آخرین خبرها

ضرورت پیوستن صنعت بیمه به جامعه جهانی

نبض خبر : شرکت بیمه البرز با هدف ارائه خدمات بیمه ای مطلوب و با کیفیت به بیمه گذاران و ایجاد تنوع در بازار بیمه تیرماه سال ۳۸ توسط بخش خصوصی تاسیس و در مدت زمان کوتاهی توانست اعتماد بسیاری از صاحبان سرمایه و کالا را به خود جلب کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیمه البرز به دلیل عملکرد موفق با همان نام به فعالیت خود ادامه داد . بیمه البرز که دارای بیشترین ظرفیت نگهداری ریسک در بین شرکت های بیمه خصوصی است،‌ در سال‌های اخیر موفقیت‌های بی شماری در صنعت بیمه کشور و همچنین دستگاه‌های اجرایی به دست آورده است.

به همین منظور به سراغ ” سید رسول تاجدار ” مدیرعامل بیمه البرز رفته و با وی به گفت وگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

مدیرعامل بیمه البرز درخصوص وضعیت صنعت بیمه پس از برجام گفت :  دوران تحریم مزایا ومعایب بزرگی برای صنعت بیمه در پی داشت . از جمله مزایای آن  این بود که ایران توانست در طول مدت چهارسال تحریم به دنبال راه حل های جایگزین باشد که در صورت رخ دادن شرایط مشابه در آینده بتواند آن  را حل کندکه می توان به تشکیل ظرفیت مشترک بازار ، صندوق ویژه تحریم ، تشکیل پی اند آی داخلی کشور به نام قشم وکیش اشاره کرد .

وی افزود: دوران تحریم منجر به کسب تجربیات زیادی در صنعت بیمه شد و توانستیم برای شرایط مشابه آمادگی لازم را پیدا کنیم . اما علی رغم این تجربیات ارزشمند،  احتمال پرداخت هزینه های گزاف بابت آن نیز وجود داشت .

تاجدار ادامه داد : حجم ذخایر و اندوخته ها در صنعت بیمه اندک  است و از طرفی ایران با قرار گرفتن بر روی خط زلزله با ریسک های بزرگی مواجه است . درصورت رخ دادن خطرات بزرگ ، جبران مافات بسیار سخت ودشوار خواهد بود .

وی افزود : هزینه ریسک هایی که سالانه به خارج از کشور واگذار می کنیم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است . درصورت رخ دادن خطر در زمان تحریم، کشور با ریسک های بسیار بزرگ مواجه و جبران مافات برای صنعت بیمه دشوار بود.

مدیرعامل بیمه البرز تصریح کرد : پس از برجام علی رغم اینکه مشکلات نقل وانتقال پول پاورجا بود  ،  ارتباط وتعامل با خارج از کشور و واگذاری ریسک ها گسترده تر شد.

تاجدار با اشاره به مزایای برجام بر کشتی های نفت کش خاطر نشان کرد : مسئله دیگر بیمه مسئولیت پی اند آی کشتی های نفت کش بود، چه آنهایی که به داخل کشور می آیند و یا آنهایی که به خارج از کشور می روند . خوشبختانه وضعیت مرتفع شده و درحال حاضر کشتی ها،  بیمه نامه را از خارج تهیه می کنند و دیگر ریسک های زیادی متوجه کشتی های ما در آب های بین المللی نیست و این یکی از آثار مثبت برجام است . وی در خصوص حضور شرکت های بیمه های خارجی در ایران افزود: تا کنون سه تا چهار شرکت بیمه ای وارد کشور شده اند که با ایجاد دفتر ارتباطی در ایران  مشغول مذاکره با برخی شرکت ها ی بیمه ای برای خرید سهام آنها هستند . همچنین از مزایای ورود خارجی ها به کشور می توان به حداقل اتصال دانش جدید و تجربیات ارزشمند که صنعت بیمه به شدت از نبود آنها رنج می برد،  اشاره کرد .

مدیرعامل بیمه البرز درپاسخ به این سال که دستاورد برجام برای صنعت بیمه مثبت بوده یا خیر ادامه داد : دستاورد برجام برای صنعت بیمه بسته به نوع نگاه شرکت های بیمه متفاوت است . نگاه بنده به این موضوع کاملا مثبت است و چاره ای جز پیوستن به جامعه جهانی در اقتصاد نداریم .

وی ادامه داد : باید از ورود شرکت های بیمه به کشور استقبال کنیم ، شاید در شرایط کوتاه مدت شرکت های داخلی با مشکل روبه رو شوند،  اما مدیریت مناسب و بهینه بیمه مرکزی می تواند دراین خصوص راهگشا باشد.

مدیرعامل بیمه البرز در خصوص اجرای کد یکتا روی بیمه نامه های شخص ثالث بیان داشت : این طرح بیمه مرکزی بسیار مناسب و قابل ستایش است . این طرح به دلیل سرعت اینترنت و ضعف شرکت های بیمه ممکن است ، مشکلاتی به دنبال داشته باشد، اما در کل مناسب بوده و با ایجاد نظم و انضباط در صنعت بیمه ، عاملی در پیشگیری از تخلفات و تقلبات خواهد بود.

تاجدار ادامه داد : حدود ۷۰ درصد خسارات صنعت بیمه متعلق به بخش بیمه نامه شخص ثالث است و این طرح با یک نظارت دقیق  می تواند برای شرکت های بیمه سود آور باشد.

وی با توجه به نیاز صنعت بیمه به  افراد متخصص خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته بیمه مرکزی لیست نمایندگان دوشغله را به شرکت های بیمه ارائه کرده است، تا تعیین تکلیف شوند . این نمایندگان دوشغله در صورت خرید بیمه نامه شخص ثالث ، کد یکتا به آنها اجازه خرید نخواهد داد .

مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به تفکیک شرکت های بیمه از لحاظ بیمه عمر با سایر رشته های بیمه ای افزود : اساسا دردنیا در۹۰ درصد موارد، بیمه جنرال نداریم . شاید در قالب هلدینگ یک شرکت مادر باشند ،اما شرکت های بیمه  به انواع زندگی و غیرزندگی تقسیم می شوند.

وی ادامه داد : در بیمه های عمر سیستم حسابداری و تعهدات متفاوت است . به عنوان مثال ؛ درصورت فروختن بیمه نامه های عمر، شرکت بیمه ۳۰ تا ۴۰ سال درگیر آن خواهد بود ونهاد ناظر نظارت های دقیق بر آن خواهد داشت . اینکه هزینه دریافت شده کفاف ایفای تعهدات شرکت را خواهد داشت را بررسی می کند . تفکیک بیمه های عمر ضروری است  و در آینده تبدیل به  اجبار خواهد شد.

تاجدار در خصوص چالش های موجود در صنعت بیمه گفت : چالش های صنعت بیمه کلی بوده  و جای بحث زیادی دارد ، اما به اختصار می توان به عدم و جود متخصصین کافی در صنعت بیمه ، نگاه عمدتا اجتماعی توسط مسئولان کشور بر بیمه ، تحمیل عوارض متعدد بر صنعت بیمه ، سرمایه بسیار پایین ، بازدهی پایین صنعت بیمه برای سهام داران درمقایسه با سایر بازارهای موجود درکشور مانند بورس ، بانک وسرمایه اشاره کرد.

تاجدار در پایان در خصوص عملکرد شرکت بیمه البرز یاد آور شد : شرکت بیمه البرز یکی از شرکت های پیشتاز در بسیاری از شاخص ها است . شفافیت مالی ، رسیدگی به شکایات ، مشتری مداری ، ارائه خدمات بهینه ، رقابت برمبنای خدمات نه قیمت از اهداف شرکت بیمه البرز است .

مدیرعامل بیمه البرز ادامه داد : در شرکت بیمه البرز هدفمان افزایش پرتفوی به هر قیمتی نیست و دونکته اصلی را مدنظر داریم . پرتفوی بیمه البرز با دارا بودن کیفیت های لازم باید موجب رضایت مندی ذی نفعان بیمه شود تا با جذب رضایت مندی سهام داران بتوانیم به سرمایه گذاری درصنعت بیمه بپردازیم .

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید