00010 copy

از اعمال سلیقه و دخالت های نابجا در امور فرهنگی و هنری پرهیز کرد

مصطفی سالاری صبح امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی «زنده باد زندگی» از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی با تبریک ایام دهه فجر به حضور خود در استانداری بوشهر قبل از ورود به استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: این دو استان شباهت های بسیاری از حیث فرهنگی، هنری و جغرافیایی به ویژه ساحلی بودن دارند و از نعمت مردمان خونگرم و سرزمینی با موهبت ها و استعدادهای فراوان برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید بیش از این از فرصت های اقلیمی همچون گیلان که پربارش ترین در سطح کشور محسوب می شود استفاده کرد، افزود: در حوزه عمرانی و زیرساختی خدمات قابل توجهی در ۴۰ سال گذشته در این استان انجام شده است و زیرساخت ها عموماً ۵ تا ۶ برابر و در برخی بخش ها حتی ۴۰ برابر شده است.

دکتر سالاری وضعیت گیلان را به دلیل نوع اقلیم بسیار متفاوت از سایر استان ها دانست و یادآور شد: در گیلان ما شاهد ۴ نوع اقلیم از جمله ساحلی، جلگه ای، کوهپایه ای و ییلاقی هستیم که خدمات متنوعی می طلبند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد مناطق گیلان گازرسانی شده است، گفت: در سطح روستاهای استان نیز در حوزه راه های مواصلاتی خدمات بسیار خوبی صورت گرفته است؛ با توجه به اینکه برخی مناطق به دلیل ییلاقی بودن و یا قرار گرفتن در ردیف منابع طبیعی، برای راه سازی دچار محدودیت هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان وضعیت خدمات رسانی به روستاها را با قبل از انقلاب اسلامی غیر قابل قیاس دانست و تصریح کرد: طول جاده های روستایی در گیلان طی ۴۰ سال گذشته ۲۰ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خدمات زیربنایی در شهرهای گیلان بسیار مطلوب است، افزود: با این وجود، کارهای انجام نشده ای در زمینه ساز و کارها، مدیریت شهری و مسائل مربوط به توسعه اقتصادی وجود دارد که برای ایجاد تحول در حوزه شهری و روستایی باید دنبال شود.

دکتر سالاری با تصریح بر اینکه خدمات رسانی مناسب در روستاها موجبات مهاجرت معکوس را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: تحقق این امر موجب کاهش فشار برای ارائه خدمات در بخش شهری می شود.

وی در ادامه به وضعیت بهداشت و درمان در سطح روستاهای گیلان اشاره کرد و گفت: هر اندازه که بهداشت بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هزینه در بخش درمان کاهش می یابد.

استاندار گیلان پیشرفت حاصل شده در زمینه بهداشت و درمان در سطح روستاها طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در دنیا کم نظیر دانست و عنوان کرد: تعداد خانه های بهداشت و مراکز درمان روستایی در این سال ها ۵۰ برابر شده است و در نتیجه، تعداد نیروهای به کار گرفته شده در این بخش نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گیلان قطب بزرگ کشاورزی در کشور است، اظهار داشت: وضعیت کشاورزی و صنعت فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی نیز در ۴۰ سال گذشته متحول شده است.

دکتر سالاری با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی به جای تمرکز بر افزایش سطح زیر کشت باید بر افزایش بهره وری در اراضی موجود تمرکز کرد، اضافه کرد: با وجود بارندگی مطلوب، کشاورزان مجرب و اراضی حاصلخیز گیلان، همچنان بهره وری زمین های کشاورزی پایین است و ما بنا داریم که با برنامه ریزی های مناسب، بهره وری را تا چند برابر در سطح واحد ارتقاء دهیم.

وی استفاده از ارقام مناسب و باکیفیت برای کشت و همچنین بهره گیری از سیستم گلخانه ای را راهکارهایی برای افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی معرفی کرد.

استاندار گیلان در رابطه با نگرانی های موجود از ویلاسازی های گسترده در شمال کشور نیز بیان داشت: چنانچه بتوانیم خدمات پذیرایی و اقامتی خوبی به گردشگر ارائه کنیم، گرایش به صرف هزینه های گزاف برای ساخت اقامتگاه هایی که تنها چند روز در سال مورد استفاده قرار گیرند کاهش می یابد.

وی همچنین ساخت مراکز اقامتی و خدماتی از سوی مردم بومی را موجب رونق اقتصاد و اشتغال در استان دانست و یادآور شد: با سرمایه های خرد نیز می توان از این مسیر درآمد کسب کرد.

دکتر سالاری درباره آخرین وضعیت راه آهن قزوین – رشت نیز گفت: این پروژه تقریباً تکمیل شده و یکسری اقدامات جزئی باقی مانده که منابع مورد نیاز تزریق شده است و به زودی انجام می شود.

وی با بیان اینکه مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، همزمان با افتتاح راه آهن قزوین- رشت، عملیات اجرایی قطعه رشت- آستارا نیز با حضور ریاست جمهوری آغاز می شود، تصریح کرد: اتصال راه آهن گیلان به راه آهن جمهوری آذربایجان ما را به شبکه راه آهن آسیای میانه و از آن طریق به اروپا متصل می کند.

دکتر سالاری ادامه داد: تنها درآمد ترانزیتی پروژه مذکور می تواند در طول مدت کوتاه چندساله، سرمایه به کار برده شده را بازگشت دهد و موقعیت استراتژیک کشور را ارتقاء دهد.

وی با اشاره به اینکه اجرای راه آهن رشت- انزلی نیز در حال انجام است، گفت: قرار گرفتن منطقه آزاد و دو بندر انزلی و کاسپین موقعیت ویژه ای را برای این پروژه رقم زده است.

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه به تشریح وضعیت صنایع در این استان پرداخت و اظهار کرد: از ۵ هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و فرآوری در گیلان، حدود ۲ هزار  واحد در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی فعالیت می کنند که البته این تعداد قابل افزایش است.

وی از برنامه ریزی برای بسته بندی و برندسازی ۲ محصول چای و برنج تولید گیلان خبر داد و افزود: اگر نسبت به این امر بی توجهی کنیم، محصولات بی کیفیت و درجه چندم خارجی به نام گیلان فروخته می شود و کشاورزان متضرر می شوند.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه گیلان از دیرباز در صنایع سلولزی، ابریشم و پوشاک پیشتاز بود، گفت: متأسفانه در سال های گذشته این صنایع تضعیف شدند که عوامل بسیاری از جمله بازارهای جهانی، سیاست های واردات و صادرات، تعرفه گذاری ها و سیاست های حمایتی در این وضعیت نقش داشتند.

وی با اشاره به عزم جدی وزارت جهاد کشاورزی برای احیاء نوغانداری و پرورش ابریشم در کشور، گفت: هم اکنون ابریشم تولید گیلان به لحاظ کیفیت و قیمت توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد و قیمت ها به منظور سودآوری از وضعیت خوبی نسبت به سال قبل برخوردار هستند.

استاندار گیلان در توضیح اقدامات صورت گرفته برای رونق بخشیدن به صنایع دستی گیلان نیز بیان داشت: از آنجا که عمدتاً بازارچه های سنتی و محلی عرضه کننده این محصولات هستند و بسیار مورد استقبال قرار دارند، برنامه ریزی هایی برای حمایت از ایجاد بازارچه های سنتی داریم.

وی به طرح احداث گیل پارک ها اشاره کرد و گفت: این پروژه ها حدوداً در هر ۱۰ کیلومتر در محورهای اصلی استان به مساحت ۲۰۰ متر مربع با معماری سنتی گیلان اجرا می شوند و شامل بخش هایی همچون خدمات بهداشتی، خوراکی و تک نازل پمپ بنزین هستند.

دکتر سالاری با بیان اینکه منابع باید بر حسب اولویت هزینه شوند، یادآور شد: اولویت بندی های نادرست در گذشته موجب هدررفت منابع شد تا جاییکه به عنوان مثال شاهد افتتاح مدرسه در روستایی بودیم که دانش آموز نداشت.

وی با بیان اینکه علاوه بر اعتبارات دولتی که باید مدیریت شوند، می توان پروژه هایی را بدون هزینه منابع مالی و یا با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا کرد، عنوان کرد: هم اکنون لایروبی آب بندان ها در گیلان بدون هزینه کردن ریالی از منابع دولتی کلید خورده است و ظرفیت منابع آبی استان را سه برابر سد شفارود که با بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است، افزایش می دهد.

دکتر سالاری ساماندهی روخانه ها و شناگاه ها را از دیگر اقدامات در دست اجرا در گیلان معرفی کرد.

استاندار گیلان همچنین در رابطه با گره ترافیکی موجود در ورودی رودبار گفت: با آغاز عملیات اجرایی ۸ کیلومتر باقی مانده از آزادراه که ترجیحاً همزمان با سفر ریاست جمهوری صورت می گیرد، این مشکل رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم عدم اعمال سلیقه و دخالت های نابجا در امور فرهنگی و هنری، تصریح کرد: مردم به فرهنگ و هنر سرزمینشان اهمیت می دهند و خود را موظف به پاسداری از آن می دانند پس نباید ما دخالتی فراتر از قانون در این امور داشته باشیم.

دکتر سالاری در پایان با اعلام آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاران در گیلان، گفت: مشتاق هستیم از سرمایه گذاری در حوزه های مختلفی همچون فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و دیگر فعالیت هایی که به محیط زیست استان آسیبی وارد نکند، حمایت لازم را داشته باشیم.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *