00010 copy

برگزاری نشست خبری عملکرد یکساله بنیاد نیکوکاران شریف

به گزارش نبض خبر بنیاد خیریه نیکوکاران شریف از آغاز فعالیت خود تاکنون برنامه‌های مختلفی در جهت خدمت به مددجویان اجرا کرده است و در این نشست خبری کیفیت این فعالیت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در همین راستا رضا خرسندی، مدیر بنیاد نیکوکاران شریف در توضیح فعالیت‌های این مجموعه گفت: پس از اینکه در سال 96 شعبه گیلان بنیاد نیکوکاران شریف تاسیس شد، ما تلاش کردیم تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت شناسایی افراد نیازمند به کمک گام برداریم. او در ادامه اضافه کرد: به طور کلی فعالیت‌های مجموعه ما به پنج دسته‌ کمک‌های درمانی، آموزشی، رفاهی، تفریحی و توانمندسازی تقسیم می‌شوند.
او افزود: در زمینه توجه به کمک‌های رفاهی این بنیاد با تمرکز بر بحث بهداشت و درمان تاکنون اقدامات بسزایی در این زمینه انجام داده است که از نمونه‌های آن می‌توان به «عمل جراحی برای درمان چشم و قلب کودکان کم‌بینا دارای نارسایی قلبی»، «پرداخت هزینه‌های دندان پزشکی»، «ویزیت پزشک عمومی» و «انجام آزمایش‌های پزشکی مختلف و مشاوره فردی برای مادران و کودکان» اشاره کرد.

خرسندی ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات این بنیاد می‌توان به برگزاری جشن‌ها، اردوها و مراسم‌های مختلف اشاره کرد که در حوزه کمک‌های تفریحی جای می‌گیرد.
او افزود: برگزاری اردوی تفریحی قصر بازی، سیرک و جنگ شادی، اردوی شب یلدا، مراسم روز مادر و ضیافت ماه رمضان از جمله برنامه‌های تفریحی این موسسه بوده‌اند که با هدف تقویت روحیه مددجویان و مشارکت آن‌ها در امور جمعی برگزار شده‌اند.

این فعال اجتماعی عنوان کرد: در کنار موارد مذکور، این بنیاد تلاش کرده است تا با تدارک سفرهای زیارتی هم در جهت تقویت روحیه معنوی مددجویان بکوشد و هم با تاکید بر بعد سیاحتی این سفرها زمینه‌ساز تنوع برای مددجویانی شود که شاید به راحتی امکان سفر نداشته باشند.

او افزود: یکی دیگر از جوانبی که از ابتدای تاسیس نیکوکاران شریف محل توجه قرار گرفته است، کمک به خانواده‌های کم‌توان برای تعمیر خانه‌های فرسوده بوده است. همچنین ساخت منزل برای مددجویانی که وضعیت رفاهی مناسبی نداشته و شرایط اسکان آن‌ها نامناسب بوده است، از اهم فعالیت‌های این مجموعه بوده است. در همین راستا این بنیاد در تلاش است تا در همکاری با نهادهای دولتی که در بخش ساخت و ساز فعال هستند قدم‌های موثرتری در این راه بردارد و قطعا به همکاری دوچندان خیرین و نیکوکاران ارجمند نیازمند است.
مدیرعامل بنیاد نیکوکاران شریف گفت: این بنیاد همچنین برنامه‌های بسیاری نیز برای تامین نیازهای رفاهی خانواده‌های کم‌توان دارد. قطعا با افزایش هزینه‌های زندگی، خانواده‌های کم‌توان دیگر به راحتی نمی‌توانند از پس هزینه‌های جاری زندگی برآیند. این نیازها گاه در دسته نیازهای اساسی و گاه هم در دسته نیازهای غیراساسی جای می‌گیرند. برای مثال نیاز به تامین پوشاک یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر خانواده‌ای است اما بسیاری از مددجویان این مجموعه توان پرداخت مخارج آن را ندارند. به همین منظور این بنیاد در چند نوبت اقدام به پخش پوشاک مورد نیاز به خانواده‌های نیازمند کرده است. جدای از این برخی از نیازهای دیگر نیز وجود دارند که اگرچه در دسته نیازهای اساسی خانواده قرار نمی‌گیرند اما در رشد و پویایی استعداد کودکان نقش اساسی دارند. برای مثال تامین اسباب بازی برای کودکان و اهدای دوچرخه به برخی از مددجویان از جمله اقدامات این بنیاد بوده است.

خرسندی ادامه داد: همچنین این مجموعه تلاش کرده است در دوره‌ای که قیمت وسایل منزل افزایش سرسام‌آوری داشته است، برای خانواده‌هایی که در تامین این وسایل با مشکل روبه‌رو هستند، اثاثیه مورد نیازشان را تهیه کند. تامین کمد، تخت، بخاری و مبل چند نمونه از اقدامات این مجموعه در این بخش است.

رضا خرسندی با تاکید بر اهمیت آموزش به کودکان با استعداد و کم‌توان مالی گفت: همه می‌دانیم که مبحث آموزش کودکان و خانواده‌ها از مهمترین مباحث تربیتی و مدیریتی خانواده است و در بالندگی کودکان نقش حیاتی دارد. بنیاد نیکوکاران شریف با علم به این گزاره تلاش کرده است تا اولا با برگزاری کارگاه‌های مختلف، توان اجرایی مددجویان را بهبود دهد و ثانیا با برگزاری کلاس‌های آموزشی بهره‌ ذهنی مددجویان را قوت بخشد.
او افزود: از کارگاه‌های برگزار شده در این مجموعه می‌توان به «کارگاه پیشگیری از ایدز»، «کارگاه مدیریت خشم و استرس»، «کارگاه شادمانه زیستن» و «کارگاه کمک‌های اولیه» اشاره کرد.

مدیرعامل مجموعه نیکوکاران شریف همچنین عنوان کرد: امروزه با اشباع مراکز آموزشی از دانشجویان بیکار و بی انگیزه، لزوم توجه به کارهای تجربی بیش از پیش احساس می‌شود. از همین رو بنیاد نیکوکاران شریف با علم به این موضوع در تلاش بوده است تا مددجویانش را جدای از آموزش‌های تئوری در معرض آموزش‌های تجربی نیز قرار دهد تا با توانمندسازی، آن‌ها را وارد بازار کار حقیقی کند. از میان این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. کارگاه گل سازی و جعبه سازی: این کارگاه‌ها که می‌توانند مناسب مددجویان خانه‌دار باشند، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا علاوه بر انجام وظایف خود در منزل، در حاشیه آن کار نیمه‌وقتی نیز داشته باشند و به وسیله آن بتوانند کسب درآمد کنند.
2. کارگاه آینه کاری و کار با سنگ: این نمونه از کارگاه‌ها با توجه به ماهیت متفاوتشان می‌توانند هنری منحصر به فرد برای مددجویان به ارمغان بیاورند تا هم بتوانند از این راه ارتزاق کنند و هم هنر خود را به دیگران عرضه کنند.
3. کارگاه‌های گلیم‌بافی، خیاطی و آرایشگری: با توجه به اینکه مجموعه نیکوکاران شریف توجه به کار جمعی را سرلوحه خود قرار داده است با برگزاری این کارگاه‌ها تلاش کرده تا مددجویانی تربیت کند که بتوانند علاوه بر راه‌اندازی کسب و کاری در این موارد، زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کنند. در همین راستا طی چند وقته اخیر افتتاح چند سالن آرایش توانسته بانوان زیادی را صاحب شغل کند و برای آن‌ها درآمد به ارمغان بیاورد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *