00010 copy

از تاکید بر کاهش ریخت و پاش ها و واقعی بستن بودجه ۹۸ تا ضرورت حضور شهردار و همبستگی اعضا

ظهر پنجشنبه ۲۵ بهمن ۹۷ هفتاد و هفتمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با محوریت بررسی بودجه شهرداری رشت در سال ۹۸ برگزار شد.

فرهام زاهد: نسبت بودجه جاری به عمرانی در شهرداری رشت فاجعه است/ برخی هزینه ها و ریخت و پاش ها برای پله کردن است

فرهام زاهد با اشاره به زمان کوتاه برای بررسی لایحه بودجه ۹۸، اظهار داشت: بحث درآمد تقریبا بسته شده است اما در نقطه مقابل آن هزینه است که در سال ۹۸ ضروری است به از هزینه های جاری کاسته شود و به بخش عمرانی اضافه شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد شدید از برخی ریخت و پاش ها، گفت: ما شهرداری و شورا هستیم. همه ما زیر مجموعه شهرداری و شورا هستیم. هر سازمانی می خواهد جداگانه بنرهای مناسبتی را نصب کند.

وی افزود: برخی هزینه ها موازی کاری و اسراف است و برخی هزینه ها بدون تعارف تنها به منظور پله کردن است. امروز ریخت و پاش های زیادی در شهرداری داریم و گاهی برای به دست آوردن دل برخی افراد، میرزاقاسمی مورد نیازشان را نیز تقبل می کنیم. این موارد متاسفانه در مدیریت شهری رشت اتفاق می افتد. 

فرهام زاهد همچنین در خصوص پروژه های عمرانی پیش بینی شده و ردیف بودجه های مربوطه، تصریح کرد: برای اجرای پروژه های عمرانی وام، فروش املاک و سرمایه گذاری پیش بینی شده است اما پروژه های عمرانی در حال انجام است و پروژه هایی که از قبل نیمه کاره مانده در حال تکمیل است. این در حالی است که وام تنها یک پیش بینی است که با توجه به روند گذشته امکان دارد محقق نشود. در این صورت چه اتفاقی می افتد؟

وی نسبت بودجه جاری به عمرانی در شهرداری رشت را فاجعه خواند و افزود:  کار ما تعریف پروژه به ازای داشتن ردیف بودجه است. نباید کارها زخمی شوند و بعد بودجه محقق نشود و کار نیمه کاره رها شود. 

زاهد با اشاره به وضعیت اقتصادی و نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده، تصریح کرد: باید با برگزاری جلسات کارشناسی به دنبال راهکاری برای افزایش بودجه عمرانی و کاهش بودجه جاری باشیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود برنامه هایی را که برای مناطق پنجگانه شهرداری رشت در نظر گرفته شده است را نیازمند بررسی بیشتر دانست.

احمد رمضانپور نرگسی: رقم ۳ کد درآمدی وام، فروش املاک و سرمایه گذاری نگران کننده است/ بر اساس دستور العمل بودجه، ۷۵ میلیارد تومان اختلاف بین بودجه واقعی و پیشنهادی وجود دارد

احمد رمضانپور نرگسی نیز در خصوص بودجه ۹۸ اظهار داشت: روال این است که با توجه به درآمد ها، هزینه ها تعریف شود. با توجه به دستورالعمل بودجه، اگر میانگین بودجه محقق شده ۵ سال گذشته را در نظر بگیریم به حدود ۵۱۰ میلیارد تومان می رسیم که با احتساب ۲۰ درصد افزایش، به عددی در حدود ۶۱۰ میلیارد تومان می رسیم. این رقم با رقم ۶۸۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده برای بودجه سال آینده، ۷۵ میلیارد تومان اختلاف دارد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا، همچنین با اشاره به ۳ کد درآمدی وام، فروش املاک و سرمایه گذاری، عنوان کرد: سال قبل این ۳ کد ۳۷۹ میلیارد تومان پیش بینی شده بود و بخش عمده ای از آن محقق نشد. امسال این رقم به ۱۵۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۳۷٫۵ میلیارد تومان از این ۳ کد محقق شده است همین پیش بینی ۱۵۰ میلیارد تومانی هم نگران کننده است. اگر برمبنای وصولی و درصد افزایش بررسی کنیم رقم پیشنهادی ۱۵۰ میلیارد تومانی این ۳ کد در سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اختلاف دارد. 

رمضانپور نرگسی بابیان اینکه یکی از توجیهات مدیران شهرداری برای عدم تحقق بخش قابل توجهی از بودجه سال ۹۷، نداشتن مدیریت ثابت در راس شهرداری رشت بوده است افزود: قطعا هیچ سرپرستی نمی تواند انگیزه شهردار یک شهر را داشته باشد و ثبات مدیریت در تحقق بودجه حائز اهمیت است اما باز هم تفاوت بودجه پیش بینی شده و بودجه محقق سال ۹۷ بسیار زیاد است. 

منتخب اول مردم رشت در شورا با تاکید بر ضرورت واقعی بستن بودجه شهرداری، خاطر نشان کرد: اگر بودجه شهرداری رشت در سال های گذشته واقعی بسته می شد امروز با این بدهکاری ها مواجه نبودیم. تردید نکنید با ادامه این منطق سال آینده نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به بدهی های شهرداری رشت اضافه خواهد شد.

علیپور: اگر جلوی ریخت و پاش های اضافه را نگیریم کشتی شهرداری به گل می نشیند

محمد حسن علیپور نیز با اشاره به هزینه ها و ریخت و پاش های اضافه که در شهرداری رشت وجود دارد اظهار داشت: باید جلوی هزینه های اضافه را بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با بیان اینکه شاهد برخی موازی کاری ها در مناطق و سازمان ها هستیم تصریح کرد: باید جلوی هزینه های اضافه گرفته شود تا حق کارکنان و شهروندان پایمال نشود در غیر اینصورت کشتی شهرداری به گل می نشیند.

محمدحسن علیپور تصریح کرد: در سال های گذشته شاهد هزینه هایی بوده ایم که هیچ سودی برای شهر رشت به همراه نداشته اند. در برگزاری جشن ها نیز، ریخت و پاش های بسیاری صورت می گیرد. 

 

حاجی پور: وقتی را که برای تخریب همکارمان می گذاریم اگر برای کار بگذاریم شهر گلستان می شود

اسماعیل حاجی پور نیز با بیان اینکه نباید بار یک کامیون را برای یک وانت در نظر گرفت اظهار داشت: باید در حد ظرفیت موجود تکلیف تعیین شود. صحبتی نکنیم که بعد محقق نشود. سال گذشته احمد رمضانپور نرگسی بارها بر واقعی بستن بودجه تاکید کرد اما در نهایت به سراغ بودجه ای نزدیک به هزار میلیارد تومان رفتیم و محقق نشد.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و حقوقی شورا افزود: بودجه نوشتن عدد روی کاغذ نیست. این بودجه باید محقق شود. آیا در توان شهرداری هست که بودجه پیشنهادی را محقق کند؟ قطعا شهرداران مناطق هم از تحقق بودجه منطقه خود خوشحال می شوند اما باید صحبت هایشان شنیده شود که به چه علتی سال گذشته بودجه محقق نشده است؟ پیشنهاد می دهم صحبت شهرداران مناطق را بشنویم و بر اساس آن بودجه مناطق را تعیین کنیم. 

حاجی پور همچنین به برخی حواشی به وجود آمده در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: وقتی را که برای تخریب همکارمان می گذاریم اگر برای کار بگذاریم شهر گلستان می شود. گاهی خیلی تلاش می کنیم. بسیاری از افراد را در سطح کشوری می بینیم. خودمان را اذیت می کنیم که دیگران را اذیت کنیم. فراموش نکنیم ما برای بهبود وضعیت شهرمان و حرکت در این مسیر قسم خوردیم. 

وی در ادامه اذعان داشت: فضایی به وجود آمده که سرمایه گذار از این فضا فرار می کند. اگر هریک از ما از روابطمان برای جذب سرمایه در این شهر استفاده کنیم اتفاقات بسیار بهتری در این شهر رقم می خورد.

رسولی: اگر اختلاف نظری بوده در مساله شهردار منتخب و برای پایبندی به سوگندمان بوده است

رضا رسولی دیگر عضو کمیسیون نیز با اشاره به سالروز درگذشت فروغ فرخزاد صحبت های خود را آغاز کرد و در ادامه گفت: حتما مصادیق و استدلالات محکمی پشت صحبت های آقای حاجی پور وجود دارد. ایشان استاد تقوای بنده هستند. مسائل زیادی را به بنده و شورا آموخته اند. اما بنده تا امروز ندیده ام همکاران با یکدیگر مساله ای داشته باشند. 

وی افزود: هر دو طرف شورا، قسم خورده ایم و به وظایف شورایی خود عمل کرده ایم. اگر اختلاف نظری بوده در مساله شهردار منتخب بوده و آن هم برای پایبندی به سوگندمان بوده است. 

رسولی همچنین در خصوص حیطه اختیارات مدیران مناطق شهرداری اظهار داشت: در گذشته اختیارات مدیران مناطق مشکلاتی را به همراه داشت که در زمان دکتر نصرتی، این اختیارات محدود شد اما امروز در شرایطی قرار داریم که باید این اختیارات را به تعادل برسانیم و در نظر داشته باشیم که مرز فساد و اختیار یک تار مو است.

 

عاقل منش: ابتدا به خودمان قول بدهیم که در اسرع وقت نسبت به ایجاد ثبات مدیریتی در شهرداری اقدام کنیم

محمدحسن عاقل منش نیز با اعلام اینکه ما در بحث ثبات مدیریتی دچار مشکل بوده ایم گفت: سال گذشته با وجود تاکید دکتر رمضانپور بر واقعی بستن بودجه، به نظر شهردار اعتماد کردیم اما بعد از خروج دکتر نصرتی از شهرداری رشت، اهداف بودجه سال ۹۷ محقق نشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: باید ابتدا به خودمان قول بدهیم که در اسرع وقت نسبت به ایجاد ثبات مدیریتی در شهرداری اقدام کنیم تا سپس بتوانیم در مناطق و سازمان ها اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم. 

عاقل منش بااشاره به ظرفیت های مشارکتی در شهر رشت، افزود: در شرایط اقتصادی فعلی نیز سرمایه گذار به این شهر می آمد اما به دلیل عدم ثبات در مدیریت شهری رشت سرمایه گذاری صورت نمی گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: باید در خصوص تثبیت شرایط مدیریتی اقدامی ضربتی صورت بگیرد تا بتوانیم به اهداف بودجه ای سال ۹۸ دست یابیم.

تاکید مدیر برنامه و بودجه شهرداری بر ضرورت استقرار شهردار برای به نتیجه رسیدن بودجه

در این جلسه همچنین مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بودجه صرف هزینه های جاری می شود اظهار داشت: آیا توانسته ایم مناطق و سازمان ها را به سمت درآمد زایی پایدار سوق دهیم؟ از ۳۱۵ میلیارد تومان هزینه جاری ۱۱۲ میلیارد تومان کمک و ارائه خدمات شهرداری مرکز به مناطق و سازمانها است و شهرداری به سمتی رفته است که امروز بسیاری از هزینه های جاری اجتناب ناپذیرند.

آمنه خدابخشی افزود: مدیر مالی شهرداری اعتقاد دارند امکان کاهش هزینه های جاری وجود دارد و تلاش هایی در این حوزه در حال انجام است. 

وی در خصوص شرایط اخذ وام و فروش املاک در سال آتی تصریح کرد: املاک شهرداری رشت ۳۹۰ میلیارد تومان برآورد شده اند که برخی از آنها قابلیت اخذ وام ندارند. حدود ۲۹۶ میلیارد تومان زمین های مسکن مهر است که در بحث فروش املاک دیده شده است و ۸۰ میلیارد تومان نیز سایر زمین های شهرداری است. 

خدابخشی تاکید کرد: حضور شهردار به عنوان فردی که می داند مستقر است و حضورش کوتاه مدت نیست اهمیت بالایی در به نتیجه رساندن بودجه دارد. ضمن آنکه نیاز به تعریف فرآیند وجود دارد که برای به نتیجه رساندن ردیف های بودجه متولی تعریف شود.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت با اشاره به اینکه نسبت هزینه های جاری و عمرانی در بودجه ۹۷، ۳۱ به ۶۹  و در بودجه ۹۸، این نسبت ۴۶ به ۵۴ بوده است اظهار داشت: آیا توانستیم در سال ۹۷ به این نسبت عمل کنیم؟ هزینه های جاری شهرداری رشت اجتناب ناپذیرند و در صورتی که بودجه محقق نشود درآمدها صرف هزینه های جاری می شوند. هزینه ۸۰ میلیارد تومانی برای آسفالت و خرید سرور برای سازمانها از جمله هزینه های صورت گرفته بود و سال ۹۸ نیز به همین شکل خواهد بود.

آمنه خدابخشی تصریح کرد: در خصوص وام با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که در صورت ایجاد شرایط پایدار مدیریتی امکان تحقق این ردیف وجود دارد.

تشریح مشکلات مناطق شهرداری در جهت تحقق بودجه توسط ناصر عطایی مدیر شهرداری منطقه یک رشت

مدیر شهرداری منطقه یک رشت نیز در این جلسه به بیان گوشه ای از مشکلات مناطق پرداخت و با اشاره به اینکه موفقیت امروز شهرداری جبران عقب ماندگی هایی است که شاید نمود بیرونی نداشته باشد، گفت: جای تقدیر دارد که شورای رشت به دنبال واقعی سازی بودجه شهرداری است و قصد دارد حرف مدیران مناطق را نیز بشنود. 

ناصرعطایی افزود: در سال ۹۷ بودجه منطقه یک ۱۶۷ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با توجه به صحبت های صورت گرفته ۶۰ میلیارد تومان بابت پروژه جام جم به آن اضافه شد و به ۲۲۷ میلیارد تومان رسید و بودجه را تحت شعاع قرار داد. 

وی با بیان اینکه عدم تحقق بودجه علل مختلفی دارد تصریح کرد: غیر واقعی بودن، حذف برخی آیتم ها مثل ماده ۱۱، استرداد از دیوان و ماده ۷۷ از جمله این موارد است. ضمن آنکه مصوبه تشویقی کمک می کرد تا برای پرداخت مطالبات سنواتی انگیزه ایجاد شود اما عدم لحاظ آن انگیزه ها را کاهش داد. 

عطایی همچنین خاطرنشان کرد: اگر پروژه ای از صفر تا صد در اختیار منطقه باشد انگیزه بیشتری ایجاد می کند. بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد اتخاذ سیاست های وصولی است. تهاتر کمک زیادی به وصول مطالبات می کرد. تغییر سیاست ها منجر به عدم تحقق بودجه می شود.

مدیر منطقه یک شهرداری رشت در ادامه به مشکلات طرح تفصیلی پرداخت و گفت: مشکلات طرح تفصیلی کاهش صدور پروانه را به دنبال داشته است. ضمن آن که بحث رکود اقتصادی نیز تاثیر گذار بوده است. 

ناصر عطایی افزود: امروزه شهرداری با فقدان اهرم وصول مواجه است. در گذشته قطع انشعاب داشتیم اما امروز تکلیف داریم که نه تنها نباید انشعاب قطع شود بلکه باید به نسقی سازها نیز تحویل داده شود. 

مدیر منطقه یک شهرداری محدودیت اختیارات مدیران مناطق را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: بحث دیگر مساله نظام مند کردن تخصیص ها است. ضمن آن که ایجاد انگیزه در پرسنل نیز فراموش شده است. با توجه به جمیع مسائل، عدم وصول الزاما به معنای قصور مناطق نیست. 

عطایی تصریح کرد: شهرداری منطقه یک با بررسی کد به کد برای سال ۹۸ به عدد ۱۵۷ میلیارد تومان رسیده است که آن هم با لحاظ تهاتر بوده است در غیر اینصورت این رقم نیز به شدت کاهش می یابد.

تاکید مدیر شهرداری منطقه سه بر کاهش بروکراسی های اداری

مدیر شهرداری منطقه سه رشت نیز با اعلام اینکه شورا و شهرداری به دنبال پسرفت نیستند گفت: همه ما به دنبال پیشرفت شهر هستیم. اما بسیاری از حوزه ها آسیب شناسی می شود در حالی که هزینه های شهرداری رشت آسیب شناسی نمی شود. 

رضا کحالی افزود: هر فردی که وارد مجموعه مدیریت شهری شده است با تعریف و تخصصی وارد شده است. نیروهای توانمندی داریم باید این ظرفیت ها مشخص شوند تا برای هرکاری نیاز به نیروی بیرونی نداشته باشیم. 

شهردار منطقه سه رشت همچنین بروگراسی اداری زیاد را از دیگر مشکلات امروز شهرداری دانست و گفت: متاسفانه این بروکراسی روز به روز بیشتر می شود. 

رضا کحالی همچنین برگزاری جلسات پر تعداد در طول هفته را از دیگر مشکلات مدیران مناطق برشمرد و گفت: چنین جلساتی می تواند تجمیع شود و در یک روز مشخص از هفته، خارج از ساعت اداری برنامه ریزی شود. 

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *