00010 copy

تجارب شهرهای موفق دنیا / حمل و نقل درون شهری رشت

به گزارش نبض خبر امروزه مدیران شهرهای مختلف جهان همچون لندن، استکهلم و اسلو مدیریت تقاضای سفر را به شکل قیمت‌گذاری جاده یا هزینه ازدحام در شهرهای خود اجرا می‌کنند. با اجرای مدیریت تقاضای سفر در شهرهای لندن و استکهلم، ازدحام ترافیکی تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و هر دو شهر کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در مصرف سوخت و تصادفات جاده‌ای را تجربه کرده‌اند. در سال ۱۹۷۵ سنگاپور اولین شهر در جهان بود که از راهکار قیمت‌گذاری استفاده از جاده جهت کنترل ورود به مرکز تجاری بهره برد. این سیاست همراه با دیگر راه‌حل‌های ماهیتا دافعه‌ای همانند وضع مالیات برابر با ۱۰۰ درصد قیمت خودرو بر روی خرید ماشین‌های جدید در این شهر اجرا می‌شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مساله حمل‌و‌نقل مهم‌ترین چالش کلان‌شهرها است که هزینه سرمایه‌گذاری آن بالا بوده و در رقابت شهرها در عرصه اقتصاد جهانی یک عامل کلیدی به شمار می‌رود.

https://nabzkhabar.ir

نرخ استفاده از خودرو می‌تواند با سطح استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی از طریق اعمال افزایش هزینه استفاده از خودرو، بهبود پیدا کند. مطالعات دقیق‌تر در کلان‌شهرهای کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که مالکان خودرو فقط در شرایطی به سمت حمل‌و‌نقل عمومی گرایش پیدا می‌کنند که پارکینگ در محدوده مورد نظر وجود نداشته و سرعت تردد خودرو کمتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت باشد.همچنین شواهد تجربی نشان می‌دهد که استفاده از خودرو فقط در شرایطی کاهش می‌یابد که مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری نیز بخش قابل ملاحظه‌ای از سفرهای شهری را تشکیل دهد.

سیستم حمل و نقل شهرهای پیشرفته دنیا

Transportation System of Advanced Cities throughout the World

 

  Transportation in Londonحمل و نقل شهری در لندن

هاتف فرحناک

لندن دارای بزرگترین شبکه ی حمل و نقل شهری در دنیاست که تمام ۳۲ بخش این شهر را به هم مرتبط میکند. بلیط ها وکارت های شهروندی، اطلاعات نرخ های کرایه ونقشه ی خطوط حمل ونقل شهر همه جا دردسترس شهروندان است. راهی بسیار ارزان راحت وجذاب با امکان تماشا ولذت بردن از مناظر شهری در لندن استفاده از اتوبوس های زیبای دوطبقه این شهر است. متروی لندن یک راه بسیار عالی برای سفرهای درون شهری مخصوصا رفتن به مرکز شهر و از مرکز شهر به حومه میباشد، این مترو دربین مردم شهر به ((تیوب)) معروف است.

بخشی ابتکاری و جالب که به تازگی به ناوگان حمل ونقل شهر اضافه شده، قطار های مخصوص مسافربری هستند که راننده ندارند و درشرق و غرب لندن فعالیت میکنند.

اگر مخواهید در نبرد با ترافیک سنگین پیروز باشید و همچنین از منظره بینظیر رودخانه تایمز لذت ببرید از اتوبوس های دریایی این شهر استفاده کنید.همچنین این رودخانه از کل شهر میگذرد وشما دسترسی به کل شهر دارید پس به هر نقطه ای از شهر که خواستید میتوانید با اتوبوس های دریایی بروید.

اگر دوست نداشتید کل سفر درون شهری که با قطار انجام میدهید درون تونل باشد و از تاریکی مطلق تونل نجات پیدا کنید،از قطار های درون شهری استفاده کنید. بسیار امن و البته ارزان، خط ریلی آن نیز از روی زمین میگذرد. در جنوب شهر هم ترموا بسیار پرتردد و البته همیشه در دسترس  فعالیت میکند.

اکثر وسایل نقلیه عمومی امکان تردد وسوار و پیاده شدن راحت ویلچر برای معلولین را دارا هستند.

برای سالم ماندن سیستم قلبی و عروقی خودتان هم میتوانید از دوچرخه استفاده کنید.ایستگاه های تحویل گرفتن دوچرخه در سطح شهر وجود دارد و شما میتوانید با آنها همه جای شهررا بگردید. نکته ی جالب اینکه نیم ساعت اول استفاده از دوچرخه دراین شهررایگان است!

تاکسی های دوست داشتنی مشکی رنگ این شهر در سرتاسر جهان معروف اند. بسیار راحت و همیشه در دسترس.

هیجان انگیز تزین بخش حمل ونقل این شهر تله کابین های آن است. تله کابین هایی درسطح شهر تعبیه شده که مردم برای لذت بردن از مناظر شهر  و البته رفتن از یک نقطه به نقطه ی دیگر از آنها استفاده میکنند.

 

 

Transportation in Quebec ,CANADAسیستم حمل ونقل شهری کبک،کانادا

قسمت حمل ونقل سایت شهرداری کِبِک بسیار خلاصه و به اصطلاح مختصر ومفید طراحی شده است.

در این قسمت ما شاهد این هستیم که وسایل نقلیه ی حمل ونقل شهری با اطلاعات مربوطه به صورت یک لیست ذکر شده اند.

در کبک شرکت های مختلفی برای تصدی امر تاکسیرانی وجود دارد و شماره تلفن این شرکت ها برای استفاده آسان از خدمات آنها توسط شهروندان در سایت شهرداری موجوداست.

شرکت های اجاره اتوموبیل نیز در این شهر فعال اند،شهروندان میتوانند اتوموبیل اجاره کرده و به کارهای خود برسند.

اتوبوس های درون شهری نیز درخدمت شهروندان هستند.

همچنین برای عبور از رودخانه ی عریض سنت لورنس یا سفر در قسمت آبی شهر،شهروندان میتوانند از قایق تاکسی استفاده کنند.

در کنار اینها مراکز اجاره ی لیموزین هم فعال هستند.

مسافرکش های سازماندهی شده ی موتورسوار هم درخدمت شهروندان هستند.بخش جالبی به نام اجاره ی اسکوتر نیز فعالیت میکند.

امکان رزرو آنلاین هلیکوپتر هم برای شهروندان قرار داده شده است!

ناوگان حمل ونقل تدابیرمختلفی برای جابجایی روستاییان و ساکنین حومه شهر به مرکزشهر اندیشیده که جزییات آنها درسایت شهرداری کبک توضیح داده شده است.

 

Transportation in Sydney ,Australiaحمل و نقل شهری در سیدنی،استرالیا

سیدنی سیستم حمل و نقل بسیار دقیق و خوبی دارد،همچنین از مناظر زیبایی برخوردار است که توریست های زیادی را جذب میکند به همین دلیل این شهر باید ناوگان حمل و نقل شهری خوبی داشته باشد.

سیستم حمل و نقل این شهر از قطارها، اتوبوس ها ، قایق ها و قطار های برقی بدون راننده تشکیل شده است.

چنانچه در این شهر کارت شهروندی داشته باشید برای عبور و مرور و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی دچار مشکل نخواهید شد.کارت شهروندی به اسانی برای توریست ها وشهروندان از سوپر مارکت ها قابل تهیه است.

اپلیکیشنی بسیار کاربردی برای تلفن های همراه طراحی شده که شهروندان میتوانند از برنامه ی کاری و زمان عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی مطلع شوند.

تمام وسایل حمل و نقل عمومی به غیر از تاکسی ها  امکان پذیرش و حمل و نقل ویلچر را دارند به همین دلیل  شهروندان معلول در این شهر مشکلی نخواهند داشت.

سیدنی دارای یک ایستگاه مرکزی است که ساماندهی و کنترل همه ی ناوگان شهری به عهده ی ان است.

قطارهایی با امکانات  خوب  و قیمت مناسب  در سطح شهر موجود هستند که تماما محدوده ی شهری و برون شهری سیدنی را پوشش میدهند.

اداره ی اتوبوس های درون شهری بر عهده ی شرکت های خصوصی است اتوبوس هایی کاملا نو و پیشرفته به همراه پرسنل انتقاد پذیر در اختیار دارند.

خطوط هوایی مختلفی وظیفه ی جابجایی شهروندان را در محدوده ی وسیع سیدنی و حومه ی شهر بر عهده دارند .برای جابجایی شهروندان به شهرهای دیگر نیز هلیکوپتر موجود است.

https://nabzzekhabar.ir

تاکسی و تاکسی های دریایی نیز راه هایی بسیار راحت و قابل دسترسی برای سفر در سطح شهر هستند .

خودروهای متفاوت با قیمت های متفاوت برای اجاره در مراکز اجاره ی خودرو در سطح شهر وجود دارد و در اخر اپلیکیشن هایی برای اطلاع از وضعیت ترافیکی شهر برای مردم تولید شده است .

Transportation in Tokyo ,Japan حمل و نقل شهری در توکیو،ژاپن

در توکیو برنامه ای خاص و متفاوت برای حمل و نقل در نظرگرفته نشده است و حمل و نقل سنتی و معمولی درسطح شهر گسترش دارد. بااین تفاوت که شما همان خدمات معمولی را با کیفیت بسیار بالا و امکانات خوب و پرسنل مسئولیت پذیر تجربه میکنید. در این شهر شهروندان میتوانند با دوچرخه های موجود در ایستگاه های دوچرخه در سطح شهر سفر کنند.تاکسی در این شهر فراوان اما بسیار گران است.

همه ی این تاکسی ها کارت شهروندی قبول نمیکنند معمولا قشر ثروتمند در این شهر از تاکسی استفاده میکنند.

اتوبوس ها نیز در این شهربه خوبی  مشغول فعالیت هستند اما به دلیل فراوانی در تعداد کمی برای توریست ها گیج کننده هستند.

سریع ترین،راحت ترین و ارزان ترین راه برای سفر در توکیو و جابجایی از شمال به جنوب شهر استفاده از قطار است.

متروی این شهر با طراحی بسیار عالی همیشه تمیز و پاکیزه است. مردم در ایستگاه های مترو مدت زیادی را در انتظار مترو نمیمانند.

دو شرکت خصوصی اداره ی مترو را بر عهده دارند که کرایه انها کمی متفاوت است.کسانی که میخواهند با قطار و مترو مسافرت کنند باید کاملا مراقب ساعات شلوغ  در صبح و عصرهرروز باشند.

Transportation in rasht ,iran حمل و نقل شهری در رشت، ایران

 در ابتدا برای برنامه ریزی  و اجرایی کردن حمل و نقل در درون شهر، سازمانی با عنوان سازمان اتوبوسرانی رشت و حومه در سال ۱۳۴۵ تأسیس گردید و از آن زمان تاکنون به موازات افزایش جمعیت و وسعت شهر رشت، توسعه و گسترش نیافته ‌بود. هم اکنون در شهر رشت حدود ۸۰ اتوبوس فعالیت می‌کنند همچنین تنها ۱۰۰ اتوبوس در زمان هدفمندی یارانه‌ها، از محل درآمدها به رشت اختصاص یافت که سهم تهران ۲۵۰۰ دستگاه، اصفهان ۶۰۰ دستگاه بود؛ ولی با توجه به جمعیت شناور روزانه بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفری رشت، این تعداد اتوبوس به نظر کافی نمی‌رسد.

تاکسیرانی

درسال ۱۳۲۶ تعداد ۵۰ تاکسی به سفارش خانم فخر الدوله (دختر مظفر الدین شاه) از انگلستان خریداری و وارد ایران شد. در سال ۱۳۲۷ اولین تاکسی به جهت علاقه وی به گیلان با عبور از خیابان اصلی شهر وارد رشت شد. سازمان تاکسیرانی کلانشهر رشت تاکنون بیش از ۹۵۰۰ دستگاه تاکسی و خودروهای شخصی را ساماندهی نموده‌ که از این تعداد ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی دارای پلاک (ت) و از انواع خودروهای موجود در سیستم تاکسیرانی کشور از جمله ۱۹۴ دستگاه ون هستند. همچنین ۷۵۰۰ دستگاه خودروی   در رشت فعالیت می‌نمایند.

بی. آر. تی

فاز نخست خطوط بی. آر. تی رشت از میدان دکتر حشمت آغاز می‌شود و تا میدان مصلی این شهر ادامه دارد. از مزایای خطوط بی. آر. تی در شهرها، افزایش سرعت جابجایی شهروندان و کاهش زمان سفر و همچنین کاهش آلایندگی‌ها است. فاز دو و سه خطوط بی. آر. تی رشت نیز در خیابان های آیت الله طالقانی و دکتر شریعتی خواهد بود.

هم اکنون در رشت به عنواین مختلف (امکانات زیر ساخت، فرهنگی، اجتماعی و… ) کاستی هایی در این بحث  وجود دارد و  با برنامه ریزی مدیران وقت  در آینده نزدیک شاهد توسعه حمل و نقل شهری و حل مشکلات موجود آن خواهیم بود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *