00010 copy

لزوم تدوین شیوه نامه و ساماندهی پاداش های مدیران

به گزارش نبض خبر: چندی پیش بود که با ورود بازرسی استان چند تن از مدیران شهرداری به دلیل دریافت پاداش های بی ضابطه مورد مواخذه قرار گرفتند. در بین این مدیران برخی مجبور شدند این پاداش ها را برگردانند، تعدادی از آنها نیز علاوه بر اینکه پاداش ها را برگرداندند از ادامه خدمت در شهرداری رشت هم محروم شدند.
اما واقعا ماهیت پاداش مالی چیست و چطور باید پرداخت شود!؟
با نیم نگاهی به مقالات مدیریتی می توان پاداش مالی که مضاف بر دستمزد پرداخت می شود را اینگونه تعریف کرد:
پاداش در واقع مزاياى فوق‏العاده به علت شایستگی و همچنین كار فوق‏العاده است. پاداش وسیله‌ای است که با استفاده از آن سازمان از کارکنان خود به خاطر شایستگی آنها سپاسگزاری می‌کند و با این قدرشناسی و ادای احترام آنها را به ادامه کار خود تشویق می‌نماید.
انگیزش کارکنان یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران است و نمی توان از تاثیر انگیزه روی عملکرد چشم پوشی کرد.. انگیزه است که به رفتار فرد، انرژی و جهت می‌دهد. از جمله ابزارهای مدیران برای افزایش انگیزه کارکنان، انواع پاداش‌ها است اما قطعا این مهم باید بر اساس موازين و شيوه‏هاى خاص و متناسب با كارشان به آنان مى‏دهد.
پاداش در شهرداری رشت
در شهرداری رشت باید پاداش به عملکرد داده شود نه به جایگاه! در شهرداری رشت در سال های گذشته به جایگاه مدیران پاداش داده شده است نه به عملکرد. این بدین معنی است که مدیران سطوح مختلف بر طبق عادت و بدون عملکرد مشخصی پاداش دریافت کرده اند. در حالیکه این نوع پاداش دهی نه تنها باعث افزایش انگیزه و یا پویایی نمی شود بلکه دلیلی خواهد شد تا کارکنان برای اشغال پست های مدیریتی به رانت و پارتی متوصل شوند.
نیاز به یک ساز و کار و شیوه نامه
یکی از موضوعات مهم در طراحی سیستمهای پاداش اندازه گیری عملکرد است. در شهرداری رشت پاداش ها از هیچ ساز و کاری پیروی نمی کنند و مبنای پرداخت پاداش ها مشخص نیست. مشخص نبودن ساز و کار برای پاداش دردسرهای جدیدی را برای شهرداری رشت ایجاد کرده است. از سوی دیگر حذف پاداش کارکنان و مدیران غیر ممکن است و حتی میتواند فساد آور باشد.
در واقع تمایل به پرداختهای تشویقی ناشی از چالشهای سازمانی اخیر است و با اینکه درجات موفقیت این گونه پرداختها در سازمانهای مختلف متفاوت است، ولی آنها نقش بسیار مهمی در انگیزش و عملکرد کارکنان ایفا می کنند. بنابراین تدوین یک ساز و کار مشخص برای ارزیابی عملکرد و پاداش ها ضروری به نظر می رسد. پاداش به کارکنان بایستی در مطابقت با ارزشی باشد که آنها در سازمان ایجاد می کنند. این ارزش می تواند انجام درست و به موقع وظایف باشد و یا عملکرد فوق العاده.
در پایان باید گفت که در کنار پاداشهای مالی، پاداشهای غیر مالی نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند که نباید در تدوین شیوه نامه پاداش شهرداری رشت از آن غافل شد. شهرداری رشت با تدوین شیوه نامه پاداش علاوه بر رهایی از فساد و تخلفات احتمالی می تواند انگیزه کارکنان برای انجام وظایف را افزایش داده و از کنش و واکنش های غیر معمول جلوگیری کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *