00010 copy

در نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک مطرح شد: شهر باید آینده نگر باشد/ خانواده دوستدار کودک پیش نیاز شهر دوستدار کودک است

به گزارش نبض خبر نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک با مشارکت سازمان بین المللی یونیسف، وزارت کشور و شهرداری اصفهان از ۲۶دی به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد.

این کنفرانس ملی با محوریت سه کارگاه آموزشی با موضوع مفاهیم اساسی شهر دوستدار کودک و نگاهی به روند شهر دوستدار کودک و برنامه هایی با هدف تحقق شهر دوستدار کودک برگزار شد. نمایندگانی از تمامی استانهای کشور در این کنفرانس حضور داشتند که از استان گیلان و شهر رشت؛ محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و جمعی از کارشناسان حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت حضور داشتند که در این کنفرانس از آموزش های مدرسان یونیسف بهره بردند.

گفتنی است که کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال برگزار شد که بیش از ۶۰ درصد هزینه برگزاری این کنفرانس را وزارت کشور و یونیسف و بقیه را شهرداری اصفهان تقبل کردند.

در این کنار این کنفرانس ورکشاپ های آموزشی به صورت مجزا در محل هتل آسمان برگزار شد و تمام مدعوین از ۳۱ شهر ایران در همین هتل اقامت داشتند و اساتید بین المللی از یونیسف در این کارگاه ها به آموزش و بیان نمونه های مختلف در کشور خودشان پرداختند. 

فریبا نظری پورکیایی مشاور امور بانوان و خانواده وزارت کشور، سید رمضان شجاعی کیاسری رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور، سباستین زدلمایر از دفتر یونیسف آلمان، لویس تیوانت از دفتر مرکزی یونیسف در ژنو سوئیس ولفگانگ دییتز شهردار شهر دوستدار کودک وایل ام، ویل پارکس رئیس دفتر یونیسف ایران از جمله کسانی بودند که به ارائه ورک شاپ های خود پرداختند.

در حال حاضر در غرب آسیا شهرهای عمان از کشور اردن و شارجه امارات عضو شبکه شهرهای دوستدار کودک هستند و اصفهان سومین شهر پایلوت دوستدار کودک در غرب آسیا است.

نماینده یونیسف در نشست اختتامیه گفت: امروزه شاهد توسعه شهرها هستیم، بنابراین شهرها چه کوچک و چه بزرگ در صورت برخورداری از منابع نوآوری و خلاقیت می توانند به کودکان کمک کنند.

ویل پارکس تصریح کرد: با این که دولت ها اهداف مختلفی دارند و از آنجایی که امروزه شهرها و شوراها به اهمیت کودکان می برده اند، مدیران شهرها می‌توانند به توسعه شهرها برای کودکان کمک کنند.

وی در زمینه آمارهای موجود شهر دوستدار کودک در جهان گفت: بیش از سه هزار شهر دوستدار کودک در ۴۰ کشور جهان وجود دارد که بیش از ۳۰ میلیون کودک را شامل می‌شود.

در ادامه مهدی جمالی نژاد معاون عمران وزیر کشور در این نشست تصریح کرد: کودکان آینده سازان کشور هستند و از همین رو باید حمایت شوند تا استعداد آنها شکوفا شود؛ شهر باید آینده نگر باشد، زیرا شهر آینده نگر می‌داند بزرگترین ثروتش کودکان هستند پس به آنها میدان می‌دهد و آنها را پاس می ‌دارد.

وی افزود: شهر دوستدار کودک آینده دار است، برای همین باید تمامی شهرهای ما دوستدار کودک باشند تا آینده ‌ای روشن در پی داشته‌ باشند.

معاون وزیر کشور در امور بانوان و خانواده تصریح کرد: از نمایندگان استانها درخواست می‌شود پیام کنفرانس شهر دوستدار کودک را به استان خود ببرند تا بدانند کودکان را می‌بینیم و می‌شنویم.

نظری پور کیایی با بیان اینکه خانواده دوستدار کودک پیش نیاز شهر دوستدار کودک است، اظهار کرد: اگر در خانواده دوستدار کودک باشیم می‌توان امیدوار بود، که شهرمان نیز دوستدار کودک باشد؛ اگر در خانواده‌ها حقوق کودکان را به رسمیت بشناسیم، شهری خواهیم داشت که کودکان در آن پر نشاط و خوشحال خواهند بود و صبحها با استرس از خواب بیدار نمی‌شوند؛ باید ابتدا خانواده را دوستدار کودک کنیم تا سنگ بنایی برای شهر دوستدار کودک باشد.

شایان ذکر است که حوزه معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت با تشکیل کارگروهی مدون، اقداماتی در راستای استقرار شهری مناسب کودکان و با رعایت استانداردهای مناسب برای سالمندان و معلولین برداشته است.

نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آنها با نیازها و خواسته های کودکان، سبب تغییر در الگوهای فعالیتی آنها، روی آوردن به بازیهای کامپیوتری، عدم استقبال از تحرک و جابه جایی و در نهایت بروز عارضه های جسمی خواهد شد.

آماده سازی فضای شهر برای کودکان هم مسئولیتهای اجتماعی آنان را برای زندگی شهری بالا برده و هم باعث میشود که آنان در آینده بیشتر به محیط و فضاهای شهری احترام بگذارند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

شهرداری رشت در صدد است تا با شناسایی فضاهایی موجود و ظرفیتهای مناسب و پیگیری تفاهم نامه های از پیش تهیه شد و رفع خلأهای موجود، رشت را به سطوح و ردیف شهرهای دوستدار کودک نزدیک گرداند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *