آخرین خبرها

رفع خواب آلودگی در محیط کار در ۱۱ شماره

به گزارش نبض خبر: حس خواب آلودگی و خستگی در محیط کار اتفاقی شایع برای تمامی ساعات کاری بوده و به ویژه برای افرادی که در ساعات بعد از ظهر و شیفت های شبانه به کار می پردازند، حسی آزاردهنده و متداول است.برای رفع این احساس روشهای مناسبی را پیشنهاد می کنیم.

۱-بوی مرکبات

رایحه، نیروی قدرتمندی برای ایجاد احساسات مختلف در انسان است. برای مثال رایحه هایی مانند استطخودوس به رفع خواب آلودگی کمک میکند، در حالی که اوکالیپتوس در آرام کردن عصبها مفید است. اما اگر میخواهید در روز سرحال و بیدار باشید، موادی مانند مرکبات را استنشاق کنید. میتوانید مقداری لیمو به آب آشامیدنی خود اضافه کنید و یا این که از عطر مرکبات استفاده کنید، تا فورا به احساس شادابی دست یابید.

۲- پیاده روی

ممکن است پیاده روی آخرین چیزی باشد که وقتی خواب آلود هستید، تمایل به انجامش داشته باشید، اما قدم زدن تند در زیر نور خورشید نه تنها خلقتان را بهبود میبخشد، بلکه شما را تقویت میکند. دکتر پیترسون میگوید:مطالعات نشان میدهند کارمندانی که در هنگام ظهر ورزش میکنند، کمتر از خستگی و کسالت روز هنگام اذیت میشوند و انرژی و تمرکز بهتری نسبت به دیگران دارند.به خاطر داشته باشید که برای تاثیر بیشتر لازم نیست حتما ورزش طولانی انجام دهید، پیاده روی کوتاه یا بالا رفتن از پله ها نیز میتواند مفید باشد.

۳- استفاده از عطر و اسپری

گاهی اوقات هیچ چیز به اندازه پاشیدن آب خنک به سر و صورت، شما را سرحال نمی کند. پس اسپری شاداب کننده صورت را امتحان کنید تا نه تنها پوست صورت خود را تازه و مرطوب کنید، بلکه احساس شادابی نیز پیدا کنید.

۴-نوشیدن آب

جلوگیری از بی آب شدن بدن فواید بدیهی برای سلامتی پوست و بدن دارد، اما باید بدانید که اگر بدنتان بی آب بماند به همین اندازه تاثیرات منفی بر شما خواهد گذاشت که، یکی از آنها خستگی است. حتما در طول روز آب بنوشید، تا از احساس خواب آلودگی دوری کنید.

۵-خوردن نهار سبک

نوع غذا میتواند نقش مهمی در کاهش سطح انرژی پس از غذا داشته باشد. از مصرف غذاهای سنگین در حین کار پرهیز کنید، تا دچار خستگی و کسالت نشوید. توصیه میشود از غذاهای مملو از کربوهیدرات اجتناب کنید، چون این غذاها دیر هضم می شوند، در نتیجه به بدن احساس خستگی میدهند. به جای آن از گزینه های سالم و سبک غذایی مانند شیک پروتئین، تست آووکادو یا یک مشت آجیل به عنوان نهار استفاده کنید، تا مانع از نوسان قندخون پس از صرف غذا شوید.

۶-جویدن آدامس

ترکاندن آدامس طعم دار در دهان برای سرحال شدن در یک بعد از ظهر خواب آور، گزینه مناسبی است. ممکن است شما از میزان تاثیر یک آدامس ادویه ای تند در شاداب کردن خود شگفت زده خواهید شد.

۷-صحبت با همکاران

باید هر از گاهی کار خود را متوقف کنید و به خود استراحت بدهید، تا بهره وری تان را در سطح بالا حفظ کنید. به جای این که درباره پروژه آینده خود به همکارتان ایمیل بزنید، نزد او بروید و گفتگویی کوتاه داشته باشید. این کار نه تنها باعث حرکت پا و بهبود جریان خون در آن میشود، بلکه شما را در گفتگویی قرار میدهد که احتمالا خواب آلودگی تان را برطرف مینماید.

۸-برنامه ریزی برای حجم کاری

اگر میدانید به دلیلی در هنگام نهار غذای سنگین یا زیاد مصرف میکنید، سعی کنید وظایف و کارهای مهم خود در طول روز را برای پیش از ظهر برنامه ریزی کنید، تا در حین کسالت بعد از ظهر کار مهمی نداشته باشید. از برنامه ریزی برای جلسات مهم در بعد از ظهر خودداری کنید و بیشتر کارهای ساده، مانند مرتب کردن Inbox خود را در این زمان انجام دهید.

۹-تماشای محیط اطراف از پشت پنجره

مطالعات نشان میدهند، افرادی که در مواجهه با نور طبیعی روز قرار دارند، به شکل چشمگیری هوشیارتر از افرادی هستند که تنها در معرض نور مصنوعی هستند. سعی کنید چند ساعت در بعد از ظهر کنار پنجره بنشینید، تا با خستگی مقابله کنید.

۱۰-گوش کردن به موسیقی

در باشگاه هنگامی که به انرژی زیاد برای فعالیت نیاز دارید، از موسیقی استفاده میکنید. چرا در محل کار خود از آن بهره نمی برید؟ از موسیقی های مورد علاقه خود برای انرژی گرفتن برای گذراندن بقیه بعد از ظهر استفاده کنید.

 

۱۱-برای نداشتن کمبود خواب نباید این کارها را انجام دهید :

از مصرف بیش از حد کافئین یا شکر در شب قبل اجتناب کنید.

تماشای تلویزیون، استفاده از اینترنت و استفاده موبایل را قبل از خواب محدود کنید.

از یک ملافه به طور ثابت برای بیشتر از یک هفته استفاده نکنید.

از ورزش کردن در آخر شب پرهیز کنید

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید