نبض خبر: محمد فتحاللهی: پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار است قوای محرکه شاهین پلاس باشد، موتور تارا ایران خودرو (TU5 پلاس) است.
TU5 پلاس در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از بهروزرسانی قدرت آن از ۱۰۵ به ۱۱۳ اسب بخار رسید. گشتاور این موتور هم پس از تغییرات از ۱۴۲ به ۱۴۴ نیوتنمتر افزایش یافت.
سری موتورهای TU برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ در زیر درب موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۴ مشاهده شد. یک سال بعد تیپهای ۵ و ۶ پژو ۲۰۶ هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ ۴ این هاچبک محبوب خداحافظی کرد.
موتور TU5 به دلیل ساختاری ۱۶ سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سالها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و ۴۰۵ از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه نمودن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس یا EC5 را برای آن انتخاب کرد.
TU۵ پلاس چه فرقی با TU۵ داشت؟
موتور TU5 پلاس یا EC5 از پمپ روغن جدید، نسل جدید دینام، سامانه CVVT، سیستم تزریق سوخت جدید نسبت به TU5 استفاده کرد.
همین تغییرات موجب افزایش توان و گشتاور این موتور نسبت به TU5 قدیمی شد. لازم به ذکر است، محصولاتی که در ایران خودرو از موتور TU5 پلاس استفاده میکردند، همگی مجهز به فرمان کمکی برقی بودند. همین موضوع باعث شد تا پمپ هیدرولیک هم در مکانیزم فنی آنها حذف شود و افت توان موتور در زمان چرخش فرمان هم احساس نشود.
پس از بهبود عملکرد موتور TU5 قدیمی، نسخه پلاس این قوای محرکه برای اولینبار در رانا پلاس مشاهده شد. پس از این خودرو، تارا هم از موتور TU5 پلاس (EC5) استفاده کرد و بعداً پژو ۲۰۷ مولتیکالر هم مجهز به این قوای محرکه شد.
سایپا شاهین پلاس با موتور تارا
ماهها قبل گروه خودروسازی سایپا از موتور ME16 رونمایی کرد. اما پس از رونمایی از این خودرو و انتشار تصاویر اولیه آن، مشخص شد که موتور ME16 مگاموتور همان EC5 ایران خودرو است. البته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که موتور ME16 با EC5 ایران خودرو تفاوتهایی دارد.
حقیقت این بود که شاهین با موتور ۸ سوپاپ توربو، خریداران آن را راضی نمیکرد. از سوی دیگر، سایپا دانش فنی تولید یک موتور ۱۶ سوپاپه جدید را هم نداشت.
پس در نتیجه به سراغ پروندههای قدیمی خود و سالهایی رفت که شراکت این خودروساز با سیتروئن تداوم داشت. سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومیسازی کند.
پس از بومیسازی (بخوانید داخلیسازی) موتور EC5، موتور ME16 تولید شد که اولین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا است. حال سایپا برنامههای بسیاری برای آن دارد و قرار است این قوای محرکه، خودروهایی مانند شاهین پلاس و کادیلا را به حرکت درآورد.
مگا موتور در آن دوران خط تولیدی کاملاً اتوماتیکی را برای تولید این موتور مهیا کرد. این خط تولید قابلیت آن را دارد تا بدون خطا، موتورهای شناسنامهدار تولید کند.
یعنی مشخص است که کدام قطعه در چه روز، تاریخ و زمانی، در کدام موتور استفاده شد. این موضوع باعث میشود که در بخش خدمات پس از فروش، فعالیت موثرتری انجام شود.
سایپا در جریان رونمایی از موتور ME16 اعلام کرد که خط تولید این موتور قادر است روزانه تا ۶۱۰ موتور را تولید کند. این خودروساز با تکیه بر این خط تولید باور دارد که موتور ME16 هم خدمات پس از فروش خوبی دارد و هم زنجیره تأمین قطعات آن کامل است.
مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس با موتور ME۱۶
موتور ME16 دقیقاً ۱۵۸۷ سیسی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است که نسبت تراکم ۱۱ به یک دارد. با مشخصاتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس میتواند ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.
گشتاور خروجی آن نیز به ۱۴۷ نیوتنمتر رسید که در دور ۴۲۰۰ از تمام پتانسیل آن میتوان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام جدیدی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده میشود.
اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، میبینیم که توان خروجی آن ۲ اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان ۳ نیوتنمتر افزایش راندمان را تجربه کرد.
سایپا بیان کرد نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمانبندی متغییر سوپاپها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم پاس کند.
این موتور در بحث فنآوری ساخت به بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوتهایی دارد. از جمله تفاوتهای موتور ME16 با TU5 پلاس میتوان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگها و یاتاقانها، پاشش سوخت و سیستم جرقهزنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلافها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.
سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، ۷ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین میسوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبرهکردن بهتر آن هستند.
سایپا شاهین پلاس چه زمانی تولید میشود؟
منابع آگاه به بیتران اعلام کردند که سایپا از شهریور ماه امسال، استارت تولید شاهین پلاس با موتور ME16 را میزند. از همین رو، احتمال آن وجود دارد که این سدان سایپا تا اواخر امسال وارد بازار خودرو کشورمان شود.
در بحث قیمت نهایی این خودرو هم شواهد حاکی از افزایش قیمت شاهین پلاس نسبت به شاهین G است. شاهین G اکنون ۴۲۵/۱۶۶/۰۰۰ تومان توسط سایپا به فروش میرسد.
اما قیمت نهایی آن در بازار آزاد برای مدلهای ۱۴۰۲ حدوداً ۵۶۵ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که قیمت شاهین G در فروردین ماه امسال حول و حوش ۷۴۰ میلیون تومان بود!
پس از اتفاقی که برای قیمت دنا پلاس توربوشارژ جوانان رخ داد، بعید نیست سایپا هم بخواهد سناریو مشابهی را برای شاهین پیاده کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید منتظر سایپا شاهین پلاس با قیمتی در حدود ۴۶۰ میلیون تومان باشیم. البته شاهین پلاس در زمینه امکانات رفاهی، کاملاً با شاهین G متفاوت است.
شاهین پلاس در دور سوم طرح یکپارچه فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به فروش خواهد رسید. البته هنوز قیمت نهایی این خودرو مشخص نیست.
امکانات سایپا شاهین پلاس
نسخه پلاس شاهین داشبورد، رو دریها و تریم داخلی متفاوتی خواهد داشت. سایپا در زمان رونمایی از این خودرو اعلام کرد که شاهین پلاس با امکانات ایمنی و رفاهی جدید در جایگاهی بالاتر از شاهین G و شاهین CVT قرار میگیرد.
از جمله امکانات نسخه پلاس شاهین میتوان به سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلیها، نمایشگر لمسی داشبورد، ایرکاندیشن اتوماتیک، استارت دکمهای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمهای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینههای تاشو برقی اشاره کرد.
سایپا عنوان کرد که مدل فول شاهین پلاس دارای ایربگ های جانبی، کروز کنترل، مانیتور لمسی جدید، شیشه های دودی عقب و… هم خواهد بود.
منبع: بیت ران