فعالیت نخستین پایگاه اورژانس بانوان در شهر رشت و نقش موثر آن در ارائه خدمات به بیماران خانم /حضور بانوان در فوریت های پزشکی با تسهیل خدمات رسانی به جامعه هدف گام مطلوبی در حوزه درمان است / اورژانس گیلان همواره آماده خدمت رسانی به مردم استان گیلان
به گزارش نبض خبر به نقل از روابطعمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی گیلان : با توجه به اینکه حضور زنان در فعالیت های اجتماعی با محوریت بهداشت طی سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده است ، راه اندازی اورژانس بانوان علاوه بر اینکه می تواند به لحاظ روانی ، حس اعتماد بیشتری به بیماران خانم ، که درگیر بیماری هستند ، القا کند ، میتواند نشان دهنده نگاه اصولی به بهره مندی از بانوان متخصص در این حوزه و درک عمیق از توانمندی های زنان در این بخش باشد .
با توجه به اهمیت بهداشت به منظور حفظ سلامت و نشاط جامعه ، باید به نهادینه کردن برخی از مباحث آموزشی در خانواده ها به عنوان نخستین رکن جامعه دقت و توجه شود.
با توجه به اینکه حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و با محوریت بهداشت طی سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده است ، راه اندازی مرکز اورژانس بانوان نیز می تواند به لحاظ روانی ، حس اعتماد بیشتری به بیماران ، بالاخص بانوانی که درگیر بیماری هستند ، القا کند.
راه اندازی اورژانس بانوان در رشت و متعاقب آن برخی دیگر از شهرهای کشور ، نشان دهنده نگاه اصولی به بهره مندی از بانوان متخصص در این حوزه و درک عمیق از توانمندی های زنان در این بخش است .
اورژانس بانوان در حال حاضر در شهر رشت و بسیاری از شهرهای کشور به صورت ۱۲ ساعته مشغول فعالیت هستند و یقینا حضور آنان کمک مناسب تری را به بانوان ارائه می کنند .
افتتاح اورژانس بانوان ، خدمات رسانی ،به جامعه هدف را تسهیل کرده که گام مطلوبی در حوزه درمان می باشد
پایگاه اورژانس بانوان در شهر رشت با ۴ کارشناس خانم به همراه ۳ کارشناس آقا مشغول ارائه خدمات پزشکی هستند ، در حال حاضر مسئولیت اورژانس بانوان را خانم ملاحت خوش لقا بر عهده دارد ، وی کارشناس رشته پرستاری است و دارای مقام اول المپیاد علمی اورژانس طی سال ۱۴۰۱ در قطب شمال و مقام سوم کشوری المپیاد علمی اورژانس سال ۱۴۰۱ می باشد .
اورژانس پیشبیمارستانی گیلان از بانوان شهر رشت جهت همکاری در پایگاه بانوان به عنوان امدادگر و راننده که حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم تجربی و دارا بودن گواهینامه پایه ۱ و یا ۲ بوده و دوره های امدادگری ، بهیاری ، کمک بهیاری یا پرستاری را سپری کردهاند دعوت به عمل آورده که به امید خدا در آیندهای نزدیک شاهد فعالیت بانوان در این عرصه خواهیم بود .
متین رضایی کارشناس فوریت های پزشکی پایگاه بانوان اورژانس گیلان طی مصاحبهای گفت : بیماران خانم ترجیح می دهند از بانوان کارشناس در فوریت های پزشکی خدمات بگیرند ، علی الخصوص در مواردی از قبیل زایمان ، که برای بیماران خانم دریافت خدمات از بانوان اورژانس ، راحت تر است .
وی از سختیهای کار در اورژانس آنجا که برای حمل بیماران سنگین وزن نیازمند قدرتی بیشتر از نیروی زنانه است میگوید
رضایی ادامه داد ؛ دو نفر کارشناس مامایی ، یک نفر کارشناس پرستاری و یک نفر کارشناس بیهوشی در پایگاه اورژانس گیلان مشغول ارائه خدمات میباشند که عاشق این شغل بوده و اینکه می توانند به انسانی کمک کنند موجب رضایت و خشنودیشان می شود.
زهرا حسنیان دیگر کارشناس فوریتهای پزشکی پایگاه اورژانس بانوان ، در ادامه گفت ؛ کاهش سطح هوشیاری ، افت قند ، ضعف و بیحالی، تنش عصبی ، درد زایمان برای زنان باردار ، مشکلات تنفسی ، حمله های قلبی ، سکته مغزی ، سقوط از ارتفاع ، خونریزی غیر طبیعی در زنان ، حوادث ، ضربه به سر ، انسداد راه هوایی ، مسمومیتهای دارویی ، تصادفات و … از مواردی هستند که در صورت وقوع ، اورژانس بانوان به ارائه خدمات ، می پردازد.
وی همچنین از شهروندان و هم استانی های عزیز خواست در صورت تماس با اورژانس جهت ارائه نشانی صحیح اعم از شهر و … و همچنین شرح حال و بیان علائم بیمار خود با واحد تریاژ اورژانس ، همکاری لازم را داشته باشند.
این کارشناس فوریت های پزشکی گیلان اظهار امیدواری کرد ؛ با توجه به جذب دانشجوی خانم در رشته فوریت های پزشکی و استفاده از این ظرفیت در استان گیلان ، امید است پایگاه اورژانس بانوان در سایر شهرستانها نیز راه اندازی شود و با افزایش پایگاه اورژانس بانوان خدمات مناسب و مطلوبتری به بیماران خانم ارائه شود.
دکتر آوا سادات حسینی ، سرپرست واحد ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس گیلان ، در تشریح فعالیت واحد تریاژ می گوید : کارشناسان واحد تریاژ تلفنی متشکل از کارشناسان رشته پرستاری مامایی و بیهوشی ، پاسخگوی همه تماسهای تلفنی برقرار شده با اورژانس هستند . کارشناسان تریاژ ضمن پاسخگویی به تماس برقرار شده ، شرح حال و علائم بیمار را پرسیده و با گرفتن نشانی کامل از طریق واحد راهبری عملیات ، اقدام به اعزام آمبولانس میکنند .
وی گفت : هر ۲۴ ساعت یک پزشک در مرکز اورژانس گیلان حضور دارد و کارشناسان تریاژ و حتی کارشناسان فوریت های پزشکی که بر بالین بیمار حاضر می شوند در صورت نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب تر در تماس با پزشک از مشاوره تلفنی بهره مند می شوند.
اعزام آمبولانس بر اساس شرح حال بیمار صورت می گیرد و گاهی هم بدون نیاز به اعزام آمبولانس با مشاوره کارشناسان و پزشک ، مشکل بیمار رفع می شود .کارشناسان فوریت های پزشکی پس از حضور بر بالین بیمار ، در صورت نیاز بیمار را راهی بیمارستان و در غیر اینصورت خودشان با همکاری پزشک مشکل بیمار را رفع می کنند.
به گفته دکتر حسینی ؛ ۸۳ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای در استان گیلان مشغول ارائه خدمات هستند.
سرپرست واحد ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس گیلان خاطرنشان می کند : توریسم پذیر بودن استان گیلان یکی از دلایل وقوع حوادثی همچون تصادفات رانندگی، غرق شدگی و … می باشد ، آمار ارائه خدمات اورژانس گیلان به دلیل توریسم پذیر بودن استان شناور است و در فصل هایی که ورود گردشگر زیاد می شود تعداد تماس های برقرار شده و مأموریت های انجام گرفته افزایش می یابد. طی خرداد ماه سال جاری ، ۴۲۵۶۸ مورد تماس تلفنی از کل گیلان با اورژانس استان برقرار شده است ، از این تعداد ۳۲۶۵ مورد مزاحمت با خطوط ۱۱۵ ثبت شده است که متاسفانه عدد بالا و قابل تأملی است.
کارشناسان فوریت های پزشکی پس از حضور بر بالین بیمار با تماس با پزشک و فعال کردن کد ۷۲۴ ( بیماران سکته مغزی) و ۲۴۷ (بیماران سکته قلبی) اقدامات اساسی که باید برای بیمار انجام شود را با بیمارستان های ویژه هماهنگ می کنند تا پس از انتقال بیمار به بیمارستان در سریع ترین زمان ممکن اقدامات درمانی صورت گیرد.
وی از همراهان بیمار خواست در صورت تماس با واحد تریاژ اورژانس ، ضمن بیان صحیح نشانی منزل و یا محل حادثه ، شرح حال و علائم بیمار را با آرامش کامل عنوان کنند.
دکتر حسینی تاکید کرد:اورژانس گیلان همواره آماده خدمت رسانی به مردم استان است .
یکی دیگر از واحد های فعال در مرکز اورژانس پیش بیمارستانی گیلان ، واحد اعتبار بخشی ، نظارت و بهبود کیفیت است .
واحد نظارت و بهبود کیفیت به منظور دسترسی عادلانه ، همگانی و با کیفیت به خدمات سلامت در مرکز اورژانس گیلان فعالیت میکند . در راستای تحقق این امر ماموریتهای انجام یافته در کل استان به دقت بررسی و نتیجه آن مورد تحلیل و پیگیری قرار میگیرد.
آمنه اخلاقی ، کارشناس اعتباربخشی ، نظارت و بهبود کیفیت ، گفت : بررسی سطح کیفی خدمات اورژانس از اولین تماس گرفته شده با اورژانس تا رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار و در نهایت انتقال وی به بیمارستان بر اساس استاندارهای کشوری ، میزان توانمندی اورژانس در بحث لجستیکی و تجهیزاتی ، از برنامه هایی است که در این واحد پیگیری میشود.
به گفته اخلاقی ؛ تکریم ارباب رجوع و بررسی میزان رضایتمندی از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی ، همچنین بررسی و پاسخگویی به شکایات، پیشنهادات و تقدیر و تشکرها در سامانه ۱۹۰ نیز از دیگر از فعالیتهای این واحد است.
اخلاقی یادآور می شود؛ در کلیه فرایند های انجام یافته در اورژانس مداخله ی اصلاحی و تدوین برنامه بهبود کیفیت منطبق بر اعتباربخشی جدید انجام می شود.
لازم به ذکر است ؛ ۸۳ پایگاه اورژانس ، اعم از ۳۴ پایگاه شهری و ۴۸ پایگاه جاده ای در استان گیلان مشغول ارائه خدمات هستند . یک پایگاه هوایی نیز در فرودگاه سردار جنگل رشت مستقر است که مجهز به بالگرد می باشد و در موارد خاص جهت انجام ماموریت اعزام می شود.
مأموریتهای انجام شده طی سه ماه نخست سال جاری توسط پایگاه اورژانس بانوان استان ۲۹۲ مورد بوده که از این تعداد ۳۳ مورد تصادفی و ۲۵۹ مورد غیرتصادفی بوده است و در مجموع ۱۷۳ نفر توسط اورژانس بانوان به بیمارستانهای شهر رشت منتقل شدهاند .
امید است به زودی با افزوده شدن بانوان فارغالتحصیل در رشتهی فوریتهای پزشکی به بدنه ی اورژانس پیش بیمارستانی، شاهد راه اندازی و فعالیت پایگاه اورژانس بانوان در سایر شهرستان های استان باشیم تا بیماران خانم با آرامش خاطر بیشتری از بانوان کارشناس فوریت های پزشکی خدمات دریافت کنند .،