- -
نبض خبر : سازمان ثبتاحوال کشور، یکی از سازمانهای دولتی ایران است که جمعآوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور را به عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است و وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی، مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را برعهده دارد. روز ملی ثبتاحوال
در گذشته ثبت امور مربوط به ولادت و ازدواج در ایران به صورت سنتی بیشتر با مراجعه به روحانیون، ریشسفیدان محل یا بزرگان قوم انجام میگرفت. ثبتاحوال به شیوه کنونی در حکومت پهلوی اول با پیروی از کشورهای اروپایی در ایران رواج یافت. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۲۹۷ مقررات تشکیل اداره سجلاحوال در وزارت کشور تهیه شد و نخستین شناسنامه برای دختری بنام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳ دی همان سال صادر شد. از سال ۱۳۰۴ بر اساس قانون، دریافت شناسنامه برای کلیه شهروندان ایرانی در مناطقی که در آنها اداره سجلاحوال دایر بود الزامی شد. اداره کل احصائیه و سجلاحوال بر اساس مصوبه ۲۰ خرداد ۱۳۰۷ با وظایف مستقل و به عنوان نهادی وابسته به وزارت کشور کار خود را آغاز کرد. با بازنگری وظایف و آئین نامههای مربوط به این نهاد، نام آن در سال ۱۳۱۹ به اداره کل آمار و ثبتاحوال تغییر یافت. آخرین بار در سال ۱۳۵۵ با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به نام کنونی یعنی سازمان ثبتاحوال کشور تغییر نام داد. پس از انقلاب، برخی وظایف و آئین نامههای این سازمان در سال ۱۳۶۳ مورد بازنگری قرار گرفت
وظایف سازمان:
سازمان ثبتاحوال وظیفه گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را برعهده دارد: ثبت تولد (ولادت) ثبت مرگ، ثبت ازدواج و ثبت طلاق. بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۳ مجلس، وظایف سازمان به شرح زیر است:
۱. ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان
۲. ثبت مرگ وصدور گواهی وفات
۳. تعویض شناسنامه
۴. ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات
۵. صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه
۶. تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی
۷. تهیه آمارهای جمعیتی
۸. علاوه بر این موارد، صدور کارت شناسایی ملی همراه با شماره ملی و کد پستی ۱۰ رقمی برای افراد بالای پانزده سال وکارت هوشمند ملی از دیگر وظایف این سازمان است.