00010 copy

سقف حقوق کارگران 50 میلیون تومان شد

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران را برای اجرا ابلاغ کرد. بنا بر این بخشنامه، سقف حقوق کارگران به 50 میلیون تومان رسید

سقف حقوق کارگران 50 میلیون تومان شد

نبض خبر : این مصوبه از فروردین قابلیت اجرا شدن دارد و دستمزد کارگران باید بر مبنای آن محاسبه شود. افزایش حقوق کارگران اعم از قرارداد موقت یا دائم باید بر اساس این بخشنامه محاسبه شود.

پایان اسفندماه سال گذشته و بعد از جلسات فشرده گروه نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت، سرانجام حداقل دستمزد کارگران با 35.3 درصد افزایش تعیین شد. مناقشات بسیاری برای تعیین دستمزد میان این گروه‌ها وجود داشت؛ از تاثیر افزایش قیمت‌ها در طول سال تا رقم سبد معیشت. در نهایت هم نمایندگان کارگری در شورای عالی کار جلسه را در اعتراض به عدم نظرخواهی از آنها در تعیین ارقام، جلسه را ترک کردند.

با همه این‌ها، دستمزد کارگران با همان افزایش 35 درصدی به تصویب رسید و حالا وزیر کار آن را ابلاغ کرده است.

حداقل مزد روزانه سال 1403

بنا بر بند اول ابلاغیه وزیر کار، از اول سال جاری، حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای تمام کارگران مشمول قانون کار (قرارداد موقت یا دائم) مبلغ 238 هزار و 872 تومان است.

سایر سطوح مزدی نیز باید روزانه 22 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا، به اضافه روزانه 23 هزار تومان نسبت به آخرین مزد در سال 1402 افزایش یابد.

تبصره: با اعمال افرایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 2.388.728ریال (دو میلیون و دویست و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت ریال) بند (1) کمتر شود.

تاثیر سابقه کار در دستمزد سال 1403

بر اساس بند 2 ابلاغیه جدید وزارت کار، به کارگرانی که در سال 1403، یک سال سابقه کار داشته باشند با یک سال از آخرین دریافت آخرین پایه سنواتی آنها گذشته باشد، روزانه 7000 تومان به عنوان پایه یا همان سنوات پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار  با در نطر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جداول اعلامی توسط اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری صورت می‌گیرد.

تبصره 2: به کارگران فصلی نسبت به مدت کارکردشان در سال 1402، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق می‌گیرد.

تبصره 3: براساس مصوبه مورخ 1402/12/28 شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

حق مسکن و حق تاهل در سال 1403

مقرر شده است، هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متأهل یا مجرد) ماهانه مبلغ یک میلیون و 400 هزار تومان از سوی کارفرمایان به آنها پرداخت شود.

بنا بر ابلاغیه‌ صولت مرتضوی، وزیر کار، کمک هزینه مسکن کارگری مانند سال گذشته همان 900 هزار تومان است و از فروردین باید پرداخت شود. حق تاهل ماهانه برای کارگران زن و مرد نیز 500 هزار تومان تعیین شده است.

مقررات این مصوبه شامل حال دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال  1403به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند، نخواهد شد.

سقف حقوق کارگران چقدر است؟

واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر بین مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته‌جمعی و پس از تأیید وزارت کار  اقدام کنند.

در تبصره این بند از ابلاغیه وزارت کار آمده است که سقف پرداختی به کارگران مشمول قانون کار شاغل در مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های غیردولتی وابسته به صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور حداکثر (7) برابر حداقل مزد ماهانه یعنی حدود 50 میلیون تومان است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر