00010 copy

علت افزایش اسهال و استفراغ در کودکان چیست؟ / بیماری جدیدی در گردش است؟

اسهالی که کودکان در این شرایط دارند آبکی و نسبتا شدید است که حتی ممکن است منجر به کم‌آبی بدن شود. معمولا در این مواقع ویروس از طریق مدفوع دفع می‌شود و اگر بهداشت فردی و بهداشت دست‌ها به درستی رعایت نشود انتقال فرد به فرد آن رخ می‌دهد.

به گزارش نبض خبر به نقل از ایسنا، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افزایش موارد مبتلا به اسهال و استفراغ بیماری جدیدی نیست،‌ گفت: اسهال و استفراغ‌هایی که در این ایام رخ می‌دهد مقتضی فصلی است که در آن قرار داریم و اینگونه نیست که موارد مبتلا افزایشی شده باشند بلکه به دلیل مقایسه با آمار دو سالِ کرونا و محدودیت‌ها اینگونه به نظر می‌رسد.

دکتر مریم مسعودی‌فر، با اشاره به اینکه بیماری جدیدی با عوارض اسهال و استفراغ در کودکان اتفاق نیفتاده است،‌ گفت: به طور معمول اسهال و استفراغ‌ها یک علامتی است که علل مختلف ویروسی، باکتریایی،‌ عفونی و حتی در مواردی مسمومیت داشته باشد. به طور معمول نیز در این فصل از سال گردش ویروس‌های منتقله از آب و غذا که ممکن است باعث بروز اسهال و استفراغ شوند را در جامعه داریم.

وی افزود: طی دوران همه‌گیری کرونا با توجه به محدودیت‌های اعمال شده و کاهش تجمعات و دورهمی‌ها، آمار موارد بیماری‌هایی با علائم اسهال و استفراغ در کشور و همه دنیا کاهش یافته بود ولی اکنون بعد از این که فاز بیماری کرونا تاحدودی کاهش یافته و تجمعات و تماس‌ها شکل گرفته است، می‌توان گفت به شرایط قبل از همه‌گیری بازگشته‌ایم و بیماران علائمی از خود نشان می‌دهند که تابلوی علائم پیشین را دارند. همچنین چون در مدت شیوع کرونا همه کودکان در محدودیت و مراقبت بودند بدن‌شان به شکل پیش‌فرض اینگونه طراحی شده است که چون علائمی به عوامل بیماری زا نداشتند، ایمنی آنچنانی در برابر بسیاری از میکروارگانیسم‌ها و پاتوژن‌ها نداشتند؛ بنابراین الان با کوچک‌ترین عامل بیماری‌زا، تابلوی بیماری بویژه در کودکان خود رانشان می‌دهد.

او تاکید کرد: آزمایشاتی که از تعداد بیماری‌های موجود به عمل آمده، نشان نمی‌دهد که بیماری جدیدی در گردش باشد. همان عواملی که قبلا هم باعث اسهال‌های حاد در کودکان و سایرین می‌شد اکنون هم در جریان است.

وی افزود: معمولا وقتی میکروارگانیسمی به این شکل و با سرعت در گردش است، می‌توان گفت عفونت ویروسی است که طیف زیادی از ویروس‌ها (روتاویروس‌ها، نوروویروس‌ها و…)  را داریم که می‌توانند قابل انتقال از آب و غذا باشند که تابلوی گوارشی دارند. از سوی دیگر حتی دیده شده است که ابتلا به ویروس کووید19 هم می‌تواند خود را با علائم گوارشی نشان دهد، ولی نکته مهم  این است که راه پیشگیری از بروز بیماری برای هر نوع از عامل بیماری‌زا مانند یکدیگر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عفونت‌های ویروسی معمولا یک شروع مشترک دارند، اظهار کرد: آن دست از بیماری‌هایی که با تابلوی گوارشی خود را نشان می‌دهند عمدتا با ضعف،‌ بی‌حالی و بی‌اشتهایی،‌ تب خفیف، دل‌درد،‌ دل‌پیچه،‌ تهوع و در نهایت اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهد. اسهالی که کودکان در این شرایط دارند آبکی و نسبتا شدید است که حتی ممکن است منجر به کم‌آبی بدن شود. معمولا در این مواقع ویروس از طریق مدفوع دفع می‌شود و اگر بهداشت فردی و بهداشت دست‌ها به درستی رعایت نشود انتقال فرد به فرد آن رخ می‌دهد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *