فرایند واردات کالا

مدارک موردنیاز برای واردات کالا درصورتی‌که قصد واردات کالا دارید، حتماً می‌دانید که گرفتن مجوزهای واردات و تهیه مدارک مربوطه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های واردات است. اخذ مجوزهای واردات کالا و.

واردات کالا

مدارک موردنیاز برای واردات کالا

درصورتی‌که قصد واردات کالا دارید، حتماً می‌دانید که گرفتن مجوزهای واردات و تهیه مدارک مربوطه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های  واردات است. اخذ مجوزهای واردات کالا و تهیه مدارک موردنیاز قبل از هر اقدامی، می‌تواند مراحل بعدی فرایند واردات کالا از جمله ترخیص کالا را سرعت ببخشد. مدارکی از قبیل کارت بازرگانی، قبض انبار، برگه بارنامه، برگه‌های ترخیصیه، گواهی مبدأ، بیمه‌نامه، پروفرما و مجوزهای قانونی و ضروری برای ترخیص کالا که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

باتوجه‌به تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی علیه کشور عزیزمان ایران و اولویت‌بندی کد تعرفه گمرکی تعریف شده برای واردات، قبل از اقدام به واردات لازم است تا اولویت کد تعرفه گمرکی کالای موردنظر خود را در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس Ntsw.ir بررسی کنید.

دسته‌های کالایی بر اساس اولویت

کد تعرفه گمرکی باتوجه‌به سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت به چهار اولویت تقسیم شده است:

  • اولویت اول کالاهای اساسی است که به آن‌ها ارز دولتی تخصیص داده می‌شود.
  • اولویت دوم کالاهایی است که تحت شرایطی تنها با ارز نیمایی و یا ارز حاصل از صادرات کالا، امکان واردات آن‌ها وجود دارد.
  • اولویت سوم کالاهایی است که تنها در صورت نبود مشابه داخلی و تنها با استفاده از ارز کالاهای صادراتی امکان واردات آن‌ها وجود دارد.
  • اولویت چهارم کالاهای ممنوعه است که ورود آن‌ها مغایر با سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

به‌طورکلی مدارک موردنیاز برای واردات کالا به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. مدارک مربوط به کالا
  2. مدارک مربوط به صاحب کالا
  3. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا

بخش اول؛ مدارک مربوط به کالا

این مدارک شامل بارنامه، قبض ترخیص، قبض انبار، پروفرما اینویس، فاکتور، پکینگ لیست، گواهی مبدأ، ثبت سفارش بازرگانی، بیمه‌نامه، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، فرهنگ و ارشاد و…) و  گواهی بازرسی است که باید قبل از اقدام به واردات مورد بررسی قرار بگیرند و تهیه شوند.

 

واردات کالا 2

بخش دوم؛ مدارک مربوط به صاحب کالا

این مدارک شامل اصل کارت بازرگانی، اصل کارت ملی، کپی تمام صفحات کارت بازرگانی، کپی صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا می‌شود.

بخش سوم؛ مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا

این مدارک شامل اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی معرفی‌نامه برای گمرک، اصل و کپی وکالت‌نامه محضری، کپی وکالت، کپی معرفی‌نامه و کپی دفترچه بیمه می‌شوند.

در ادامه مطلب برخی از مدارک موردنیاز را بیشتر بررسی می‌کنیم:

  1. فاکتور فروش (Commercial Invoice): این فاکتور شامل جزئیات کالا، قیمت، شرایط پرداخت و اطلاعات صادرکننده و واردکننده است که برای واردات کالا به هر کشوری از جمله ایران لازم است.
  2. گواهینامه منشأ (Certificate of Origin: این گواهی‌نامه نشان می‌دهد که کالا از کجا صادر شده است و اطلاعات صادرکننده کالا در آن به طور کامل مشخص شده است.
  3. مجوز واردات (Import License): طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، اکثر کالاها برای واردات به کشور نیاز به دریافت مجوز از وزارت صمت دارند.
  4. مدارک حمل‌ونقل (Transportation Documents): این مدارک شامل بارنامه، حواله حمل، مانیفست، بیمه‌نامه حمل‌ونقل و سایر مدارک مربوط به حمل‌ونقل کالا است.
  5. گواهی‌‍نامه بهداشتی و فیتوسانیتری (Health and phytosanitary Certificate): این گواهینامه برای کالاهایی که ممکن است برای سلامتی شهروندان و یا حیوانات و گیاهان خطر داشته باشد، لازم است.
  6. گواهینامه اصالت و کیفیت (Certificate of Authenticity and Quality): این گواهینامه نشان می‌دهد که کالای وارداتی اصل بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.
  7. مدارک بیمه واردات (Import Insurance Documents): این مدارک شامل بیمه‌نامه واردات کالا و سایر مدارک مربوط به بیمه کالاست.

کلام پایانی

درصورتی‌که قصد واردات کالا از چین، دبی و یا هر کشور دیگری را دارید، پیشنهاد ما این است که در ابتدا مدارک موردنیاز برای واردات کالا را مورد بررسی قرار دهید و با قوانین و مقررات مربوط به واردات کالا آشنا شوید. به‌طورکلی مراحل تهیه مدارک موردنیاز و ترخیص کالا از کمی پیچیدگی برخوردار است. بهتر است برای واردات با دفاتر و شرکت‌های معتبر در زمینه واردات و ترخیص کالا مشاوره و همکاری داشته باشید تا بتوانید از اتلاف وقت و صرف هزینه بیشتر جلوگیری کنید.

نبض خبر در شبکه های اجتماعی : خبر فوری اخبار کوتاه شنیده ها تحلیل ها خبر در لحظه 

  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر