- -
به دنبال حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در گیلان و افتتاح پروژههای مختلف، پروژه خط راه آهن قطار رشت- تهران نیز افتتاح شد. پروژه ۱۲ سالهای که بنا به وعده دولت یازدهم قرار بود در سال ۹۵ افتتاح شود اما به دلایل مختلف در اسفندماه سال جاری افتتاح شد.
حمل و نقل ریلی به دلیل وجود مسیر مشخص بدون شک امنترین نوع از انتقال در کشورهای توسعه یافته است و از این حیث میتوان قطار را از هواپیما و اتوبوس که اغلب با اتفاقات برنامهریزی نشده همراهاند، برتر دانست.
از سوی دیگر از مزایای وجود قطار میتوان به امکانات ویژه اقتصادی آن برای صادرات و واردات کالا اشاره کرد. ظرفیت این امکانات ویژه برای استانی چون استان گیلان که علاوه بر مرزهای خاکی با کشورهای همسایه دارای بنادر منطقه آزاد و کشتیرانیست، دو چندان است و علاوه بر رونق اقتصادی موجب افزایش اشتغال میشود.
در همین راستا نقل و انتقال به وسیله قطار از نظر هزینهای نیز به صرفه و قابل توجیه است. به طوری که در اکثر موارد قیمت بلیط قطار درصدی از قیمت بلیط اتوبوس و هواپیما است. به طور مثال برای انتقال از تهران به مشهد به وسیله هواپیما تا سقف ۹۰۰ هزار تومان و به وسیله اتوبوس بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه دارد. این در حالیست که همین جا به جایی به وسیله قطار مبلغ بسیار کمتری را میطلبد و در گرانترین حالت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان را برای هر بلیط به دنبال دارد.
اما در کمال تعجب قیمت بلیط قطار تهران- رشت شرکت رجا تنها با یک رفت و آمد در روز و با مبلغ غیر قابل توجیه ۵۱۲۵۰ تومان و با تخفیف ۴۰۰۰۰ تومان به فروش میرسد.
این در حالیست که بلیط اتوبوس همین جابجایی در تمامی ساعات و در گرانترین حالت ۳۴۵۰۰ تومان است.
در همین چارچوب میتوان امیدوار بود که با ورود شرکتهای مختلف حمل و نقل در بازار انتقال مسافر و کالای خط راه آهن گیلان، رقابت در این بازار به جریان افتاده و افت قیمتها را به همراه داشته باشد.