00010 copy

موارد مشکوک به تب کریمه کنگو در گیلان به ۲۵ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به شناسایی ۲۵ مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان گفت: از این تعداد، طبق آزمایش های گرفته شده هفت بیمار قطعی تشخیص داده شد.

نبض خبر : دکتر اسماعیل نورصالحی اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ مورد در رودسر و باقی در شهرستان های املش، سیاهکل، رشت، رودبار و لنگرود هر کدام یک نفر شناسایی شدند.  تب کریمه کنگو

وی با بیان اینکه از ۲۰ مورد مشکوک در شهرستان رودسر جواب آزمایش ۱۲ نفر منفی، ۶ نفر مثبت و ۲ نفر دیگر در حال بررسی است، افزود: از هفت مورد مثبت تب کریمه کنگو، ۶ نفر اهالی رودسر و یک نفر نیز از املش بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: همچنین از ۲۵ مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان، در مجموع جواب آزمایش ۱۶ نفر منفی، هفت نفر مثبت و ۲ نفر در دست بررسی است.

به گفته نورصالحی، موردی از فوت ناشی تب کریمه کنگو در استان گیلان نداشتیم.

حدود یک ماه پیش بود که دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که هیچ مورد مشکوکی ابتلا به تب کریمه و کنگو در گیلان مشاهده نشد و با این حال نسبت به شیوع این ویروس هشدار داد.

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

برای پیشگیری از این بیماری  گوشت مصرفی باید حتما از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود و هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و منازل دستکش مورد استفاده قرار گیرد.

از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها خودداری شود، گوشت تازه خریداری شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری و سپس مصرف شود، پرهیز از مصرف جگر به صورت خام “جگر خریداری شده هم باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس مصرف شود” و اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت به صورت جدی رعایت شود.

کودکان، روستائیان و دامداران از لمس کنه‌ها پرهیز کنند، از جدا و له‌کردن “کشتن” کنه‌های بدن دام خودداری شود، هنگام پشم چینی دام‌ها، تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن شامل زیرانداز خودداری و بدن دام و اصطبل‌های روستایی با سموم مخصوص دامپزشکی برای کاهش جمعیت کنه‌ها سمپاشی شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام های آلوده ندارد ولی در انسان ایجاد بیماری شدید و گاهی کشنده می کند، تاکنون موردی از این بیماری در استان گیلان گزارش نشده‌است.

منبع‌: ایرنا

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر