00010 copy

موزه چای لاهیجان به پربازدیدکننده‌ترین جاذبه‌های تاریخی گیلان پیوست

به‌گزارش نبض خبر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ولی جهانی سه‌شنبه 24 مرداد 1402 با اعلام این خبر افزود: بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی استان از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است که ماسوله، قلعه رودخان، موزه میراث روستایی و موزه چای لاهیجان بیشترین رقم بازدید را داشته‌اند.

موزه تاریخی چای  نمونه ای برای گردشگری فرهنگی (cultural tourism)

گیلان سراسر همایشی است از تاریخ و طبیعت و لاهیجان خود تاریخی است به بلندای هزاران سال که به عطر بوته‌های چای شهره است و آرامگاه کاشف السلطنه غرق در میان بوته‌های چای شامل سه بخش است؛ طبقه پائین ابزار و وسایل آداب چای، طبقه دوم مردم‌شناسی و طبقه سوم آرامگاه پدر چای ایران.

اسناد و مدارک کاشف السلطنه و وسایل مربوط به مصرف چای چون سماورهای زغالی، قوریهای چینی، مسی و سنگی، تا قهوه خوری های عهد نامه ناصرالدین شاه و پایه فنجان های ملیله‌کاری بخشی از اشیای موزه تخصصی است.
” آرامگاه کاشف السلطنه”، موزه ای بر فراز بوته های چای است و در ویترین های طبقه دوم لباس های محلی، چادرشب، چاروق (پاپوش) انواع زیورآلات، انواع چپق و قلیان، ظروف ظریف کاری شده از چوب شمشاد و گلابی مربوط به زمان قاجار و در ضلع غربی موزه برجی طراحی شده که مقبره کاشف در آن قرار دارد.
این آرامگاه ۲ قدم مانده به مسیر گردشگری – بام سبز لاهیجان – در هر زمان از فصل گردش، گردشگران بسیاری را بیش از همیشه به‌سوی خود می خواند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با تاکید بر اینکه گیلان یکی از مقاصد بارز گردشگری کشوراست، اظهار کرد: میزان ورود گردشگراز ابتدای امسال تا کنون نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است و تنها از ابتدای فصل تابستان تاکنون بیش از ۱۱میلیون گردشگر از مرز زمینی و هوایی وارد استان شده‌اند .

جهانی بیان کرد: این استان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

او تاکید کرد: ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی گیلان در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

جهانی ۱۵۶ واحد بومگردی استان را یکی دیگر از جاذبه های برتر گیلان عنوان کرد که همواره مورد استقبال گردشگران است .

گیلان دارای سه هزار و ۵۵۴ واحد تاسیسات گردشگری است که ۳۸۲ مورد آنها بین‌راهی هستند و بیش از ۱۲ هزار نفر در بخش گردشگری گیلان فعال هستند.

موزه چای لاهیجان به پربازدیدکننده‌ترین جاذبه‌های تاریخی گیلان پیوست

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر