- -
ولی ملکی درباره کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار به خبر خودرو گفت : علیرغم اینکه چین از نظر اقتصادی رقیب آمریکا است اما به دلیل تهدیدهایی مانند قطع روابط تجاری از تحویل قطعات یدکی خودرو به ایران خودداری میکند. درحالی که عدم تامین این قطعات به معنای ارائه نشدن خدمات پس از فروش است. پس از اعمال تحریمها، کمبود قطعات یدکی به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد چراکه قطعات این خودروها به صورت CKD وارد میشد و ایران تنها فرآیند مونتاژ آن را انجام میداد.
وی افزود: سایپا متعهد شده حدود 350 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد. از این تعداد 40 هزار دستگاه خودرو واگذار شده و 60 هزار دستگاه دیگر نیز به زودی تحویل داده میشود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه از 350 هزار خودرو متعهد شده 200 هزار دستگاه دیگر در حال آماده شدن است و به مردم تحویل داده می شود، ادامه داد: براساس گفتههای مدیرعامل سایپا، این شرکت قادر به تحویل 50 هزار دستگاه خودرو باقیمانده نیست و باید برای آن جایگزین در نظر گرفته شود. این 50 هزار دستگاه شامل 14 هزار برلیانس، 34 هزار انواع رنو و 1700 دستگاه ولوو” خودروی سنگین” است.
ملکی گفت: به زعم مدیرعامل سایپا، تحویل 1700 دستگاه خودروی ولوو امکانپذیر نیست. از یک سو تامین قطعات موردنیاز تولید ولوو ممکن نیست و از سوی شرکت باید 2 هزار میلیارد تومان به ازای تحویل این تعداد خودرو ضرر متحمل شود. به طور مثال مردم در زمان ثبت نام 50 میلیون تومان پیش پرداخت واریز کردند اما قیمت این خودرو در حال حاضر به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه عدم تامین قطعات یدکی به معنای عدم توانایی در ارائه خدمات پس از فروش است، افزود: 80 درصد قطعات موردنیاز تولید برخی از خودروها، وارداتی است و در شرایطی که واردات انجام نمی شود تولید این خودروها امکان پذیر نیست. افرادی که به دنبال واردات خودروهای خارجی هستند باید پاسخگو باشند چراکه در صورت بومی شدن تولید خودرو بسیاری از این مشکلات به وجود نمیآمد.
ملکی با اشاره به اینکه با اعمال تحریم علیه ایران بسیاری از تجهیزات و قطعات موردنیاز صنایع وارد نمیشود ادامه داد: تعطیلی بسیاری از کارخانهها به دلیل خرابی ماشین آلات خط تولید است و قطعات موردنیاز این ماشینآلات نیز در ایران تولید نمی شود یا کیفیت موردنظر را ندارد.