00010 copy

مدیریت مصرف برق بسیار ساده و یک ضرورت است

مدیریت مصرف انرژی برق بسیار ساده و آسان بوده و امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

نبض خبر به نقل از شرکت برق منطقه ای گیلان “بهمن داراب زاده” مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: در آستانه فرا رسیدن ایام گرم سال و فصل تابستان هستیم که طبیعتا با افزایش و رشد مصرف انرژی برق مواجه خواهیم بود و مثل همیشه و به روال سنوات قبل از همه مردم عزیز و هم استانی های خوب، شریف و با فرهنگ درخواست داریم در بحث مدیریت مصرف برق و هوشمندانه استفاده کردن از برق به ما یاری دهندتا بتوانیم تابستان پیش رو را با موفقیت سپری کنیم.
وی افزود: تمامی اقدامات، برنامه ریزیها و هماهنگی های لازم برای عبور موفق از پیک مصرف در سطح وزارت نیرو، شرکت توانیر و شرکت برق گیلان انجام گرفته و همچنین تفاهم نامه هایی با صنایع بزرگ و کوچک منعقد شده تا در ایام پیک و فصل تابستان به ما کمک کنند.
داراب زاده گفت: تمامی نیروگاه های کشور در آمادگی کامل قرار دارند و کارکنان برق منطقه ای گیلان نیز با تلاش شبانه روزی آماده خدمات رسانی هستند.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: تمامی برنامه ریزی ها و هماهنگی های انجام شده با همکاری، همدلی و همراهی مردم عزیز امکان پذیر خواهد بود.آنچه در مجموعه وزارت نیرو سرمایه گذاری شده، این است که در بخش مشترکین خانگی مشکلی نداشته باشیم و با محدودیتی مواجه نشویم.
داراب زاده گفت: مدیریت مصرف برق در دو بخش حائز اهمیت است. بخش اول اینکه مدیریت مصرف یا بهینه استفاده کردن از برق، به معنای استفاده نکردن و یا حتی کم استفاده کردن نیست. در بحث مدیریت مصرف اگر 3 واژه کلیدی را مد نظر قرار بدهیم و این واژه ها را دائما تکرار کنیم و به یکدیگر یادآوری کنیم بطوری که این واژه ها ملکه ذهن شوند می توانیم بگوییم که در این مبحث به اهداف خودمان نزدیک شده ایم.
وی افزود: سه واژه عبارتند از؛بجا، به اندازه و به موقع. بجا یعنی اینکه اگر در محیطی هستیم و نیاز به روشنایی و وسایل سرمایشی است، پس از استفاده از این امکانات هنگام خروج، لامپ ها و کولرها را خاموش کنیم. یا اگر در خانه و در پذیرایی مشغول تماشای تلویزیون هستیم لامپ ها و کولر اتاق را خاموش کنیم. در محیط اداره نیز باید به همین شکل رفتار کنیم. واژه به اندازه یعنی اینکه در محیط کار یا در خانه ممکن است چندین لامپ وجود داشته باشد اما برای داشتن روشنایی مناسب نیاز نداشته باشیم همه لامپ ها را روشن کنیم. یا اینکه دمای کولر را روی عدد 24 یا 25 درجه سانتیگراد بگذاریم و از سرد کردن بیش از حد اتاق خودداری کنیم. یا مغازه داران عزیز در طول روز برای مغازه یا فضای بیرون مغازه از روشنایی طبیعی استفاده کنند و از روشن کردن لامپ های متعدد اجتناب کنند. واژه به موقع یعنی به موقع استفاده کردن از انرژی برق. در ساعات پیک مصرف برق، ساعت 12 ظهر تا 17 و ساعت 20 شب تا 24 از وسایل پرمصرف برقی استفاده نکنیم و استفاده از آن ها را به روزهای تعطیل و ساعات اولیه صبح موکول کنیم. چرا که علاوه بر اینکه بار اضافی بر شبکه تحمیل می کند می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. هم چنین از لحاظ اقتصادی نیز با وجود کنتورهای هوشمند، استفاده از برق در ساعات پیک بار از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.
داراب زاده گفت: سه واژه بجا، به اندازه و به موقع را باید در ذهن مان داشته باشیم و دائما مرور و تکرار کنیم و به دیگران هم بگوییم. از خبرنگاران عزیز هم به عنوان سفیران صنعت برق کشور انتظار داریم مباحث مدیریت مصرف برق را اطلاع رسانی کنند تا این موضوع به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: بخش دوم مدیریت مصرف، بحث ضرورت است. ما به عنوان مسلمان و با توجه به سفارشاتی که در دین مبین اسلام برابر آیات، روایات و احادیث شده موظف هستیم اسراف در مصارف نداشته باشیم. شاید بعضا افرادی در استفاده از برخی نعمات خدادادی بی توجهی کنند که به عنوان یک مسلمان این آموزه ها باید مورد توجه و تاکید ما باشد.
وی افزود: در نیروگاه ها برای تولید برق از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. از سوخت گاز به عنوان سوخت اول و از گازوئیل به عنوان سوخت دوم و در برخی نیروگاه ها از مازوت نیز استفاده می شود. استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق در فضای محیط و زندگی آلودگی ایجاد می کنند و مقادیر بسیار زیادی از گازهای سمی وارد فضا می شود که با مدیریت مصرف برق می توانیم جلوی بخشی از این آلودگی را بگیریم.
داراب زاده گفت: منابع و ذخایر سوخت های فسیلی دارای محدودیت بوده و ما باید به عنوان وظیفه این منابع را برای آیندگان حفظ کنیم و به فکر آنها نیز باشیم. نکته دیگر اینکه در نیروگاهها برای تولید برق از مقادیر زیادی ذخایر آب، آب رودخانه ها ، چاه ها و سفره های زیرزمینی استفاده می شود که این آب پس از استفاده در نیروگاه و انجام فعل و انفعالات مختلف از آن دیگر به عنوان آب معمول نمی توان از آن استفاده کرد و در حقیقت بخشی از منابع آبی را هم از دست می دهیم.
وی افزود: برای اجرای یک پروژه در صنعت برق باید هزینه ها و سرمایه گزاری های زیادی را انجام بدهیم و صنعت برق بسیار، هزینه بر، سرمایه بر و زمان بر است. حتی اگر همه امکانات هم وجود داشته باشد، باز اجرای پروژه ها بسیار طولانی و زمان بر است. نکته بعدی اینکه برای اجرای پروژه های بزرگ در صنعت برق، بخشی از منابع طبیعی و محیط زیست را هم از دست خواهیم داد و شاید این موضوع برای استان گیلان و گیلانی ها بسیار ملموس باشد. چرا که برای احداث یک کیلومتر از خطوط فشار قوی، حدود 2/5 هکتار از جنگل ها باید از بین برود و جنگل تراشی انجام بگیرد تا آتش سوزی اتفاق نیفتد. بنابراین منابع طبیعی بسیار مهم بوده و باید به آن هم توجه شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: در دنیا به برق به عنوان یک کالا و خدمت دم دستی نگاه نمی شود و به عنوان یک کالای ارزشمند از آن یاد می شود و با توجه به وضعیتی که انرژی در دنیا دارد و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد باید قدر این نعمت خدادادی را بدانیم.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *