00010 copy

تقویت وفاق و همدلی برای شتاب در رشد و پیشرفت گیلان / استفاده از همه امکانات در جهت توزیع عادلانه آب تا آخرین نقطه خطوط آبرسانی

استاندار گیلان تقویت وفاق و همدلی برای شتاب در رشد و پیشرفت استان را مورد تأکید قرار داد و با تصریح اینکه باید از همه امکانات در جهت توزیع عادلانه آب تا آخرین نقطه خطوط آبرسانی استفاده شود، بیان داشت: وضعیت برق در استان به خوبی در حال مدیریت است البته دستگاه‌ها برای مدیریت مصرف انرژی باید پیشگام باشند.

به گزارش نبض خبر به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) در جلسه شورای اداری گیلان که با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه هولناک زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ و نیز شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران شهیدش، هفته قوه قضائیه را به دست‌اندرکاران این حوزه تبریک گفت.

وی با یادآوری اینکه در زمانی که مسئولیت استانداری را برعهده گرفتم با چالش‌های زیادی از جمله کرونا مواجه بودیم، افزود: دولت نیز در شهریور ماه با روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوتی کرونایی مواجه بود که در کنار تلاش‌های فداکارانه کادر درمان، بسیجیان و طلاب نیز به کمک آنان شتافتند.

نماینده عالی دولت در استان با گرامیداشت مجاهدت‌های شهدای مدافع سلامت به کاهش تعداد فوتی های کرونا به کمترین سطح و نیز رسیدن به عدد صفر در گیلان اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تداوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مناطق پرخطر، شاهد از بین رفتن این ویروس منحوس باشیم.

وی پسماند را یکی از چالش‌های استان عنوان و با اشاره به اینکه علیرغم اقدامات مثبت صورت‌گرفته در سراوان اما رضایت کامل ندارم، گفت: در این خصوص مشکلات اعتباری وجود ندارد و در ارتباط با احداث نیروگاه زباله سوز نیز، پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرد.

استاندار گیلان بر لزوم راه‌اندازی خط های ۳ و ۴ پردازش زباله حداقل تا پایان تیرماه طبق وعده شهردار و شورای اسلامی شهر رشت تأکید و تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر میزان یک‌هزار و یکصد تن زباله ورودی به سراوان، به صفر برسد.

وی ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ را جزء وظایف شهرداران با نظارت جدی فرمانداران دانست و اظهار کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که از ارزش زباله به عنوان طلای سیاه استفاده بهینه شود.

دکتر عباسی فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ را هنر مدیریتی فرمانداران و شهرداران عنوان کرد و افزود: رئیس‌جمهوری و وزیر کشور، به صورت مستمر پیگیر وضعیت سراوان هستند و این موضوع جزء وعده‌های دولت است.

وی با یادآوری تأکیدات خود نسبت به مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان مبنی بر اهتمام جدی برای تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و عمرانی منطقه سراوان، گفت: تصفیه خانه یک هفته به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و میزان تصفیه شیرابه از سه لیتر بر ثانیه، باید شش لیتر بر ثانیه برسد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پسماند، یکصد میلیارد تومان برای رشت و ۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به سایر پهنه‌ها پرداخت شده ، گفت: بزودی درخصوص وضعیت رودخانه‌های زرجوب و گوهررود جلسه‌ای در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

وی به تفاهم شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب رشت اشاره و خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی در بازدید از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، دستور تسریع رسیدگی به وضعیت این رودخانه‌ها را صادر کردند که موظفیم در گام نخست ورودی فاضلاب به این بستر را مسدود کنیم.

استاندار گیلان به منابع اعتباری درنظرگرفته شده برای بخش آبخیزداری هم اشاره و مدیرکل منابع طبیعی را موظف به ارائه گزارش عملیاتی در جلسه آینده و نیز به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه کرد.

وی با بیان اینکه آزادسازی سواحل مربوط به تصرفات نهادهای دولتی بوده و ملزم به رعایت ۶۰ متر حریم ساحل ظرف مدت ۲۰ روز شدند، گفت: در 30 کیلومتر آزادسازی شده در نوارساحلی گیلان، ۳۴ طرح سالم‌سازی وجود دارد.

دکتر عباسی با اشاره به وجود ۵۰۰ نقطه خطرآفرین در مناطق ساحلی گیلان و لزوم اطلاع‌رسانی به گردشگران برای پرهیز از حضور در خارج از طرح‌های سالم‌سازی، افزود: ۷۰۰ ناجی غریق در نقاط ساحلی استان حضور دارند که اعتبارات لازم برای پرداخت دستمزد آنان پیش‌بینی شده است.

وی بر لزوم نظارت جدی و بازرسی فرمانداران و اعضای شورای تأمین شهرستان‌ها در جهت پیشگیری از بروز حوادث و توجه به حفظ امنیت جانی مردم تأکید کرد و گفت: فرمانداران و بخشداران با همراهی متولیان امر نسبت به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جهت ایجاد فضای سالم و بانشاط در سواحل اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر بسترسازی ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی استاندارد به مردم در سواحل با مشارکت بخش خصوصی در بازارچه‌های پیش‌بینی شده، اظهار کرد: شنبه آینده طرح‌های مرتبط با حوزه سواحل گیلان در تالش و به صورت همزمان در دیگر مناطق ساحلی استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در این ایام برخی بیان می‌داشتند که سواحل رها شده درحالیکه علیرغم اقدامات متصرفانه طی سالیان پس از انقلاب و دست‌اندازی به بیت‌المال واکنشی نشان نمی‌دادند، گفت: اکنون که با اقدامات جهادی جلوی تصرف بیت‌المال گرفته شده، انتظار می‌رود غیرمنصفانه قضاوتی صورت نگیرد.

استاندار گیلان به تشکیل قرارگاه مرکزی مدیریت جهادی آب در سطح شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: فرمانداران به محض اطلاع از کم‌آبی باید به صورت میدانی پای‌کار باشند و در این خصوص شرکت آب منطقه‌ای متولی امر است و باید همگان ضمن کمک به این بخش از اظهار نظر غیرکارشناسی بپرهیزند.

وی بر لزوم استفاده از همه امکانات و ابزارها در جهت توزیع عادلانه آب تا آخرین نقطه خطوط آبرسانی نیز تأکید و تصریح کرد: کشاورزانی که با تلاش مضاعف در حال تولید هستند، حمایت شوند و در جهت تکریم‌شان باید دست آنان را بوسید.

دکتر عباسی به شناسایی مزیت‌های کشاورزی گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: توتستان‌های استان رهاشده بودند که در حال فعال‌سازی صنعت ابریشم و ارتقاء ظرفیت کارخانه ابریشم گیلان هستیم تا به جایگاه اصلی خود بازگردند.

وی به تأمین نیاز محصولات گلخانه‌ای کشورهای منطقه‌ اشاره و اظهار کرد: در سیاهکل و انزلی اقدامات مثبتی شکل گرفته و با حمایت‌های دولت بیش از یک‌هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود که فرآیند آن؛ از بذر تا توزیع برای ما حائز اهمیت است.

نماینده عالی دولت در گیلان به تعهد یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت به قرارگاه‌های سازندگی خاتم الانبیا (ص) و امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به ۷۱۱ روستای استان اشاره و خاطرنشان کرد: با این اقدامات نباید روستایی که با تنش آبی مواجه باشد، داشته باشیم و در این راستا غفلت نشود چراکه در بخش تأمین رفاه و آسایش مردم ، خود را موظف می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه برای تنظیم بازار در سطح ملی و استانی آبرو گذاشته شده، گفت: از متولیان بخش آرد و نان انتظار دارم که با جدیت عمل کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه در سنوات گذشته از ۱۲ میلیون تن گندم کشور، چهار میلیون تن هدر می‌رفت، اظهار داشت: علیرغم اختصاص یارانه توسط دولت، چرا باید مردم در صف نانوایی‌ قرار بگیرند و آرد تولیدی ما، به کشورهای دیگر برود بلکه بایستی جلوی قاچاق گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه نباید ماکارونی‌های ما که با آرد یارانه‌ای تولید می شوند، در ویترین کشورهای همسایه قرار گیرد، گفت: جلوی تبعیض و بی‌عدالتی با تکلیف مجلس شورای اسلامی و اجماع عقلی اقتصادی، گرفته شده و موظفیم آنچه در جهت منافع مردم برعهده ماست، به اجرا درآوریم.

دکتر عباسی به نصب دو هزار و ۲۰۰ کارتخوان در نانوایی‌ها هم اشاره و با بیان اینکه به سایر نانوایی‌ها نیز پس از رفع مشکل، کارتخوان تحویل می‌شود، افزود: اجازه نخواهیم داد که بیت‌المال به هدر رود.

وی به بازدید خود از روند جوجه‌ریزی اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون ۹.۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده، گفت: موانع بانکی سرمایه‌گذاری برداشته شده و با پرداخت تسهیلات در گردش از این حوزه حمایت می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به پرداخت یکصد و 10 میلیارد تومان تسهیلات به مرغداران استان، گفت: ۵۶۲ اکیپ گشت از چهار هزار و ۱۹۴ واحد صنفی بازرسی کرده‌اند که منجر به پلمپ ۷۰ واحد صنفی، غیرصنفی و انبارها شده است.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نداریم، خاطرنشان کرد: با کسانی که به سفره‌های مردم رحم نمی‌کنند، باید برخورد جدی صورت گیرد تا به سزای اعمال‌شان برسند.

استاندار گیلان به تلاش‌های صورت گرفته برای رشد در بخش صنعت و نیز اظهارنظر غیرکارشناسی طرح شده از سوی برخی، اشاره کرد و گفت: اظهارنظرهای غیرکارشناسی منجر به فرار سرمایه‌گذاران می‌شود درحالیکه باید محیط را برای سرمایه‌گذاری امن کنیم.

وی مبارزه با فساد را یکی از شعارهای راهبردی دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: اجازه نمی‌دهیم که دستگاه‌ها دستخوش فساد شوند و از همه نهادهای نظارتی برای ایجاد فضایی امن در محیط اداری استفاده می‌کنیم.

دکتر عباسی با اشاره به تدوین اطلس سرمایه‌گذاری واحد و شناسایی ۲۲۰ عرصه برای ورود سرمایه‌گذاران در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و دانش‌بنیان، گفت: در سفر رئیس‌جمهوری ۶۰ میلیارد تومان از منابع دراختیار استاندار و ۱۸ میلیارد تومان اعتبارات سفر در مجموع ۷۸ میلیارد تومان برای تأسیس دهکده دانش‌بنیان اختصاص یافت چراکه سهم گیلان در شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به ظرفیت‌ها بسیار ناچیز است.

وی افزود: از دوهزار و ۳۷۹ واحد صنعتی گیلان ، یک‌هزار و ۸۳۰ واحد فعال و ۵۴۹ واحد غیرفعال بوده که فعال‌سازی ۲۰۰ واحد در دست اقدام است.

استاندار گیلان بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود واحدهای تولیدی با طرح‌های توسعه‌ای هم تأکید کرد و افزود: تعدادی از واحدهای تحت تملک بانک‌ها آزادسازی شده و مابقی نیز در دست اقدام است و در این مسیر بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند و باید در اختیار افراد دارای اهلیت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی به میزان هفت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را اعلام کرده‌اند که حدود ۱۵ واحد در حال اتمام بوده و ۸۰۰ شغل ایجاد می‌کنند، گفت: از ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری، یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ جزء تعهدات سازمان برنامه و بودجه بوده که یک‌هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان تخصیص و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

دکتر عباسی به وعده داده شده برای بهره‌برداری باقیمانده آزادراه قزوین-رشت و نیز راه‌آهن رشت-کاسپین تا پایان امسال اشاره و تصریح کرد: هیچ‌گونه بهانه‌ای برای توقف وجود ندارد و از همه دستگاه‌ها انتظار می‌رود که در جهت تسریع پروژه، نهایت همراهی و همکاری را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طی سنوات گذشته علیرغم اینکه شرکت سپیدرود در تولید شیر و حوزه دام حرفی برای گفتن داشت حال اینکه دام‌ها را به استان‌های مجاور بردند، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته اکنون یک‌هزار راس دام برای تأمین مواد اولیه تولیدات لبنی و فرآورده‌های گوشتی به استان وارد شده که این ظرفیت به سه هزار راس می‌رسد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه از ظرفیت بنادر به خوبی استفاده نشده ، افزود: برای ارتباط با بنادر آکتائو قزاقستان، آستراخان روسیه و باکو آذربایجان، ظرفیت سازی شده تا شاهد ارتقای حجم مبادلات تجاری و اقتصادی باشیم.

وی به مذاکرات صورت گرفته برای احداث راه‌آهن رشت-آستارا اشاره و با بیان اینکه مسیر توسعه را با قوت طی می‌کنیم، گفت: وفاق و همدلی بسیار خوبی میان مدیران استانی در قوای مختلف وجود دارد که در رشد و پیشرفت گیلان ، موثر است.

وی با بیان اینکه علیرغم سنگ‌پراکنی‌ها، قطار توسعه گیلان در حال حرکت است، گفت: ارزیابی و نظارت بر عملکردها آغاز شده و مدیران به صورت جهادی در حال خدمت هستند.

استاندار گیلان با تأکید بر استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه توسط فرمانداران و مدیران در شهرستان‌ها، افزود: اگر مدیری همراهی نداشته باشد، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت برق در استان به خوبی در حال مدیریت است و دستگاه‌ها برای مدیریت مصرف باید پیشگام باشند، گفت: دستگاه‌های پرمصرف معرفی شوند و در این میان صنعت نباید راکد بماند.

دکتر عباسی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی ها جلوگیری از تعطیلی تولیدات و بیکاری کارگران را به دنبال داشته، اظهار کرد: باید تلاش شود تا در بخش خانگی، شاهد قطعی برق نباشیم.

وی بر ضرورت پرهیز از معطل ماندن مکاتبات از سوی مدیران هم تأکید و تصریح کرد: امور مردم نباید با تعلل مواجه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هرگونه تغییر مدیریتی در سطح شهرستان‌ها باید با هماهنگی فرمانداران صورت گیرد، گفت: مدیران باید از افرادی انتخاب شوند که سیاست‌های دولت را قبول داشته باشند و به صورت جهادی خدمت کنند.

وی فرمانداران و مدیران را موظف به انعکاس دستاوردها و سیاست‌های دولت دانست و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها برای ارائه گزارش به مردم و نیز نیروهای مردمی و بسیج سازندگی در مسیر عمران و آبادانی تأکید کرد.

استاندار گیلان همچنین با تأکید بر لزوم مولدسازی تسهیلات اختصاص یافته خاطرنشان کرد: باید ضمن رعایت موضوعات فرهنگی متناسب با اعتقادات مردم متدین گیلان از ظرفیت جنگل و ساحل در جهت ایجاد درآمد برای مردم استفاده کرد.

** ضرورت تقویت وفاق و همدلی در میان مسئولان
 نماینده ولی فقیه در گیلان نیز با تأکید بر لزوم تقویت وفاق و همدلی در میان مسئولان، گفت: مسئول باید به واسطه عملکرد خود پاسخگو باشد.
 آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر سپردن امانت‌ها و مسئولیت‌ها به افراد صالح، اظهار کرد: انسان باید به تکالیف عبادی، سیاسی و اجتماعی خود عمل کند و به نتیجه کاری نداشته باشد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه اموال و اسرار مردم نزد مدیران امانت است، تصریح کرد: گاهی انسان دچار بحران‌های شخصی شده و در رعایت امانت‌ها کوتاهی می‌کند در چنین حالتی پاسخگویی در پیشگاه خداوند بسیار سخت می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولان باید برای تمام کارهای خود نزد خداوند جواب پس بدهند، بیان کرد: ما در نظام تشیع علوی هستیم و از این رو باید نسبت به اعمال و رفتارهای خود دقیق‌تر باشیم.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه علم امروزی در اختیار سعادت بشر نیست، عنوان کرد: باید سپاسگزار جایگاه و علمی که خداوند به ما داده است باشیم و به آنها به چشم امانت الهی نگاه کنیم.
نماینده ولی فقیه در گیلان افزود: مسئولیت انسان یک امانت میان او و خداوند است و بسیار زود سپری می‌شود پس باید به فکر نحوه پاسخگویی در برابر پیشگاه خداوند باشیم.
وی با تاکید بر وفاق و همدلی میان مسئولان تصریح کرد: وفاق و همگرایی ایجاد شده بین مسئولین استان در حوزه‌هایی مانند انرژی قابل تقدیر بوده و امسال با وجود کاهش نزولات جوی، آسیب‌ها به ۱۰ درصد رسید که نشان مدیریت خوب است

در این جلسه سیدکاظم دلخوش رئیس مجمع نمایندگان گیلان، سیدعلی آقازاده و محمدرضا احمدی سنگری از نمایندگان مردم رشت، خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی هم به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

در این جلسه همچنین گزارش شهردار رشت درخصوص وضعیت ساماندهی پسماند سراوان، گزارش مدیرعامل شرکت توزیع برق استان درخصوص میزان صرفه‌جویی دستگاه‌های اجرایی استان در مصرف برق، گزارش مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان درخصوص نحوه مدیریت مصرف آب و میزان خسارات‌ احتمالی به کشاورزان و نیز گزارش رئیس سازمان چای کشور درخصوص برداشت برگ سبز چای ارائه شد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر