00010 copy

ضرورت تببین دست‌آورد‌های دولت سیزدهم در بخش مدیریت پسماند

به گزارش نبض خبر مسعود کاظمی با اشاره به اینکه گیلان از استان‌های هدف گردش‌گر‌ی کشور است،تصریح‌کرد: ضرورت‌دارد موضوع مدیریت پسماند تفکیک زباله از مبدا، به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی حوزه شهری و روستایی استان در دستور کار قرارگیرد.

وی در تشریح اقدامات صورت‌گرفته در حوزه مدیریت پسماند استان خاطر‌نشان‌کرد : طرح‌ ساماندهی محل دفن زباله سراوان رشت با دستور دکتر اسدالله عباسی، استاندار گیلان و ابلاغ و تخصیص 100 در صد اعتبار دولتی، اکنون با پیشرفت 70 درصدی در وضعیت مطلوبی قراردارد و شاهد اقدامات هدف‌مندی در این زمینه هستیم.

کاظمی درهمین‌حال، به عدم ارائه خدمات عادلانه به مردم طی 40 سال گذشته و تلاش ناموفق در جهت کاهش خطرات و مشکلات موجود در حوزه مدیریت پسماند اشاره و اظهار‌کرد: قرارداد راه اندازی تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در ۲۵ اسفند سال 1395 به امضا رسید و به دلیل عدم مدیریت هدف‌مند و عدم حصول نتیجه طی سنوات گذشته، اکنون مراحل پایانی بازنگری را سپری‌می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این میان به رویکرد‌های دولت سیزدهم درجهت کیفیت‌بخشی به زندگی مردم پرداخت و از احداث تصفیه‌خانه شهرصنعتی و راه‌اندازی این طرح پس از توقف چند‌ساله سخن‌گفت.

او افزود: برای تکمیل این پروژه، درحال اخذ وام 140 میلیارد ریالی از صندوق توسعه محیط‌زیست هستیم و این طرح با پیشرفت تقریبی 15 درصدی درحال اجرا است .

مسعود کاظمی ادامه سخنان خود را به تشریح دیگر اقدامات این حوزه اختصاص‌داد و با اشاره به اینکه تصفیه خانه زندان لاکان به‌طور 100 در صد وارد مدار شده است، گفت: پیش‌از‌این، قرارداد افزایش ظرفیت کودآلی از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ تن، در تاریخ ۳۰ شهریور ۹۹ منعقد و مدت‌ها بلاتکلیف مانده بود که طی یک سال اخیر با کمک دولت سیزدهم و تخصیص بودجه دولتی، رفع موانع حقوقی و اجرایی و تعیین تکلیف در ماده 38، قرار است کل پسماند پهنه مرکزی شهر رشت و شهر‌های اقماری، پردازش و ریجکت‌شود.

تشریح اقدامات اجرایی در حوزه تصفیه خانه مسکن مهر رشت با پیشرفت 85 درصدی، به مدار‌آمدن تصفیه‌خانه بیمارستان‌های شهر رشت با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی استان و اختصاص بودجه 1150 میلیارد ریالی جهت فاضلاب بهداشتی رشت و آغاز عملیات اجرایی پروژه و هم‌چنین، لایروبی رودخانه‌ها، تالاب بین‌المللی بندرانزلی و جمع‌آوری سنبل‌های آبی، ازدیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان کاظمی مورد‌توجه قرار‌گرفت.

وی اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی دستاوردهای حوزه شهری و روستایی در بخش مدیریت پسماند به مردم را مورد‌تاکید قرار‌داد و اذعان‌کرد: یکی از اقدامات مهم، آگاه سازی مردم و همراه‌سازی آنها در موضوع تفکیک زباله از مبدا است و ضروری است در این خصوص، از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و سمن‌ها نیز به بهترین شکل ممکن استفاده‌شود.

او این مهم را نیازمند توجه ویژه به امر آموزش دانست و با تشریح برخی اقدامات صورت‌گرفته افزود: در همین راستا تعداد ۱۸۳۵ روستای دارای دهیاری و ۱۰۴۰ روستای تحت پوشش، از اقدامات آموزشی طرح مپ و تفکیک از مبدا بهره‌مند شده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در همین‌حال، از لزوم نهادینه‌کردن فرهنگ مدیریت پسماند درجامعه و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز برای عدم دفن زباله صحبت‌کرد و گفت: ضرورت‌دارد از زباله به‌عنوان سرمایه استفاده‌شده و از ظرفیت‌های شهردارای و فرمانداری ها برای تحقق این مهم و آگاهی‌بخشی اقدامات دولت استفاده شود.

این مسئول استانی در پایان سخنان خود، برنامه‌ریزی و چشم‌انداز‌های دولت سیزدهم در عرصه مدیریت پسماند را سازنده ارزیابی و تصریح‌کرد: اکنون شاهد مدیریت زنجیره‌ای پسماند در استان هستیم و ضروری است از تلاش‌های بی‌دریغ اعضای شورای تامین و همراهی مردم فهیم استان که شایسته بهترین‌ها هستند، به نحو احسن قدردانی‌شود.

گفتنی است، در این کارگاه تخصصی که صبح روز یکشنبه، 23 مهر 1402و به‌میزبانی اداره‌کل محیط‌زیست استان‌گیلان صورت‌گرفت، معاونین عمرانی فرمانداری‌های استان گیلان (به‌عنوان روسای کارگروه پسماند شهرستان‌ها )، معاونین خدمات و مدیران پسماند شهرداری‌ها حضور داشتند

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر