00010 copy

مزایا و معایب ازدواج با همسن

ازدواج با همسن یکی از مواردی است که شاید کمتر به آن توجه می شود. در گذشته مسئله اختلاف سنی در ازدواج از طرف زنان چندان مطرح نبود. بعضا دیده می شد که مرد میانسال با یک دختر جوان ازدواج می کند. اما امروزه افکار عمومی چنین ازدواجی را نمی پسندد.

نبض خبر به نقل از هنر زندگی ، ازدواج با همسن مانند ازدواج های دیگر مزایا و معایبی دارد که به نظر می رسد با توجه به روحیات هر فردی می توان به مطلوب بودن یا مضر بودن آن نظر داد. دختری که شدیدا روحیه وابسته ای دارد بیشتر خواهان همسر باتجربه ای است که قدرت حمایت از او را داشته باشد.

همچنین پسری که فاقد اعتماد به نفس است و جسارت گذر از مشکلات زندگی را ندارد، مشتاق همسری است که بتواند قدرتمند تر از او عمل کرده و او را همراهی نماید. بنابراین ممکن است تمایل به ازدواج با دختر بزرگتر و باتجربه تر از خود را داشته باشد. ضروری است برای شناخت بهتر روحیات خود برای انتخاب بهترین گزینه ازدواج، از مشاوران روانشناس متخصص در امور مشاوره ازدواج یاری خواست. برای آگاهی از چگونگی جلسات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

تحقیقات روانشناسی در مورد بهترین بازه تفاوت سنی نشان می‌دهد که معمولاً زوج‌های موفق از فاصله سنی بین 3 تا 4 سال با یکدیگر برخوردارند. به این صورت که مرد حدود 3 یا 4 سال از همسرش بزرگ‌تر است. با این حال تفاوت سنی تنها عامل تأثیرگذار در رضایت زناشویی نیست. عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا زوجین رضایت را در زندگی زناشویی خود تجربه کنند. در صورتی که افراد از نظر ویژگی‌های شخصیتی و درونی با یکدیگر سازگاری کافی داشته باشند می‌توانند بدون داشتن این تفاوت سنی نیز یک ازدواج موفق را تجربه کنند.

ازدواج با همسن باوری درست یا غلط؟

بسیاری از افراد در جلسات مشاوره پیش از ازدواج این مسئله را مطرح می‌کنند که آیا ازدواج با همسن درست است یا خیر. جواب این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول از همه اینکه ســن ازدواج تنها نباید به صورت تقویمی در نظر گرفته شود. در حقیقت ممکن است مطابق با تقویم، فرد در سن کمی باشد اما تجربیات او باعث شده که شخصیت پخته‌تری را نسبت به سنش بسازد. عکس این موضوع نیز صادق است. بسیاری از افراد با وجود بالا رفتن سن به دلایلی مثل پایین بودن هوش هیجانی در روابط ضعیف عمل می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را هم ردیف سایر هم سن و سالانشان دانست.

این مسئله به ما نشان می‌دهد که لزوماً نباید زوجین دارای فاصله سنی مذکور باشند. بلکه آنچه اهمیت دارد این است که از نظر سن عقلی و هوشی به یکدیگر نزدیک باشند و بتوانند ارتباط موثر و موفق باهم برقرار کنند. برای آنکه در این زمینه اطلاعات بیشتری از فرد مقابلتان به دست بیاورید و به تصمیم‌گیری درستی برسید کمک گرفتن از یک روانشناس و انجام برخی تست‌های روانشناسی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ازدواج با همسن برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

برخی افراد از لحاظ شخصیتی دارای ویژگی‌هایی هستند که نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای برتری طرف مقابل خود را تحمل کنند. این گونه افراد چه زن و چه مرد هنگام ازدواج بیشتر به دنبال کسی هستند که همسن یا کوچک‌تر از آن‌ها باشد. ازدواج با همسن برای این گونه افراد که معمولاً ویژگی برتری طلبی دارند مناسب‌تر از ازدواج با افراد بزرگ‌تر است. هرچقدر که تفاوت سنی بالاتر برود این افراد در رابطه احساس آزردگی بیشتری می‌کنند و روابطشان بیشتر دستخوش تنش می‌شود.

افراد با اعتماد به نفس نیز از زمره اشخاصی هستند که ازدواج با همسن می تواند برای آن ها مفید باشد. انسان هایی که متکی به نفس هستند و برای گذر از بحران های زندگی ترس و نگرانی ندارند و روی کسی غیر از خودشان حساب نمی کنند، از ازدواج با کسی که از لحاظ سن و تجربه و توانمندی همسطح خودشان است ابائی ندارند.

 ازدواج با فرد همسن می‌تواند منجر به صمیمیت بیشتر زوجین

صمیمیت بین زوجین یکی از فاکتورهای اساسی در عشق است که وجود آن برای هر زندگی مشترکی ضروری است. آنچه صمیمت بین زوجین را بیشتر می‌کند، رفاقت و دوستی میان زوجین است. این رفاقت و دوستی باید به‌گونه‌ای باشد که شما بتوانید مشکلات و مسائلتان را با یکدیگر در میان بگذارید. معمولاً هرچقدر فاصله سنی در ازدواج کمتر باشد، به دلیل کاهش اختلافات در ازدواج و بیشتر بودن تجارب مشترک صمیمت بیشتری بین خود احساس می‌کنند. درنتیجه می‌توان گفت ازدواج با همسن می‌تواند شانس شما را برای داشتن یک زندگی صمیمانه بیشتر کند.

آیا ازدواج با همسن به ضرر زنان است؟

این مسئله بسیار نسبی است و در حقیقت نمی‌توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. با این حال از آنجایی که زنان قدرت باروری و توان جنسی محدودتری نسبت به مردان دارند، ممکن است در میانسالی مشکلات بیشتری را تجربه کنند. به همین دلیل است که بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند با مردان بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند و از ازدواج با همسن و یا ازدواج با مرد کوچکتر از خود استقبال نمی کنند.

سخن آخر

هر فردی برای ازداج شرایط خاص خود را دارد. بنابراین نمی توان برای همه افراد نسخه واحد پیچید. مشاوران روانشناس معمولا با در نظر گرفتن ویژگی های شخصیتی هر فرد، می توانند گزینه های اصلح را به آنان پیشنهاد دهند. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می تواند در این زمینه یاریگر شما باشد. چنانچه امکان مشاوره حضوری برای شما میسر نیست، می توانید به سهولت برای مشاوره تلفنی اقدام نمایید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *