00010 copy

قیمت جدید مرغ اعلام شد.

نبض خبر ؛  علی ربیعی سخنگوی دولت همین چند روز گذشته، درخصوص گرانی‌ها گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ کالا‌ها به خصوص کالا‌های اساسی تا پایان کار خود ندارد.قیمت مرغ روز

اما این رشد ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی که قیمت مرغ را از ۲۰ هزار و ۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ رساند، در بازار آزاد شکل و شمایلی دیگر به خود گرفته و به جای رفع بحران توزیع مرغ، اوضاع نامطلوب تری را رغم زده است.

بعد از بررسی‌های میدانی مشخص که شد، بسیاری از خرده فروشی‌ها مرغ‌های تحویل گرفته در روزهای قبل را امروز با نرخ جدید به فروش می‌رسانند و این موضوع نیز جای بسی تامل در قبال دستگاه‌های نظارتی دارد که بعد از بحران صف‌های فروش مرغ دولتی، چرا فکری به حال این تخلفات در فروشگاه‌ها نمی‌کنند؟!

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۱ هزار تا ۴۰ هزار تومان است.

این عددی که عضو اتحادیه مرغ داران گوشتی عنوان کرد در بازار آزاد با گذر از عدم وجود مرغ، در خرده فروشی‌ها بین ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی در هر کیلو مشهود است. نرخ هایی که هیچ کدام از خرده فروش‌ها حاضر به عرضه فاکتور خرید خود نیز نیستند.

کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد

مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در ادامه با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه وجود ندارد، افزود: با توجه به میزان جوجه ریزی صورت گرفته، مشکلی در تولید نداریم. بنابر موضوعی که اخیرا مطرح شده، مرغ در فرآیند زمانی ۴۵ روز از سالن‌های مرغداری باید خارج شود، درحالی که موضوع وزن گیری در مناطق مختلف متغیر است به طوری که وزن گیری در استان‌های شمالی برای پرورش طیور مناسب است.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه وزن گیری در مناطق شمالی با مناطق مرکزی ایران متفاوت است، گفت: با توجه به وزن گیری متفاوت در استان‌های شمالی نسبت به مناطق مرتفع باید تجدید نظری در این موضوع صورت گیرد چرا که وزن گیری در مناطق مرتفع باید ۵۲ تا ۵۵ روز در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مرغدار در قیمت‌گذاری نقشی ندارد، بیان کرد: در مواقعی که قیمت‌ ها روند صعودی یا نزولی دارد، شرایط بازار تعیین‌کننده نرخ هاست، اما به طور کلی عرضه با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان برای مصرف‌کننده منصفانه نیست و همواره در بحث توزیع نیاز به نظارت دارد.

وی نرخ‌گذاری منطقی را راهی برای پایان دادن به نا به سامانی‌های بازار دانست و گفت: ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر نرخ مصوب را بر مبنای هزینه‌های تولید باید اصلاح کند تا تولید‌کننده تعیین تکلیف خود را بداند که متاسفانه به رغم گذشت ۴ ماه از افزایش نرخ نهاده ها، اما نرخ مصوب اصلاح نشده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی که تولید مرغ در حال انجام است و کمبودی در عرضه وجود ندارد، صف‌های طولانی خرید مرغ بیانگر مشکلات توزیع و عدم اعلام نرخ منطقی و اقتصادی کالاست.

وی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ‌های بالا در بازار گفت: عرضه با نرخ‌های های ۳۵، ۳۶ و حتی ۴۰ هزار تومان هیچ گاه سودش به‌دست تولیدکننده نمی‌رسد و عرضه با نرخ‌های غیرمنطقی واسطه گری در بازار را نشان می‌دهد که برخی افراد برای عرضه مرغ با نرخ‌های گزاف و کسب سودهای غیرمنطقی اقدام به قطعه بندی و فروش با نرخ‌های دلخواه در بازار می‌کنند.

به گفته حجت، با وجود افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های کارگری و تورم تازمانیکه نرخ مصوب اصلاح نشود، تداوم بی‌نظمی‌ها در بازار ادامه دارد، درحالیکه با اصلاح قیمت ها در شرایط کرونایی دیگر خبری از صف‌های طولانی دریافت مرغ نیست‌.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نرخ منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه مرغ با نرخ‌های بالای ۳۰ هزار و ۴۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها سنخیتی با نرخ مرغ زنده ندارد و تنها در سایه نبود نظارت اتفاق می‌افتد.

این مقام مسئول معتقد است که کمبودی در عرضه وجود ندارد و فشار روانی بازار و شایعه در خصوص نرخ موجب شده که خانوارها از مغازه‌های مختلف اقدام به خرید و احتکار مرغ کنند، در حالی که با اعلام نرخ منطقی دیگر شاهد احتکار خانگی و نگرانی خانوارها از آینده بازار نیستیم.

احتکار خانگی یا فروشنده ای؟!

اما بیش از اینکه شاهد احتکار خانگی توسط مردم باشیم، این احتکارها در مراکز توزیع آزاد و برخی از کشتارگاه‌ها شاهدیم. موضوعی که باید توسط سازمان حمایت و وزارت صمت نظارت شود. البته ناگفته نماند که مدیریت این بازار به وزارت جهاد کشاورزی هم منتقل شده است و سکوت این وزارت خانه در قبال بازار آشفته مرغ هم جای تامل دارد.

بسیاری از مرغ داران معتقدند تولیدات آنها طبق سال‌های قبل انجام می‌شود و علاوه بر اینکه وزارت صمت صادرات را بر خلاف سال‌های قبل، ممنوع کرده است، چرا باید بازار با این کمبود عرضه مواجه شود؟ که پاسخ قابل تاملی از بسیاری از همین تولید‌کنندگان مطرح می‌شود و آن سوء استفاده دلال‌ها و برخی از فروشندگان از این گرانی هاست. حال باید دید بازار مرغ چه زمانی به ثبات خواهد رسید و آرامش بازار گوشت قرمز را تجربه خواهد کرد!

 

قیمت مرغ روز

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *