00010 copy

‌کاهش چتر حمایتی دولت از محصولات کشاورزی / شالیکاران گیلانی رغبتی برای بیمه ‌محصولات ‌ندارد

نبض خبر: پرویز محمدنژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران با انتقاد شدید از رویه دولت و کاهش چتر حمایتی در بخش محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک اظهار داشت: شالیکاران گیلانی امروزه رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند از طرفی دولت هم هیچ انگیزه‌ای برای آنان ایجاد نکرده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس مشکلات گیلان در بحث تأمین و رفع نقص برق و پایداری خطوط را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ما در ابتدای امر آسیب‌ها را به ترتیب اولویت‌ها مورد شناسایی قرار دادیم که یکی از این آسیب‌های بسیار مهم تعمیر و مرمت شبکه‌های فرسوده در استان گیلان است که در زمان بحران خود را نشان می‌دهد.

محمدنژاد پیشتازی گیلان در تولید انرژی برق را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه شبکه‌های انتقال برق معمولاً تارعنکبوتی هستند و در کل شبکه‌های کشور تقسیم می‌شوند تصریح کرد: تولیدات برق در مجموع وارد یک شبکه سراسری می‌شوند اما با توجه به اینکه گیلان تولید برق خوبی دارد لازم است مزیتی هم برای استان ایجاد شود.

وی از انعقاد یک قرارداد مبنی بر اینکه 8 هزار کیلومتر کابل برق برای استان گیلان تعبیه شود را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه این موضوع کمی طولانی شده و نمایندگان پبگیر آن شدند افزود: وزیر نیرو به ما قول دادند که این مقدار کابل را در بازه‌های زمانی متفاوت به گیلان اختصاص دهند که هم‌اینک بخشی از آن رسیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس از اختصاص 100 میلیارد تومان توسط وزارت نیرو برای اصلاح خطوط برق‌رسانی استان گیلان خبر داد و ابراز داشت: هم‌اینک در تعدادی از شهرهای گیلان این پروژه اجرایی شده است و کابلی کردن سیم‌های فرسوده نخستین گام برای پایدار کردن شرایط و حل مشکلات گیلان در بخش انرژی برق است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گیلان را استانی کشاورزی تلقی کرد و با بیان اینکه حضور صنایع در استان مانند سایر نقاط کشور پررنگ نیست عنوان کرد: دولت در بخش کشاورزی به صورت تدریجی از شکل حمایتی به سمت تجارتی در حال حرکت است به طوری‌که سهم دولت از حق‌بیمه کشاورزان امسال از 90 درصد به 70 درصد رسیده است.

محمدنژاد انتظار مجلس و نمایندگان گیلان از دولت را حمایت از کشاورزان اعلام کرد و با بیان اینکه نبود محصول برنج به عنوان محصولی استراتژیک در کشور ایجاد بحران می‌کند ابراز داشت: سیل مخرب گیلان که به بسیاری از مزارع برنج استان آسیب‌های جدی وارد کرد ناشی از عدم کارکرد مسئولان و متولیان است.

وی عدم لایروبی رودخانه‌ها و ساماندهی انهار و ارتباط مستقیم آن در بحث وقوع سیلاب روزهای گذشته گیلان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: در حال حاضر عامل تخریب خود دستگاه‌های اجرایی و مسئول هستند بنابراین طبق قانون کسی که عامل تخریب است باید کل بیمه را بپردازد در حالی‌که دولت این حمایت‌ها را به جای تقویت کاهش داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس کم ‌کاری‌های دستگاه‌ها را عامل بروز خسارات هنگفت به شالیکاران گیلانی اعلام کرد و بیان داشت: به وزیر کشاورزی تذکر داریم و از وی سؤال پرسیدیم و مطمئناً در هفته آینده حتماً این روند را ادامه می‌دهیم اما دولت باید بستر لازم را برای ایجاد اشتیاق و انگیزه در کشاورز جهت بیمه کردن محصولات ایجاد کند.

محمدنژاد با اشاره به اینکه کشاورزان شالیکار گیلانی امروز رغبتی به بیمه کردن محصولات خود ندارند از گران بودن بیمه‌نامه‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت: وقتی دولت حق بیمه را آنقدر سنگین می‌کند و از طرفی مدت‌ها طول می‌کشد تا حق بیمه‌ها پرداخت شود آنوقت چه انتظاری از کشاورزان می‌توان داشت که برای بیمه کردن محصول پیشتاز شوند.

وی در مورد روند ساخت و تکمیل کارخانه کمپوست لنگرود هم مطالبی عنوان کرد و در تشریح بیشتر این مطلب خاطرنشان کرد: کارخانه کمپوست لنگرود هم‌اینک بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال ساخت است اما جانمایی این پروژه خوب نبود و علاوه بر نگرانی مردم آلودگی‌های زیست‌محیطی را هم در منطقه ایجاد کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس لزوم استانداردسازی کارخانه کمپوست لنگرود را تنها راه‌حلی که هم‌اینک باید در پیش گرفته شود تلقی کرد و گفت: اخیراً بازدیدی از این پروژه به عمل آمد و ما هم پیگیر هستیم که در آن از تجهیزات استاندارد برای جلوگیری از آلاینده‌ها و بروز بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی استفاده شود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *