00010 copy

الفبای ساده توسعه اقتصادی استان گیلان

پیچیدگی شرایط اقتصادی استان گیلان در حالی تصویری چالش‌برانگیز از چشم انداز توسعه این استان را نشان می دهد که نگاهی به ظرفیت ها و تنوع فرصت های رشد و برخورداری اقتصادی آیا می‌توان از ظرفیت‌ها برای بهبود عملکرد اقتصادی بیشتر استفاده کرد؟

اختصاصی نبض خبر : پیچیدگی شرایط اقتصادی استان گیلان در حالی تصویری چالش‌برانگیز از چشم انداز توسعه این استان را نشان می دهد که نگاهی به ظرفیت ها و تنوع فرصت های رشد و برخورداری اقتصادی آیا می‌توان از ظرفیت‌ها برای بهبود عملکرد اقتصادی بیشتر استفاده کرد؟

علی رغم نقش مهم در به حرکت انداختن چرخ توسعه گیلان، به نظر می‌رسد که فرصت‌های بیشتری برای بهبود مدیریت و افزایش کارآمدی در این بخش وجود دارد.
ابتدا با برخی مفاهیم و الزامات توسعه استان گیلان، ضرورت دارد نکاتی چند برای هدف گذاری و ترسیم نقشه راه توسعه اقتصادی استان گیلان را مرور کنیم و در ادامه از مدیران و مسئولان اقتصادی پرسیده شود در راستای اجرایی شدن این بایسته ها، چه سهمی داشته اند:

سرمایه گذاری در زیرساخت ها: بهتر کردن زیرساخت های نقل و انتقالات، مثل جاده ها، بزرگراه ها و فرودگاه ها می تواند متصل بودن را بهبود بخشد و حرکت کالا و خدمات را تسهیل کند. این می تواند جذب سرمایه جدید، ایجاد کارها و رشد اقتصادی را تحریک کند. ظرفیت عظیم راه های دریایی و زمینی استان گیلان و پروژه های بزرگ استان با سرعتی کمتر از انتظار مردم پیش می روند.

تشکیل مشاغل کوچک و متوسط: این مشاغل می توانند هسته اصلی اقتصادهای استان گیلان باشند. تشویق رشد این مشاغل از طریق دسترسی به بانکداری، آموزش و برنامه های مدیریتی می تواند به ایجاد کارها و تحریک نوآوری کمک کند. افزایش تعداد مشاغل از طریق ارائه آماری که ظاهرا خبر از توسعه می دهد باید با واقعیت های جامعه مطابقت و سازگاری داشته باشد.

توسعه کشاورزی: کشاورزی بخش اصلی در استان گیلان است. سرمایه گذاری در روش های کشاورزی مدرن، سیستم های آبیاری و پردازش ارزش افزوده می تواند کیفیت و درآمد حاصل از برداشت محصول را بهبود بخشد و رقابت محصولات محلی را افزایش دهد. حضور در باغات و شالیزار ها اقدامی نمادین است و حرکت توسعه ای واقعی نه با نمایش های مدیریتی، بلکه در قالب جلسات و برنامه ریزی های اصولی توسط متخصصان انجام خواهد شد.

توسعه صنعت توریسم: استان گیلان به دلیل ظرفیت عظیم و زیبایی طبیعی، میراث فرهنگی و آشپزی خود شناخته شده است. توسعه زیرساخت های توریستی و تبلیغ جذب گردشگران داخلی و خارجی می تواند بازدیدکنندگان بیشتری جلب کند، ایجاد مشاغل و درآمد کند. این امر جز با حمایت از سرمایه گذاری خصوصی و خارجی میسر نخواهد شد. رشد ناچیز صنعت توریسم در گیلان به هیچ وجه با ظرفیت عظیم گردشگری آن تناسب ندارد و نقش مدیریت کلان استان در توسعه توریسم در گیلان ملموس نیست.

همکاری منطقه ای: استان گیلان با استان های مجاور و کشورهای همسایه همکاری دارد. تقویت همکاری منطقه ای و عقد تفاهم نامه های تجارتی می تواند فرصت های تجارت، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی را افزایش دهد. پیشنهاد می شود به جای سفرهای پرهزینه به خارج از کشور و همراهی مدیران غیر متخصص و به جای نمایش دستاوردهای ناچیز در توسعه اقتصادی که هنوز ابعاد آن برای مردم گیلان روشن نشده، برنامه هایی راهگشا برای مشکلات استان تدوین شود.

توسعه سرمایه انسانی: سرمایه گذاری در برنامه های آموزشی می تواند به توسعه مهارت ها و دانش کارگران محلی کمک کند، تا آنها در بازار کار رقابتی تر عمل کنند و با تغییرات اقتصادی به طور بهتری سازگار شوند. در حالی که وضعیت کارخانجات استان گیلان نیازمند نظارت و حمایت بیشتر است، مساله آموزش و آماده کردن نیروی کار ماهر خود چالشی دیگر برای مدیران است.

توسعه بخش خصوصی: تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی و کارآفرینی می تواند زمینه ساز ظهور ایده های جدید اقتصادی، فناوری های راهگشا و ورود سرمایه و نوآوری به استان گیلان شود. مقایسه حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان با سایر استان های کشور چه تصویری از جایگاه استان گیلان نشان خواهد داد؟

حمایت دولت: دولت می تواند نقشی اصلی در حمایت از اقتصاد داشته باشد و با ارائه کمک ها، مشوق های مالیاتی و سایر اشکال حمایت، موجب افزایش فعالیت مشاغل و کارآفرینان در استان گیلان شود. انتظار می رود تصمیم گیری های موثری در راستای تسهیل فضای کسب و کار برای مشاغل کوچک و بزرگ گیلان انجام شود.

ایجاد نواحی اقتصادی: تأسیس ناحیه اقتصادی یا ناحیه آزاد تجارت می تواند سرمایه گذاری خارجی جلب کند، مشاغل ایجاد کند و رشد اقتصادی را تحریک نماید، توسعه مناطق آزاد تجاری باید با دقت و به شکلی شفاف صورت بگیرد تا اطمینان حاصل گردد که از این فضا به بهترین نحو و به نفع تمامی ساکنان استان گیلان استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر