انتخاب کالای موردنظر همراه با قیمت مناسب و همچنین بررسی تمامی محصولات موجود در بازار و مقایسه آنها از نظر کیفیت، همواره نیاز اساسی خریداران چه برای خرید آنلاین و چه خرید حضوری بوده است. به علاوه، برای صاحبان کسبوکارهای آنلاین، دیده شدن محصولاتشان، بسیار مهم است که این کار بدون کمک موتورهای جستجو خرید، ممکن نیست.
متاسفانه در ایران موتور جستجوی عمومی گوگل نمیتوانند تمامی کالاها را به مشتریان نمایش دهند و به همین دلیل، خریداران آنلاین مجبورند زمانی طولانی را برای پیدا کردن کالای مورد نیاز خود، صرف کنند. همچنین با استفاده از این موتورهای جستجوی عمومی، بسیاری از فروشندگان و کالاهای خوب، به دلیل تبلیغات برندهای معروف، دیده نمیشوند.
همچنین کاربران ایرانی نمیتوانند با استفاده از موتورهای جستجوی خرید خارجی به کالای مطلوب خود برسند. به همین دلیل، موتورهای جستجوی قدرتمند ایرانی نظیر ترب و شاپی وی برای حل این مشکل و کمک به بهبود جستجو و خرید کالاهای آنلاین وارد بازار شدند.
با استفاده از موتور جستجوی خرید، کاربران میتوانند تمامی کالاها را تنها در یک صفحه مشاهده کنند و برای تجربه خرید بهتر، قیمتها و نظرات سایر کاربران را با هم مقایسه کنند. صاحبان فروشگاههای آنلاین نیز از مزیت موتورهای جستجوی خرید بهره خواهند برد، بدین ترتیب که میتوانند محصولاتشان را برای کاربرانی که دقیقاً آنها را میخواهند، تبلیغ کنند.
به عنوان مثال اگر کسی به دنبال خرید گوشی A73 است، میتوانند همه فروشندگان آن را در باسلام، دیجی کالا و تکنولایف به صورت یکجا ببیند و به راحتی قیمت و مشخصات آنها را باهم مقایسه کرده و سپس بر اساس کمترین قیمت، بهترین گارانتی و نظرات سایر مشتریان در تمامی وبسایتها، کالای خود را خریداری کند.
در ادامه به ارزیابی کلی سه موتور جستجوی خرید ایرانی پرداخته شده است:
وبسایت ترب که در حقیقت باسابقهترین موتور جستجوی خرید ایرانی است به کاربران کمک میکند تا با استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته با سرعت، کالای مورد نظر خود را از فروشگاههای مورد اعتماد و تایید شده در این وبسایت خریداری کنند.
هرچند ترب، محصولات برخی از فروشگاههای آنلاین معروف مثل خانومی و دیجی کالا را نمایش نمیدهد و به همین دلیل، افراد نمیتوانند آگاهانهترین خرید را با استفاده از این وبسایت داشته باشند.
در شاپیوی فروشگاههای معتبری مثل دیجیکالا و خانومی نیز موجود هستند و مشتری میتواند با استفاده از شاپیوی، بهترین خرید را با مقایسه محصولات در فروشگاههای متعدد داشته باشد.
از طرفی باید در نظر داشت که در شاپیوی ممکن است برخی از کاربران به فیلترها عادت نداشته باشند؛ چرا که این وبسایت به تازگی توسعه پیدا کرده است.
اولین موتور جستجوی خرید ایرانی معرفی شده، ایلماز است که همه فروشگاههای معتبر در آن ثبتنام کردهاند.
نقطه ضعف آن این است که رابطه کاربری آن آزاردهنده و قدیمی است و به دلیل دستهبندی و منوهای ضعیف آن، مشتری نمیتواند به راحتی محصول مد نظر خود را در آن پیدا کند.
موتورهای جستجوی خرید ایرانی، بهترین ابزار برای یک خرید آگاهانه آنلاین هستند؛ چرا که برخلاف موتورهای جستجوی خرید خارجی که همه فروشگاههای آنلاین ایرانی را به کاربران نمایش نمیدهند، تمامی محصولات موجود در فروشگاههای آنلاین معتبر را به مشتریان نمایش میدهند. در نتیجه مشتریان میتوانند با مقایسه قیمتها و نظرات سایر کاربران، کالای خود را انتخاب کرده و سپس با بهرهگیری از لینک موجود در موتورهای جستجوی خرید مثل شاپیوی یا ترب به وبسایت فروشنده منتقل شوند و خرید خود را انجام دهند.
ارزش بازار خرید آنلاین ایران در هر سال افزایش مییابد. بر اساس گزارش تکراسا، سهم خرده فروشی بازار آنلاین در ایران 4 درصد است. هرچند مطابق با DB eCommerce، در سال 2023 91 تیلیارد و 90 میلیارد دلار در سال محاسبه شده است که در سال 2027، به 127 تیلیارد و 515 میلیارد تومان با دلار 50 هزارتومانی میرسد. طبق همین گزارش، ارزش ایران رتبه 61 بازار بزرگ دنیا در سال 2023 است که همین 4 درصد 3 تیلیارد و 643 میلیارد و 600 میلیون تومان است.
اگرچه جستجو و خرید اینترنتی از گوشی و لوازم جانبی گرفته تا پوشاک و محصولات آرایشی در بسیاری از شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و وبسایتها انجام میشود؛ اما هر فروشگاه اینترنتی سختی و راحتی مخصوص خود را دارد. برخی از فروشگاههای اینترنتی سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند (فروشگاه دیجی کالا دارای سهم 25 درصد از کل بازار خرده فروشی است.) و برخی دیگر فقط رویای دیده شدن را در سر میپرورانند.
به همین دلیل، خریداران برای خرید محصولات از فروشگاههای مختلف تحت تاثیر نام برندهای بزرگ قرار میگیرند. به علاوه مشتریان ممکن است نتوانند کالای مورد نیاز خود را با بهترین قیمت خریداری کنند. همچنین فروشگاههای اینترنتی برای بازدید بیشتر و حضور در بازار رقابتی مجبورند هزینههای گزافی را برای تبلیغات بپردازند.
در نتیجه، برای غلبه بر این مشکلات، استفاده از موتورهای جستجوی خریدی مثل شاپیوی و ترب برای بهتر دیده شدن سایت صاحبان کسبوکار اینترنتی و پیدا کردن بهترین و بهصرفهترین گزینه خرید برای کاربران، توصیه میشود.