00010 copy

آنچه باید درباره شهدای‌ رسانه گیلان بدانیم

استان گیلان دارای هفت شهید رسانه است که به صورت چند اینفوگرافیک مروری بر زندگی این شهدای والامقام خواهیم داشت.

به گزارش نبض خبر  استان گیلان دارای هفت شهید رسانه به نام‌های روحانی مبارز شهید میرزاکوچک‌خان جنگلی، شهید سیدمحمدرضا ثابت‌قدم، شهید سید محمد اسحاقی، شهید ابوالقاسم اخوان، شهید محمدرضا نشرودگل، شهید مدافع حرم سیداسماعیل سیرت‌نیا و شهید مدافع حرم حامد کوچک‌زاده می‌باشد که به صورت چند اینفوگرافیک مروری بر زندگی این شهدای والامقام خواهیم داشت.

 

روحانی مبارز یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ ه. ش. در شهرستان رشت محله استادسرا در خانواده‌ای متوسط چشم به جهان گشود، سنین اوّل عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید، چندی هم در مدرسه محمودیه تهران به همین منظور اقامت گزید و برای مبارزه رژیم مستبد زمان خود قیام و نهضت جنگل و به طبع آن نشریه جنگل را تاسیس کرد و پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در تاریخ ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۰۰ در ارتفاعات تالش اسیر برف و بوران شد و به شهادت رسید.

 

 

شهید مهدی (حامد) کوچک زاده متولد ۲۸ شهریور ۱۳۶۱ در شهرستان رشت بود که جهت روشنگری در جامعه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی دغدغه فراوانی داشت اما سرانجام در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ در دفاع از حرم حضرت زینب (س) و جریان آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا در استان حلب سوریه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت رسید و پیکر پاک و مطهرش پس از تشییع باشکوه مردم رشت در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

 

شهید مدافع حرم سید اسماعیل سیرت نیا در سال ۱۳۵۷ در شهر رشت چشم به جهان گشود، وی از فعالان فرهئگی و رسانه‌ای استان گیلان و از دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در مقطع کارشناسی پیوسته بود که در قالب نیروهای سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران طی عملیات مستشاری در سوریه در جریان عملیات محرم سال ۹۴ و در نزدیکی حلب به وسیله اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پهلو و پشت سرش به درجه رفیع شهادت نائل شد، پیکر پاک این شهید پس از تشییع باشکوه در زادگاهش شهر رشت تشییع و تدفین شد.

شهید سید محمد اسحاقی در سوم شهریور سال ۱۳۴۱ در روستای چهارده آستانه اشرفیه چشم به جهان گشود. او دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران و راوی دفاع مقدس و خبرنگار روزنامه‌های اطلاعات و کیهان بود که پس از شروع جنگ تحمیلی طی هفت مرحله اعزام بمدت سه سال و هشت ماه و هفت روز در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضوری حماسی و دلاورانه آفرید و در دوران جنگ گزارش‌های مفصلی از عملیات رمضان، والفجر ۱.۲، ۳.۴ و کربلای ۳.۴، ۵انجام داد و سرانجام در ۲۹ دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در جوار همرزمانش در گلزار شهدای رشت آرام گرفت.

شهید محمدرضا نشرودگل در سال ۱۳۳۳ در شهرستان رشت در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و در خرداد ۱۳۵۲ در همین شهرستان دیپلم خود را گرفته و سپس جهت دوره کاردانی وارد دانشکده شد و در صدا و سیمای مرکز مشغول به فعالیت شد، وی علاوه بر فعالیتهای چشمگیر در دوران انقلاب اسلامی، در دوران جنگ تحمیلی به صفوف رزمندگان اسلام پیوست و پس از گذشت بیش از یک سال در جبهه‌ها سرانجام در تاریخ ششم فروردین ماه سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین در منطقه رقابیه عراق به شهادت رسید.

شهید سیدمحمدرضا ثابت قدم متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۴۰ در رشت بود که پس از اتمام دوران تحصیلات، موفق به کسب دیپلم در رشته اقتصاد شد و پس از عضویت در حزب جمهوری اسلامی و انجام فعالیت‌های گسترده و متمرکز به جمع خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی پیوست اما سرانجام در تاریخ ۳ مرداد ماه ۱۳۶۰ مصادف با ۲۱ ماه مبارک رمضان در خیابان شهید عطاآفرین رشت موقع افطار به ضرب گلوله منافقین کوردل به مقام رفیع شهادت نائل شد و مزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای رشت قرار دارد.

شهید ابوالقاسم اخوان در سال ۱۳۳۵ در شهرستان لنگرود به دنیا آمد و در مهر ماه سال ۱۳۶۰ در دانشگاه سیستان و بلوچستان در مقطع کارشناسی رشته تاریخ مشغول به تحصیل شد، او بعد از انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها، علی‌رغم اینکه مسئولیت واحد اطلاعات و اخبار مرکز خبر زاهدان را برعهده داشت، جهت به تصویر کشیدن عملیات شکست حصر آبادان داوطلبانه عازم جبهه‌های جنگ شد و پس از تصویرکشیدن صحنه‌های این عملیات، جهت رساندن این تصاویر به مرکز صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همراه سرداران رشیدی چون شهیدان فکوری، کلاهدوز، فلاحی و جهان‌آرا راهی تهران شد اما در بازگشت به تهران در حادثه هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ در کهریزک تهران بر اثر سقوط هواپیمای ۱۳۰ c به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع‌: فارس

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر