00010 copy

امبولیسم چربی بعد از لیپوماتیک

آمبولی چربی پس از لیپوماتیک

امبولی به هر نوع موادی اطلاق می‌شود که عروق خونی را مسدود کرده و باعث مشکل یا توانایی نرمال جریان خون را متوقف کند. یک نوع از امبولیسم به نام “چربی” امبولیسم است. این اتفاق می‌افتد وقتی ذرات چربی وارد جریان خون شما می‌شوند و مسدودی‌ها ایجاد می‌کنند.

ممکن است هرگز ندانید که امبولیسمی دارید، به ویژه زمانی که اندازه‌ی آنها کوچک باشد. بدن شما می‌تواند آن را بدون هیچ کمکی پاک کند. احتمالاً در این مورد هیچ علائمی را مشاهده نخواهید کرد.

موارد خاصی از امبولیسم چربی  بعد از لیپوماتیک ممکن است بسیار جدی باشند. اینها می‌توانند باعث مسدودیت خون و اکسیژن رسیدن به قلب، ریه‌ها یا مغز شوند. این می‌تواند منجر به یک وضعیت شدید به نام سندرم امبولیسم چربی (FES) شود. این یک وضعیت زنده‌تهدی است که نیازمند توجه پزشکی سریع است.

آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟

یک آمبولی، ماده‌ای جامد یا مایع است که پس از جدا شدن از بدن، از طریق خونرسانی حرکت کرده و به احتمال می‌تواند عروق خونی را مسدود نماید. آمبولی چربی نیز مانند این عمل می‌کند و به طور معمول پس از آسیب‌های مصدومیتی، اما گاهی اوقات ممکن است از روش‌های جراحی نیز ایجاد شود. این موارد بسیار نادر هستند، همانند شرایطی که در مقاله تحقیقاتی رخ می‌دهد. در زیر می‌توانید درباره پیشگیری از آمبولی چربی و علت ایجاد آن بیشتر بیاموزید.

برای کسانی که با مشکل شکم افتاده دست و پنجه نرم می‌کنند، تجربه لیپوماتیک می‌تواند راهکاری موثر باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره لیپوماتیک شکم افتاده هستید، توصیه می‌شود مقاله مربوطه را در وبسایت دکتر ایزدپناه مطالعه کنید.

 

 

آمبولی چربی پس از لیپوماتیک

چه چیزی باعث آمبولی بعد از لیپوماتیک می شود؟

هنگام انجام لیپوساکشن و انتقال چربی به باسن، امبولی های چربی اتفاق می افتد اگر چربی وارد شریان یا ورید عضلات باسن علوی یا سفلی شود. دو تئوری برای توضیح اینکه چرا لیپوساکشن و انتقال چربی می‌تواند باعث ایجاد امبولی چربی شود، مطرح شده است.

تئوری اول درباره تشکیل امبولی چربی ناشی از تزریق مستقیم چربی به عروق بالایی با استفاده از کانولا است. تزریق چربی باید در لایه عضلانی یا زیر عضلانی انجام شود که در آن وریدها وجود دارند. جهت انتقال چربی معمولاً به سمت عضله پیریفورمیس در منطقه عمقی باسن اشاره دارد. جراح باید با نوک کانولا ورید را کانیوله کرده باشد، در نتیجه سلول‌های چربی را مستقیماً به فضای درون عروق تزریق می‌کند.

خطرات آمبولی بعد از لیپوماتیک

  • بالاترین خطر برای امبولی چربی پس از آسیب‌های اسکلتی، به ویژه شکستگی‌های استخوان‌های بلند و لگنی است. تقریباً ۹۸٪ از بیماران مبتلا به شکستگی ساق فموری علائم امبولی چربی دارند.
  • جراحی‌هایی که نیازمند ابزارگذاری در کانال مغز استخوان فمور نیز خطر بالایی دارند. ۸۸٪ از بیمارانی که عمل تخلیه مغز استخوانی را برای ثابت کردن استخوان‌های بلند انجام دادند، شواهد اکوکاردیوگرافیکی از امبولی چربی داشتند.
  • امبولی چربی همچنین می‌تواند پس از آسیب‌های شدید بافت نرم، از جمله روش‌هایی مانند لیپوساکشن و انتقال چربی برای جراحی زیبایی، رخ دهد.
  • علل ناشی از ترومای غیرتروماتیک نادر همچنین در بیماری‌هایی چون التهاب کبدی، بحران سلول‌های خونی ناشی از بیماری‌های سلول کم خونی، بحران تالاسمی، نکروز استخوان، نکروز نخاع استخوان، ورود مایعات چربی، بیماری مالتی چربی کبدی و تجاوز تومورهای عضله کلیه به عروق اصلی گزارش شده‌اند.

علائم سندرم آمبولی بعد از لیپوماتیک

علائم سندرم امبولیسم چربی ممکن است به راحتی با سایر مشکلات سلامتی اشتباه گرفته شوند.

اگر از عمل جراحی یا آسیب‌دهی بهبود می‌یابید، ممکن است احساس خستگی یا ضعف داشته باشید. شاید این علائم اولیه سندرم امبولیسم چربی را به عنوان یک دلیل نگرانی تشخیص ندهید.

اما به توجه دقیق به حالت خود ادامه دهید. سندرم امبولیسم چربی معمولاً ۱ تا ۲ روز پس از آسیب یا عمل جراحی توسعه می‌یابد. مهم است هر علائم جدیدی که دارید را به یادداشت بیاورید.

آیا به دنبال راهی برای بهبود شکل و ظاهر شکم خود هستید؟ با لیپوماتیک شکم برای آقایان، می‌توانید به راحتی به هدف خود نزدیک شوید. جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این روش موثر، مقاله مفیدی در وبسایت دکتر ایزدپناه منتشر شده است.

درمان آمبولی بعد از لیپوماتیک

سندرم امبولیسم چربی یک وضعیت تهدید کننده‌ی زندگی است. اگر این وضعیت را داشته باشید، به مراقبت پزشکی نیاز خواهید داشت. اکثر افرادی که این سندرم را تجربه می‌کنند، نیاز به بستری در واحد مراقبت ویژه دارند. بدون مراقبت مناسب، خطر داشتن سکته، نارسایی تنفسی، آسیب به مغز یا آسیب به چشم‌های شما وجود دارد.

هیچ دارویی قادر به درمان سندرم امبولیسم چربی نیست. هیچ عمل جراحی‌ای نمی‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد. پزشکان علائم شما را کنترل می‌کنند در حالی که بدن شما تلاش می‌کند مسدودی‌ها را از عروق خونی پاک کند.

مراقبت‌های شما بستگی به علائمی دارد که دارید. پزشکان تنفس، ضربان قلب و سایر علائم حیاتی شما را بررسی می‌کنند تا بهترین مراقبت را برای شما تعیین کنند.

مایعات:  مسدودیت در عروق خونی باعث می‌شود خون به طور نرمال در سراسر بدن جریان نیابد. این باعث کاهش حجم خون و خطر شوک می‌شود. مایعات تزریقی (IV) به جایگزین کردن حجم خون شما کمک خواهند کرد.

اکسیژن:  اشباع اکسیژن کم خون نیز اثر متداول دیگری از سندرم امبولیسم چربی است. مسدودیت در برخی از عروق خونی باعث می‌شود خون به خوبی در جریان نباشد. این باعث می‌شود که به اندازه کافی اکسیژن به سایر اجزای بدن منتقل نشود.

ممکن است به اکسیژن تکمیلی نیاز داشته باشید تا سطوح اکسیژن خون خود را افزایش دهید. اگر مشکلات تنفسی شدیدتر داشته باشید، ممکن است به ونتیلاتور نیاز داشته باشید.

نظارت : پزشک شما به صورت منظم عملکردهای عصبی شما را بررسی خواهد کرد. هر تغییر می‌تواند نشان‌دهنده خطر سکته، خونریزی یا سایر آسیب‌های مغزی باشد. اگر علائم عصبی داشته باشید، ممکن است مایع یا لخته خون فشاری به مغز شما وارد کرده باشد. ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید تا هر گلبول‌های خون را پاک کنید یا مایع را از مغز خود تخلیه کنید.

داروهای قلبی: اگر مسدودیت باعث مشکل در ضربان قلب شما شود، خطر نارسایی قلبی وجود دارد. اگر این اتفاق بیافتد، پزشک شما ممکن است دارویی برای بهبود عملکرد قلب به شما تجویز کند.

بیشتر افراد با مراقبت مناسب از سندرم امبولیسم چربی بهبود می‌یابند. اگر مشکوک به داشتن سندرم امبولیسم چربی هستید، باید به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. این وضعیت زنده‌تهدی است، بنابراین دریافت مراقبت پزشکی به موقع بسیار حیاتی است.

جمع بندی

آمبولی بعد از لیپوساکشن، یک وضعیت نادر اما جدی است که پس از عمل جراحی لیپوساکشن و انتقال چربی به مناطق دیگر بدن می‌تواند اتفاق بیافتد. در این وضعیت، ذرات چربی وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند عروق خونی را مسدود کرده و به سندرم امبولی چربی منجر شوند. این وضعیت می‌تواند با علائمی نظیر تنگی نفس، تغییرات عصبی، تپش قلب شتابان و زخم‌های قرمز نقطه‌ای در چشم‌ها تشخیص داده شود. تشخیص و درمان به موقع اهمیت زیادی دارد تا از عوارض جدی جلوگیری شود و مراقبت‌های پزشکی مناسب ارائه شود.

اگر میخواهید زیبایی را به خود هدیه دهید این کار را به دکتر ایزدپناه بسپارید. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر ایزدپناه به نشانی http://www.drkambiz-izadpanah.com  مراجعه کنید. همچنین برای دیدن نمونه کارهای بیشتر به پیج اینستاگرام دکترکامبیز ایزد پناه سری بزنید.

آمبولی چربی پس از لیپوماتیک

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر