00010 copy

با علائم دیابت بیشتر آشنا شوید

قند خون و علائم آن

در این مطلب میخواهیم بدانیم که آیا درمان قطعی قند خون وجود دارد یا خیر. شاید زیاد شنیده باشید که بگویند یک شخص دچار قند خون شده است. اما قند خون دقیقا چیست؟ ما دو نوع قند خون یا همان دیابت داریم. دیابت نوع ۱ یک بیماری خودایمنی است که زمانی ایجاد میشود که بدن، سلولهای تولید کننده انسولین را از بین میبرد. این بدان معنا است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین تولید نمیکنند. بدون انسولین هم بدن نمیتواند میزان گلوکز خون را تنظیم کند. بنابراین فرد دچار قند خون میشود.

با علائم دیابت بیشتر آشنا شوید

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ حساسیت به انسولین را کاهش میدهند،. به این معنی که بدن به اندازه نیاز خود انسولین تولید یا استفاده نمیکند. این نوع، رایجترین در بین دو نوع اصلی است.

ما در این مقاله از مدیست به بررسی روشهای درمانی این بیماری میپردازیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید.

علائم قند خون

موارد زیر، علائم کلی قند خون در میان افراد است:

  • ادرار کردن زیاد، اغلب در شب
  • تشنه بودن بیش از حد
  • کم کردن وزن بدون تلاش
  • احساس گرسنگی بسیار
  • تاری دید
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها
  • احساس خستگی بسیار
  • داشتن پوست بسیار خشک
  • داشتن زخمهایی که به آرامی بهبود مییابند
  • عفونت بیشتر از حد معمول

علائم قند خون نوع ۱

افرادی که دیابت نوع ۱ دارند ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا معده درد نیز داشته باشند. علائم دیابت نوع ۱ میتواند در عرض چند هفته یا چند ماه ظاهر شود و ممکن است این علائم، شدید باشند. بنابراین شاید به درمان قطعی قند خون نیاز پیدا کنید. نشانه های دیابت نوع ۱ معمولاً در دوران کودکی، نوجوانی یا جوانی شروع میشود اما بهطور کلی ممکن است در هر سنی رخ دهد.

علائم قند خون نوع ۲

بروز علائم دیابت نوع ۲ ممکن است چند سال طول بکشد. برخی از افراد متوجه هیچ یک از علائم آن نمی‌شوند.. اگرچه کودکان و نوجوانان بیشتر و بیشتر به آن مبتلا میشوند اما دیابت نوع ۲ معمولاً در بزرگسالی شروع میشود. از آنجایی که تشخیص علائم این بیماری،‌ دشوار است دانستن آنها برای دیابت نوع ۲ مهم است. شما باید در صورت داشتن هر یک از آنها حتما به پزشک مراجعه کنید.

روشهای درمان قطعی قند خون

همانطور که گفتیم دیابت یک بیماری جدی است که با کاهش ترشح انسولین از لوزالمعده و کاهش حساسیت به انسولین در سلولهای ماهیچهای ایجاد میشود. علائم این بیماری با ادرار زیاد، تشنگی شدید، قند خون بالا و افزایش اشتها مشخص میشود. تعدادی از داروها در بازار برای کمک به مدیریت این بیماری وجود دارد اما موارد زیر، روشهای برتر از نظر اثربخشی در کاهش سطح قند خون هستند.

علائم دیابت را بیشتر بشناسید

درمان قند خون نوع ۱

تشخیص دیابت نوع ۱ میتواند دلهرهآور باشد. با این حال بسیاری از افراد این بیماری را به خوبی مدیریت میکنند و از علائم و عوارض شدید آن جلوگیری میکنند. بیایید درمانهای موجود برای قند خون نوع ۱ را بررسی کنیم.

درمانهای انسولین

تزریق انسولین، رایجترین درمان دیابت نوع ۱ است. افراد میتوانند این تزریقات را به راحتی و در خانه خود انجام دهند. انواع مختلفی از تزریق انسولین برای درمان قطعی قند خون وجود دارد. این داروها بسته به سرعت عملکرد انسولین و مدت زمان ماندگاری اثرات آن در بدن متفاوت هستند. هدف انسولین، تقلید نحوه تولید انسولین بدن در طول روز در رابطه با انرژی دریافتی است تا بتواند علائم دیابت را کاهش دهد.

داروهای انسولین با سرعتهای مختلفی کار میکنند. بههمین دلیل پزشک شما بسته به نیاز شما به انسولین و میزان قند خون شما، نوع و مقدار انسولین را تجویز میکند. محل هر تزریق نیز مهم است. زیرا نقاط مختلف بدن، انسولین را با سرعتهای متفاوت جذب میکنند. بهعنوان مثال تزریق به داخل شکم، انسولین را به سرعت به بدن تحویل میدهد. انسولینی که از طریق قسمت تحتانی کمر و باسن به جریان خون میرسد مدت بیشتری طول میکشد تا جذب بدن شود.

استفاده از وراپامیل

یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۸ بر روی انسان نشان داد که یک داروی فشار خون موجود به نام وراپامیل ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. در این مطالعه، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که اخیراً دچار این بیماری شدهاند دوزهای وراپامیل را دریافت کردند. این آزمایش نشان داد که سطح گلوکز ناشتا آنها در نهایت کمتر از افرادی بود که دارو را مصرف نکردند. این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باعث بهبود انسولین در پانکراس شده و نیاز به تزریق منظم انسولین را کاهش میدهد. با این حال، FDA هنوز وراپامیل را به عنوان درمانی برای دیابت تایید نکرده است.

دستگاههای قابل کاشت در بدن

دانشمندان مدت‌ها است که در مورد درمان قطعی قند خون با استفاده از دستگاه‌های قابل کاشت برای مدیریت دیابت نوع ۱ بدون نیاز به تزریق منظم انسولین تحقیق کرده‌اند. محققان به این نتیجه رسیدهاند که این دستگاه از سلولهای بتای پانکراس بدن در برابر حمله ایمنی تا ۶ ماه محافظت میکند. در سال ۲۰۱۸، FDA اولین سیستم نظارت مستمر قند قابل کاشت را که به یک برنامه مرتبط است به عنوان منبع مطمئن تایید کرد. بنابراین کاشت دستگاه تنظیم قند خون نیز یکی دیگر از روشهای درمان نشانه های دیابت است.

انواع نشانه های دیابت

درمان قند خون نوع ۲

در حال حاضر، درمان کردن دیابت نوع ۲ برای افراد آسانتر از نوع ۱ است. این به این دلیل است که دیابت نوع ۲ یک بیماری خودایمنی نیست و طیف وسیعی از نیروهای خارجی و عادات سبک زندگی میتواند آن را بدتر کند. شما میتوانید با تماس با مشاوره آنلاین پزشکی مدیست با علائم این بیماری بیشتر آشنا شده و اطلاعاتی در مورد دیابت نوع ۲ کسب کنید. یک فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ میتواند سبک زندگی و رژیم غذایی نسبتاً سادهای را برای خود تنظیم کند تا سطح قند خون خود را به محدوده طبیعی بازگرداند.

نداشتن رژیم غذایی و چاقی، هر دو نقش مهمی در ایجاد قند خون نوع ۲ دارند. به این ترتیب افراد میتوانند علائم دیابت نوع ۲ را با پیروی از تغییرات خاص در سبک زندگی که شامل بهبود رژیم غذایی و برنامه ورزشی است، درمان کنند.

داروها

در حالیکه تنظیم سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی میتواند به کاهش تاثیر دیابت نوع  ۲ و درمان قطعی قند خون کمک کند اما اکثر افراد مبتلا به این بیماری نیاز به مصرف داروهایی برای کاهش گلوکز خون و افزایش تولید و حساسیت بدن به انسولین دارند.

داروهایی که این افراد میتوانند مصرف کنند به شرح زیر است:

داروهای آلفا گلوکوزیداز

این داروها از تجزیه نشاسته جلوگیری کرده و به کاهش گلوکز خون کمک میکنند. افراد باید این داروها را در کنار اولین لقمه غذا مصرف کنند.

بیگوانیدها

این دسته از داروها شامل متفورمین بوده که یک داروی رایج برای بهبود علائم دیابت است. بیگوانیدها به کبد دستور میدهند تا گلوکز کمتری تولید کند و حساسیت به انسولین را در عضلات افزایش دهد.

BASs

کولسولام یک نوع BAS است که کلسترول مضر و همچنین قند خون را کاهش میدهد. این داروها وارد جریان خون نمیشوند بنابراین افرادی که مشکلات کبدی دارند هم میتوانند با خیال راحت از این دارو استفاده کنند.

آگونیستهای دوپامین ۲: این آگونیستها گلوکز خون را بعد از غذا کاهش میدهند. از آگونیستهای دوپامین میتوان به بروموکریپتین اشاره کرد.

مهارکننده‌های DPP-4

این مهارکننده‌های نشانه های دیابت به مدیریت طولانی‌مدت گلوکز بدون ایجاد هیپوگلیسمی کمک می‌کنند. این داروها کمک میکنند که ترکیبی به نام GLP-1 که باعث کاهش سطح گلوکز میشود برای مدت طولانیتری در بدن باقی بماند. آلوگلیپتین، لیناگلیپتین، ساکساگلیپتین و سیتاگلیپتین، مهارکنندههای DPP-4 هستند که در حال حاضر در دسترس هستند.

مگلیتینیدها

این داروها سلولهای بتا در لوزالمعده را برای ترشح انسولین تحریک میکنند. ناتگلینید و رپاگلینید جزو مگلیتینیدهایی هستند که در حال حاضر در دسترس هستند.

مهارکننده‌های SGLT2

این داروهای مهارکننده‌ قند خون، که برای درمان قطعی قند خون استفاده میشوند عملکرد پروتئینی به نام SGLT2 را که گلوکز را به کلیه‌ها بازجذب می‌کند مسدود می‌کنند. این مورد به نوبه خود بدن را تحریک میکند تا گلوکز را در ادرار ترشح کند و سطح آن را در خون کاهش دهد. این نوع دارو در دسته جدیدی از داروها بوده و شامل کاناگلیفلوزین، داپاگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین است.

سولفونیل اورهها

این داروها باعث آزاد شدن بیشتر انسولین از سلولهای بتا میشوند. سولفونیل اورهها نسخه قدیمیتری از داروها هستند. تنها نسل اول سولفونیل اوره که امروزه هنوز مورد استفاده قرار میگیرد کلرپروپامید است. البته گلیمپراید، گلیپیزید و گلیبورید،‌ داروهای جدیدتری هستند که عوارض جانبی کمتری ایجاد کرده و به بهبود نشانه های دیایت کمک میکنند.

تیازولیدین دیونها

تیازولیدین دیونها عملکرد انسولین را در چربی و عضله بهبود میبخشند و همچنین تولید گلوکز را در کبد کاهش میدهند. این دارو شامل روزیگلیتازون و پیوگلیتازون است.

نتیجه گیری

بهطور کلی بسته به شدت و علائم قند خون، پزشکان ممکن است یکی از این داروها یا ترکیبی از آنها را برای بیمار تجویز کنند. البته درمان ترکیبی گران‌تر است و خطر عوارض جانبی بالاتری دارد اما اغلب تأثیر کنترل‌کننده‌تری بر گلوکز دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیازی ندارند که بیش از حد از انسولین استفاده کنند.. در واقع حساسیت به انسولین، بر خلاف تولید انسولین، مشکل اصلی افراد مبتلا به نوع ۲ است. بنابراین این داروها بر کاهش قند خون و بهبود جذب گلوکز تمرکز دارند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر