00010 copy

رسیدگی به مناطق محروم شهر اولویت برنامه‌ها است

نبض خبر ؛

محلات در طول تاریخ دارای ویژگیهایی بوده اند که با تکیه بر آنها استخوانبندی شهرها را تشکیل می دادند و نیازهای فرهنگی، اجتماعی، امنیت و اقتصادی ساکنان آن محله را برآورد می کردند
هر محله ویژگیهایی همچون:
– انسجام اجتماعی ناشی از وجود ساختار مدیریتی مدبرانه با محوریت مساجد.
– تامین خدمات اصلی مورد نیاز ساکنان در مرکز محله.
– وحدت و همیاری در انجام امور محله.
را دارا بوده اند. برای احیای دوباره محلات و دمیدن روح نشاط و سرزندگی در محلات باید ساختار منسجم اجتماعی با محوریت “سرای محلات” و با همیاری اهالی هر محل تشکیل شود.
به همین سبب اعتقاد دارم که بسیاری از اقدامات در شهر را می‌توان با اعتبارات خرد و کوچک با محوریت محلات انجام داد. با توجه به پتانسیل محلات مختلف مناطق پنجگانه شهر رشت می‌توان با صرف هزینه‌های اندک و با توجه به نیاز محلات طرحها و پروژه‌هایی را اجرا کرد که مورد نیاز شهروندان این مناطق باشد.

مناطق پنجگانه‌ شهر رشت عموماً دارای محلاتی هم هستند که می‌توان آنها را محلات کم‌برخوردار دانست. گذشته از محلات بسیار محروم که نیازمند کارهای اساسی بوده و بایستی روی آنها با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر وارد عمل شد، یکسری محلاتی هم در شهر وجود دارند که هر چند کم‌برخوردار محسوب می‌شوند اما پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه‌ای برای توسعه و پیشرفت دارند.
اصل اول در اجرای برنامه‌های شهری رسیدگی به مشکلات زیربنایی و زیرساختی محلات کم‌برخوردار است اما در کنار آن می‌توان با بهره‌گیری از استعدادهای ذاتی این محلات همچون «وجود یک زمین بایر برای تبدیل آن به زمین ورزشی»، برخورداری از یک خانه‌ مخروبه برای تبدیل آن به یک کتابخانه کوچک یا «مرکز فروش محلی محصولات فرهنگی» و یا «ظرفیت همکاری اهالی منطقه برای اجرای برنامه‌های شهری»، بهره برد و اندکی از رنج محرومیت این مناطق کاست.
در یک شورای شهر منسجم و همدل باید تلاش شود تا به عنوان نمونه در هر محله از محلات کمتر برخوردار شهر، یک یا چند پروژه کوچک یا بزرگ با توجه به توانمندی و ظرفیت همان محله به اجرا در آید.
به نظر می‌رسد با بازنگری در اجرای پروژه‌ «سرای محلات» می‌توان از این ظرفیت در محلات مختلف شهر، در جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی، عمرانی محلات کم‌برخوردار بهره برد. رسیدگی به مناطق محروم شهر رسیدگی به مناطق محروم شهر

 

رسیدگی به مناطق محروم شهر

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *