00010 copy

کاربرد دیگری از هوش مصنوعی ChatGPT: کمک به انسان برای حرف زدن با درختان!

نبض خبر:

دانشمندان با توسعه ابزاری به نام «TreeTag» که اطلاعات مربوط به درخت را ثبت کرده و آن را با کمک برنامه «ePlant» بر روی صفحه گوشی به نمایش درمی‌آورد، موفق شده‌اند شرایط درخت را در هر لحظه بررسی کنند. آن‌ها با برقراری ارتباط میان فناوری با ChatGPT موفق شده‌اند با درخت صحبت کنند.

TreeTag یک جعبه کوچک در ابعاد چند سانتی‌متر است که به تنه درخت چسبانده می‌شود و مجهز به مجموعه پنج حسگر است که آن را قادر می‌سازد اطلاعاتی در مورد سلامت درخت جمع‌آوری کند. سنسور‌ها نور، رطوبت و دما را ثبت می‌کنند و از طریق شتاب‌سنج می‌توانند به شما بگویند درخت چقدر متمایل شده است. همچنین یک راه دوربرگردان برای درک جریان آب و مواد مغذی با استفاده از اندازه‌گیری ابعاد ساختار داخلی درخت وجود دارد.

داده‌های بدست آمده در حافظه ذخیره می‌شوند و از طریق برنامه ePlant در دسترس هستند. برای هر کسی که در زمینه درخت‌کاری و جنگل‌بانی فعالیت دارد، به نظر می‌رسد این برنامه یک ابزار عالی است – ابزاری که کمک می‌کند تا بر علائم حیاتی درخت نظارت ویژه داشته باشیم.

اما این فناوری چطور به صحبت کردن انسان با درخت می‌شود؟ به عبارت دیگر، ChatGPT چطور در سلامت درختان نقش دارد؟

ChatGPT یک ربات چت است که توسط «OpenAI» برای پاسخ به سوالات انسان در مورد مسائل مختلف – از دستور پخت کیک گرفته تا حل مسائل ریاضی و پیش‌نویس متن ایمیل – توسعه یافته است. ChatGPT مبتنی بر یک «LLM» است که برای درک زبان انسان با استفاده از الگوریتم‌های ماشین ساخته شده است و می‌تواند با پیدا کردن الگوها، پاسخ‌هایی مناسب به سوال مطرح شده بدهد (گاها با اشتباه و خطا نیز روبرو است). ChatGPT امروزه یکی از داغ‌ترین فناوری‌ها در سراسر جهان است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد TreeTag این است که با اتصال به ChatGPT به درخت اجازه می‌دهد در مورد خودش با کاربر گفتگو کند و هرچه را نیاز دارد مطرح کند. این یک نمونه گفتگو است که در همکاری TreeTag و ChatGPT به ثبت رسیده است.

صحبت با درختان

TreeTag به خودی خود می‌تواند محصول مفیدی باشد – محصولی که اطلاعات درخت را ثبت می‌کند و به کمک برنامه ePlant روی گوشی شما به نمایش درمی‌آورد – اما ادغام آن با ChatGPT نمادی از رونق هوش مصنوعی و فراگیری آن در زمینه‌های متعدد است.

در این فناوری با مستقیما با کمک LLM در حال برقراری ارتباط با ارگانیسم‌های اطرافمان هستیم. هرچند صدایی که می‌شنویم، صدای درخت نیست و مسلم است که درخت نمی‌تواند واقعا با زبان انسانی با ما صحبت کند، اما نباید یادمان برود که ChatGPT به ما کمک می‌کند تا اطلاعات ثبت شده از وضعیت درخت را در حین یک مکالمه بدست آوریم.

منبع‌: دیجیاتو

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر