00010 copy

چند راهکار وقتی تصویر ویدئو پروژکتور تار می شود

آیا تا به حال پیش آمده که خانه را برای تماشای فیلم در کنار دوستان و… آماده کرده و هنگام روشن کردن ویدئو پروژکتور متوجه شده‌اید که تصاویر را تار نشان می‌دهد؟ می‌دانیم که شرایط خوبی نیست؛ اما چیزی هم نیست که نتوان آن را اصلاح کرد. گاهی اوقات ممکن است یک پروژکتور زمانی که از آن برای نمایش تصاویر و ویدیوها در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنید؛ تصاویر را تار نشان دهد. یک پروژکتور با تصاویر تار را معمولا باید تعمیر کرد. با این وجود همیشه هم نیاز به تعمیر نیست.

چند راهکار وقتی تصویر ویدئو پروژکتور تار می شود

مهم‌ترین دلایل تار شدن تصویر ویدئو پروژکتور

بنابراین قبل از نتیجه‌گیری سریع، توصیه می‌کنیم چند دلیل رایج این مشکل را بررسی کنید؛ تا مطمئن شوید که لنز ویدئو پروژکتور شما به دلایلی غیر از خراب شدن تار نشده باشد. بررسی همه این دلایل می‌تواند به شما در ارزیابی بهتر مشکل کمک کرده، تا آن را ساده‌تر برطرف کنید. ما برخی از دلایل متداول تار شدن تصاویر پروژکتورهای خانگی را بررسی کرده‌ایم.

سطحی دیوار یا پرده صاف نیست

شما باید مطمئن شوید که هر سطحی که تصاویر خود را روی آن نمایش می‌دهید، تمیز، صاف و ساده باشد؛ تا حداکثر دید را داشته باشید. گاهی اوقات نمایش تصاویر روی سطح دارای بافت یا فرورفتگی‌های ریز و درشت، می‌تواند کیفیت تصویر را مخدوش کند.

در واقع جزئیات تصاویری که نمایش می‌دهید؛ می‌تواند با سطح ناهموار ترکیب شود. در این حالت در صورت نمایش آثار هنری یا اطلاعاتی که نیاز به توجه بیشتری دارد؛ تمایز متن، رنگ‌ها یا حتی جزئیات برای چشم غیرمسلح دشوارتر است.

بنابراین مطمئن شوید که روی سطحی صاف، بدون لکه و سفید رنگ تصاویر را به نمایش می‌گذارید.

لنز پروژکتور شما کثیف است

اگر مطمئن شده‌اید که سطح صفحه نمایش شما صاف و شفاف است؛ یکی دیگر از مقصران تار بودن ویدئو پروژکتور خانگی می‌تواند لنز کثیف باشد. هنگامی که به‌طور منظم از پروژکتور استفاده می‌کنید؛ معمولا به‌راحتی از تمیز نگه داشتن لنز غافل می‌شوید. در حالی که با گذشت زمان، گرد و غبار لایه‌ای روی لنز ایجاد می‌کند.

به طور مشابه، ممکن است شرایطی رخ دهد که منجر به کثیف شدن لنز ویدئو پروژکتور شما شود. یکی از راه‌های اطمینان از داشتن تصاویری شفاف در ویدئو پروژکتور خانگی، تمیز کردن لنز آن قبل از استفاده و به کمک پارچه‌ای نرم و لطیف است. پارچه‌های تمیز کردن عینک در این زمینه بهترین گزینه هستند.

پروژکتور و صفحه نمایش به‌درستی تراز نشده‌اند

اگر مطمئن شده‌اید که پروژکتور تصاویر را روی یک سطح صاف نشان می‌دهد و لنز هم تمیز است؛ ممکن است علت نمایش تار تصاویر این باشد که پروژکتور و صفحه نمایش شما به درستی تراز نشده باشند.

اگر ویدئو پروژکتور را در یک مکان ثابت نصب کرده‌اید؛ باید مطمئن شوید که هنگام نمایش تصاویر، روی حالت زوم نباشد. در این شرایط معمولا تصویر را تار می‌بینید. به طور مشابه، اگر پروژکتور به سمت بالا نصب شده باشد؛ یا کج شده باشد؛ ممکن است با صفحه نمایش در یک راستا نباشد. در این حالت نیز ناهماهنگی در نحوه نصب پروژکتور و صفحه نمایش می‌تواند منجر به نمایش تصویری تار در ویدئو پروژکتور شود.

درپوش لنز ممکن است هنوز به لنز وصل باشد

این دلیل خیلی واضح به نظر می‌رسد؛ اما آیا درپوش لنز را از روی لنز برداشته‌اید؟ این وضعیت مثل شرایطی است که دنبال عینک خود می‌گردید؛ در حالی که آن را به چشمان‌تان زده‌اید. واقعا این اتفاق می‌افتد. ما همه انسان و البته فراموش‌کار هستیم.

بنابراین قبل از اینکه به این نتیجه برسید که پروژکتور شما معیوب است یا چیزی داخل آن شکسته است؛ مطمئن شوید که درپوش لنز برداشته شده است. البته اگر پروژکتور شما در مکانی مرتفع نصب شده باشد؛ بهتر است این امکان را نادیده بگیرید؛ و بجای آن به تعمیرکار مدنظر خود خبر دهید.

لنز ویدئو پروژکتور به درستی فوکوس نشده است

اگر هیچ یک از موارد بالا تاری تصاویر ویدئو پروژکتور شما را رفع نمی‌کند؛ این احتمال وجود دارد که لنز به درستی فوکوس نشده باشد. فوکوس را می‌توان به‌صورت دستی تنظیم کرد. با این حال خوب است مطمئن شوید که فاصله بین پروژکتور و صفحه نمایش با اندازه‌های توصیه شده در دفترچه راهنما مطابقت دارد.

برطرف کردن تاری ویدئو پروژکتور

در نهایت گاهی اوقات یک لنز معیوب می‌تواند تصویر پروژکتور را تار کند؛ که این ممکن است در اثر هرگونه آسیب خارجی وارد شده به آن اتفاق بیفتد. در این صورت باید لنز پروژکتور را تعویض کنید.

با این حال، ترفندها و تکنیک های کمی وجود دارد که از طریق آنها می توانید به راحتی لنز را دوباره فوکوس کنید تا مطمئن شوید که پروژکتور دیگر تار نیست.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید یک ویدئو پروژکتور بی‌درسر و خوب را انتخاب کنید؛ مطالعه مقاله راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی را از دست ندهید.

6 مرحله برای فوکوس مجدد ویدئو پروژکتور خانگی

اگر به دنبال فوکوس مجدد لنز پروژکتور برای شفاف کردن تصویر پروژکتور هستید؛ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1

لنز خود را با یک پارچه نرم تمیز کنید تا همه گرد و غبار، لکه‌های اثر انگشت یا هرگونه آلودگی موجود روی لنز پاک شود. پارچه‌های میکروفایبر برای تمیز کردن لنزهای ظریف بسیار عالی هستند.

مرحله 2

پس از تمیز کردن لنز، به‌آرامی تنظیم فوکوس را از طریق دکمه فوکوس شروع کنید؛ تا زمانی که به نقطه‌ای برسید که تصویر در بهترین حالت خود به‌نظر برسد. سپس شروع به چرخاندن دستگیره به سمت نقطه تار کنید.

این مرحله ممکن است پوچ به نظر برسد؛ اما در واقع باعث می‌شود تنظیمات بهتر و شفاف‌تری دریافت کنید.

مرحله 3

اکنون، با اتصال ویدئو پروژکتور به لپ‌تاپ یا رایانه شخصی، و پیکربندی رزولوشن‌ها برای مطابقت با وضوح‌های اصلی پروژکتور خود، تنظیم وضوح مناسب برای ویدئو پروژکتور را شروع کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که پروژکتور شما به‌خودی خود تصویر را تغییر نمی‌دهد؛ و باعث کاهش وضوح تصویر نمی‌شود.

مرحله 4

اندازه صفحه نمایش تصویر باید به‌طور پیش‌فرض کوچک باشد؛ تا از پیکسلی شدن و در نتیجه تار بودن آن جلوگیری کند.

مرحله 5

حالا از عملکرد زوم در لنز پروژکتور خود برای تنظیم تصاویر بدون نیاز به حرکت دادن پروژکتور استفاده کنید. این کار به‌ویژه در صورتی مفید است که پروژکتور شما در یک جای ثابت نصب شده و قابل حمل نباشد. همچنین بهتر است پروژکتور را نزدیک‌تر به صفحه نمایش قرار دهید؛ و تنظیم زوم را تا جای ممکن کاهش دهید. البته این موضوع از پروژکتوری به پروژکتور دیگر متفاوت است، بنابراین آن را طوری تنظیم کنید که برای شما مناسب است.

 

چند راهکار وقتی تصویر ویدئو پروژکتور تار می شود

مرحله 6

در نهایت از کج کردن پروژکتور خودداری کنید؛ زیرا باعث می شود تصویر نمایش داده شده بر روی صفحه، باریک یا کج به‌نظر برسد. در واقع برای نتایج خوب، باید تصویر را مربع و صاف نگه دارید.

نکته پایانی اینکه جدیدترین ویدئو پروژکتور های جیبی و قابل حمل معمولا از امکانات خوبی برای انجام اتوماتیک اغلب تنظیمات گفته برخوردار هستند. بنابراین با داشتن آنها می‌توانید بدون دغدغه و نگرانی از این مشکلات، به فکر انتخاب فیلم مورد علاقه خود باشید.

 

 

 

سلب مسئولیت: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی است و توسط نبض خبر تهیه نشده و این وبسایت مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر