00010 copy

خطر گسترش یک اپیدمی دوقلو | گروه‌های پرخطر نیازمند مراقبت ویژه

مراجعه بیماران به مراکز درمانی رشد چشم‌گیری پیدا کرده است و مسئولان وزارت بهداشت نیز تایید می‌کنند اپیدمی آنفلوآنزا در کشورمان آغاز شده این درحالی است که اپیدمی کووید-19 نیز کماکان سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. به همین دلیل کارشناسان نسبت به گسترش اپیدمی دوقلو در کشورمان هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند کنترل این اپیدمی‌ها نیازمند نقشه راه و برنامه‌ای جامع است.
مراجعه بیماران به مراکز درمانی رشد چشم‌گیری پیدا کرده است و  مسئولان وزارت بهداشت نیز تایید می‌کنند اپیدمی آنفلوآنزا در کشورمان آغاز شده این درحالی است که اپیدمی کووید-19 نیز کماکان سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. به همین دلیل کارشناسان نسبت به گسترش اپیدمی دوقلو در کشورمان هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند کنترل این اپیدمی‌ها نیازمند نقشه راه و برنامه‌ای جامع است.

نبض خبر :

فراگیری آنفلوآنزا در کشورمان هر روز جدی‌تر می‌شود، افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی نیز این مساله را تایید می‌کند.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی را تایید می‌کند و می‌گوید: حدود دو هفته است که به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش پیدا کرده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد تعداد این بیماران هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن حدود 30 درصد و نسبت به دو هفته قبل‌ حدود 70 درصد بیشتر شده است.

کریمی با اشاره به اینکه ‌هر روز حدود 30هزار نفر به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند، عنوان می‌کند:‌ تست آنفلوآنزای بیش از 50 درصد افراد مثبت ‌است‌.

به گفته او، ‌سویه‌های شایع ‌ آنفلوآنزا در کشورمان نیز سویه‌های قدیمی ‌H1N1  و H3N2 است. ‌

در این بین اما شیوع آنفلوآنزا تنها نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشور نیست،  چراکه اپیدمی کووید-19 نیز در کشورمان کماکان سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت در چنین شرایطی که جامعه با  خطر گسترش ‌اپیدمی دوقلو  مواجه است، مدیران حوزه سلامت باید سنجیده‌تر عمل‌ کنند و تصمیم‌های مناسبی برای پیشگیری و کنترل بیماری بگیرند.

همدستی کرونا و آنفلوآنزا

خطر گسترش یک اپیدمی دوقلو | گروه‌های پرخطر نیازمند مراقبت ویژه

وزیر بهداشت و درمان نیز دیروز تایید کرد که اپیدمی آنفلوآنزا‌ در کشورمان شروع شده، این درحالی است که به نظر می‌رسد مسئولان هنوز برای کنترل این بیماری برنامه‌ای جامع را در دستور کار قرار نداده‌اند.

این درحالی است که کووید-19 نیز همچنان در کشور قربانی می‌گیرد. براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان روز گذشته هفت بیمار به دلیل ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست دادند. علاوه بر این دیروز ‌۲۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-19 نیز در کشور شناسایی و ۶۱ نفر از آنها  در مراکز درمانی بستری شدند.

دکتر حمید سوری، ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره همزمانی اپیدمی کرونا و آنفلوآنزا به جام جم آنلاین می‌گوید: در حالی شاهد اپیدمی آنفلوآنزا هستیم که اپیدمی‌ کووید-19 هنوز تمام نشده است، به همین دلیل می‌توان گفت ‌اکنون با اپیدمی دوقلو مواجه هستیم‌ که وضعیت را خیلی خطرناک می‌کند.

سوری درباره شرایطی که سبب می‌شود اپیدمی دوقلو خطرات بیشتری برای جامعه داشته باشد، عنوان می‌کند: ‌ چون مردم به دلیل اپیدمی نخست دچار خستگی ‌شده‌اند‌ به پروتکل‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند. این درحالی است که سطح ایمنی بدن آنها نیز پایین آمده است. به همین دلیل شانس ابتلا به بیماری در آنها بیشتر می‌شود.

به گفته او، در برخی موارد نیز عوامل بیماری‌زا هم‌زمان وارد بدن شخص‌ می‌شود و به این شکل شدت بیماری افزایش پیدا می‌کند.

در جست‌وجوی نقشه راه

آنچه خطر گسترش اپیدمی دوقلو را افزایش می‌دهد سوء مدیریت و آشفته بازار دارویی کشور است، زیرا مدتی است که دسترسی به داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و سرم نیز آسان نیست.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید: برای کنترل اپیدمی دوقلو ‌نیاز به نقشه راه و برنامه‌‌ای جامع است تا از طریق آن تمامی نهادهای مسئول با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند.‌

به گفته او، نبود برنامه جامع سبب می‌شود که برای کنترل بیماری تصمیم‌ها‌‌ به شکل روزمره گرفته ‌‌شود.

‌سوری ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد هنوز منبع طغیان‌ آنفلوآنزا در کشورمان مشخص نیست. این درحالی است که باید واریانت‌های غالب  بیماری را شناخت و با توجه به شرایط جامعه تصمیم‌های درستی گرفت‌.

کارشناسان تاکید می‌کنند در چنین شرایط باید پیشگیری از بیماری در اولویت قرار گیرد. افزون بر این باید مناطق درگیر بیماری شناسایی شوند و تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری اندیشیده و اجرا شود. برای نمونه‌ نیاز است که از گروه‌های پرخطر  تحت مراقبت ویژه‌ای قرار بگیرند‌.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید: در چنین شرایطی نباید فقط به آمار مرگ و میر چشم دوخت‌. به عبارت دیگر برای کنترل بیماری به کار مطالعاتی بیشتری نیاز  است تا از این طریق بتوان‌ تصور روشن‌تری از شرایط به دست آورد.

آن طور که او توضیح می‌دهد این مهم در گرو ‌تعامل مناسب بین نهادهای مسئول است. اما متاسفانه این روزها دستگاه‌‌ و نهادهای مسئول تعامل مناسبی با یکدیگر ندارد. به همین دلیل ‌ احتمال خطا در تصمیم‌گیری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 مراقبت ویژه از گروه‌های پرخطر

خطر گسترش یک اپیدمی دوقلو | گروه‌های پرخطر نیازمند مراقبت ویژه

کارشناسان تاکید می‌کنند با توجه به اینکه شاهد اپیدمی کووید-19 و آنفلوآنزا در کشور هستیم باید مراقبت‌ ویژه‌تری از گروه‌های پرخطر به عمل آورد. برای نمونه باید امکان واکسیناسیون را برای این افراد فراهم کرد، چراکه آنفلوآنزا قابلیت انتقال بالایی دارد و کودکان را نیز بیشتر از کووید-19 درگیر می‌کند.

 سوری در این باره می‌گوید: در شرایطی که با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه هستیم باید دسترسی مردم به واکسن افزایش پیدا کند و گروه‌های پرخطر واکسن تزریق کنند و آموزش‌های لازم نیز به آنها ارائه شود و در صورت نیاز محدودیت‌های لازم نیز اعمال شود.

در این بین مهم است که واکسنی که در اختیار گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرد توانایی مقابله با واریانت‌های جدید آنفلوآنزا را داشته باشد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند شهروندان هنگام تهیه واکسن به تاریخ تولید آن دقت کنند.

منبع‌: جام جم آنلاین

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر