00010 copy

انواع گروه خونی و تعیین قوانین انتقال خون + جدول

محمد حسین فرقانی پزشک عمومی درباره اهدا خون و انواع گروه‌های خونی اظهار کرد:

به طور کلی برخی از بیماران که با کم‌خونی‌های شدید مواجه هستند یا بر اثر تصادفات و پارگی رگ دچار خونریزی‌های شدید می‌شوند به دریافت خون احتیاج پیدا می‌کنند. انواع گروه خونی

به گزارش نبض خبر :  وی بیان کرد: به طور کلی ۸ گروه خونی در بین افراد جامعه وجود دارد که ۴ گروه اصلی A ،B ،AB ،O هر کدام به ۲ دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند.

فرقانی تصریح کرد: خون دریافتی فرد بیمار باید با گروه خونی وی مطابقت داشته باشد در غیر این صورت ممکن است فرد با خطرات بسیاری مواجه شود و حتی این دریافت خون به قیمت جان او تمام شود.

دهنده‌ترین و گیرنده‌ترین گروه‌های  خونی

این پزشک عمومی گفت: گروه خونی AB+ گیرنده همگانی در بین گروه‌های خونی محسوب می‌شود و می‌تواند از همه گروه‌های خونی دریافت کند در حالی که گروه خونی O منفی دهنده همگانی است و می‌تواند اهدا کننده خون به تمامی گروه‌های خونی باشد.

وی ادامه داد: در گروه‌های خونی مشابه نمونه منفی می‌تواند به هر دو نمونه مثبت و منفی خون اهدا کند، اما گروه خونی مثبت فقط می‌تواند اهدا کننده خون به گروه خونی مثبت باشد.

 چه عاملی گروه خونی افراد را تعیین می‌کند؟

فرقانی درباره عامل تاثیرگذار برای تعیین گروه خونی در افراد مختلف، اظهار کرد: ژنتیک اصلی‌ترین عامل تعیین کننده در گروه‌های خونی محسوب می‌شود به عبارتی دیگر آنتی‌ژن‌هایی وجود دارند که نوع گروه خونی هر فرد را تعیین می‌کنند، در اغلب موارد گروه خونی O گروه خونی مغلوب است و پدر و مادری که تنها یکی از آن‌ها گروه خونی O دارد، فرزند با احتمال کمی گروه خونی O  خواهد داشت.
این پزشک عمومی تشریح کرد: یکی از شایع‌ترین اختلالات خونی در بین همه جوامع کم‌خونی یا آنمی است که در این بیماری حجم کمتری از گلبول‌های قرمز در خون فرد وجود دارد، کمبود این گلبول‌ها که وظیفه رساندن غذا و اکسیژن به همه سلول‌های بدن را بر عهده دارند می‌تواند برای فرد بیمار دردسر ساز شود؛ این بیماری می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که فرد به دریافت خون احتیاج پیدا کند.
وی تاکید کرد: ورود گروه خونی نا‌مشابه به داخل بدن افراد می‌تواند باعث ایجاد رسوب خونی شود تا جایی که ممکن است بیمار جان خود را از دست بدهد و به همین دلیل است که رانندگان و موتور سواران را ملزم به درج نوع گروه خونی بر روی مدارکشان می‌کنند تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوانند جان آنها را حفظ کنند.
انواع گروه خونی
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *