00010 copy

بازی گردان شطرنج انتخابات تالش است؟

به گزارش نبض خبر، تالش ، این سرزمین شگفت انگیز ، سرزمین اجدادی من ، یک شهر انتخاباتی است. صحنه شطرنج انتخابات تالش آنچنان پیچیده و پر از راز و رمز است که حتی استادان بزرگ شطرنج جهان همانند بابی فیشر آمریکایی ، آناتولی کارپف، گری کاسپارف ، ولادیمیر کرامنیک روس و آناند ِهندی اگر به قواعد بازی آشنا نباشند ، در آن مات می شوند.
شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز مهره های بازی شطرنج هستند. بازی که از هندوستان وارد ایران شد.این بازی یک هدف را دنبال می کند و آن ایجاد وضعیتی که شاه حریف هیچ راهی برای فرار نداشته باشد تا اینکه در نهایت مات شود.بازی شطرنج فوت و فن های دارد. نباید به شاه حریف بی جهت کیش داد ، پیش از حمله باید مرکز را کنترل کرد! ، مهره های خود را هر چه سریعتر باید گسترش داد. اما مهمترین این فنون ، منحرف کردن است.
منحرف کردن یکی از سلاح های مخوف در بازی شطرنج است. در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی بهمن محمدیاری برای منحرف کردن حریفان بسیار پرطمطراق از حوزه تالش ثبت نام کرد. در همان حال برادراش حسن محمدیاری چراغ خاموش از حوزه انتخابیه تهران وارد این کارزای سخت شد. حسن پس از تایید صلاحیت در حوزه کلان شهر تهران به تالش کوچ انتخاباتی کرد تا اینجای کار بهمن با سلاح مخوف منحرف کردن همه رقیبان را در وضعیت آچماز قرار داد و به نوعی فیل حریف را زد.
در حالی در صحنه شطرنج یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی در جغرافیای سیاسی تالش 19 نفر به رقابت می پردازند که جدال واقعی و نفسگیر میان پنج نامزد اصلی ( به ترتیب حروف الفبا: سلامی ، شکری ، فتح الهی ، محمدیاری و یوسفی ) است. شواهد نشان می دهد که برگ برنده دست برادران محمدیاری است چرا که چهار نفر از این پنج نفر از حوزه مرکزی و حسن محمدیاری از بخش ماسال و شاندرمن است.تجربه نشان می دهد که آرای بخش مرکزی همیشه تقسیم می شود. این یعنی اینکه تا اینجای کار وزیر حریف از کار افتاده است.
برگردیم به بازی فکری و زیبای شطرنج. در این بازی دو نفر در صدد مات کردن دیگری هستند. هر کدام از این دو نفر فقط بر نیمه زمین رقیب تمرکز می کند. یک نفر اما بر کل بازی تسلط دارد و آن نفر سوم است. اما نفر سوم بازی پر هیاهوی شطرنج تالش کیست؟ نفر سوم کسی است که به بازی نگاه می کند.بهمن محمدیاری همان نفر سومی است که بر رقابت های یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تاش نظارت می کند .
این مرد پر تجربه ، ایستاده در سایه و زخم خورده از روزگار که خود پنج بار در رقابت های انتخابات تالش بازیگر میدان بود و سه بار رقیبان قدر قدرت اش را مات کرد و بر کرسی تالش در مجلس شورای اسلامی جلوس کرد اینبار بازیگردان این بازی است و شکی نیست که برادر به برادر فوت و فن های را یاد خواهد داد تا شاه رقیب را به کنج ببرد آنگاه یه خم دو خم رقیب را بگیرد و وضعیتی برایش فراهم کند که در شطرنج به آن وضعیت « مات شدن » می گویند.
حالا شاه شطرنج انتخابات تالش ، اسب اش را زین کرده، پیاده ها را به خط کرده ، فیل ها را از جناحین به حرکت درآورده است تا وزیراش را به رخ حریفان بکشد و روز جمعه دوم اسفند برادر را بر صندلی سبز رنگ مجلس بنشاند.یعنی آیا در روز شنبه سوم اسفند و پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات در حوزه شهرستان تالش ، رضوانشهر و ماسال صدای شلیک پیروزی توپ از اردوگاه محمدیاری ها به گوش خواهد رسید.
دکتری حقوق شاخه مدیریت محیط زیست(ارایه تز) – روزنامه نگار

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *