00010 copy

بیانیه ۲۷ متخصص جهان درباره توطئه بیولوژیکی چین

به گزارش نبض خبر، نزدیک به سه ماه است که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. شاید در روز‌های ابتدایی کسی نمی‌دانست که قرار است این ویروس کوچک تا این اندازه برای جهان بزرگ شود و بتواند ابرقدرت‌های دنیا را به زانو درآورد. این روز‌ها با فراگیر شدن کووید ۱۹ در ۷۰ کشور دنیا، تهدید کرونا تبدیل به تیتر یک رسانه‌های جهان شده است.

همانطور که همه می‌دانند مرکز شیوع این بیماری از ووهان یکی از بزرگترین شهر‌های چین بوده است و به دلیل سرعا گسترش آن در سطح جهانی، گمانه زنی‌های متعددی این باره مطرح شده که یکی از مهمترین آن‌ها توطئه بیولوژیکی چین در ایجاد ویروس کروناست.

تعداد عفونت‌های جدید در چین به طور جدی کاهش یافته است

در حال حاضر نزدیک به ۹۰ هزار نفر در جهان مبتلا به ویروس کرونا بوده و بیش از ۳۰۰۰ تن جان باخته‌اند که بیشتر آن‌ها در کشور چین رخ داده است. دست کم ۳۰ استان در این کشور تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند، اما طبق آماری که روزانه از سوی کمیسیون بهداشت چین اعلام می‌شود، به نظر می‌رسد تعداد عفونت‌های جدید به طور جدی کاهش یافته است.

اما شبکه‌های اجتماعی نقش به سزایی در انتشار نظریه‌ها درخصوص علت شیوع این بیماری داشته‌اند. بسیاری از کاربران در فضای مجازی به‌ویژه در توئیتر از کووید ۱۹ به عنوان یک سلاح زیستی یاد کرده‌اند.

برخی از آنان معتقدند چین برای گسترش صنعت کشاورزی خود سعی داشته این ویروس را وارد کشور‌های آفریقایی کند و این یک سلاح بیولوژیکی علیه آفریقاست.

برخی دیگر اظهار کردند پروژه ووهان یک برنامه از پیش تعیین شده برای ترور بیولوژیکی انسان است، سلاحی که این کشور به طور اتفاقی به سمت مردم خود نشانه رفته است.

در این میان افزایش آمار مبتلایان در ایتالیا و کره جنوبی بر نگرانی‌های جدید در مورد منشا ویروس دامن زد. این‌ها نظریه‌های توطئه رایجی است که چیزی جز ایجاد ترس، شایعه و پیش داوری به دنبال نداشته است.

در واقع توطئه ویروس کرونا برای اولین بار توسط سناتور آمریکایی مطرح شد، اظهار نظری که چین را پشت شیوع این ویروس فراگیر عنوان کرد؛ حتی اگر چنین باشد باید این فرضیه‌ها مورد بررسی قرار گیرد، اما هنوز شواهدی دال بر اینکه چین این ویروس را در آزمایشگاه با هدف ترور بیولوژیکی ایجاد کرده است، وجود ندارد، استدلالی که توسط ۲۷ متخصص بهداشت در خارج از چین به شدت محکوم شد تا جایی که آن‌ها طی بیانیه‌ای درباره گسترش ترس، شایعات و پیش داوری‌ها هشدار دادند.

ما در کنار هم هستیم تا تئوری‌های توطئه را محکوم کنیم

در این بیانیه آمده است: انتشار سریع، باز و شفاف داده‌ها در مورد این شیوع اکنون توسط شایعات و اطلاعات نادرست در مورد ریشه‌های آن تهدید می‌شود. ما در کنار هم هستیم تا تئوری‌های توطئه را که نشان می‌دهد COVID-۱۹ منشأ طبیعی ندارد، محکوم کنیم.

ژنوم عامل ایجاد کننده سندرم حاد تنفسی کووید ۱۹ توسط دانشمندان بسیاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، آن‌ها با قاطعیت نتیجه گرفتند که این ویروس مانند بسیاری از عوامل بیماری‌زا در حال ظهور، از حیات وحش سرچشمه گرفته است.

نکته جالب توجه اینکه این نتیجه از سوی روسای آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا به عنوان نماینده جوامع ملی آن‌ها اعلام و تایید شده است. دانشمندان معتقدند این قبیل اظهارنظرها، همکاری جهانی برای مبارزه با این ویروس را به خطر می‌اندازد. سازمان جهانی بهداشت نیز با ارائه شواهد علمی و همکاری در مورد رد اطلاعات نادرست و حدس و گمان، از این بیانیه حمایت کرد.

ما کنار چین ایستاده‌ایم
پیام متخصصان در این بیانیه خطاب به پزشکان چینی این بود: ما می‌خواهیم شما، متخصصان علوم و بهداشت چین بدانید که ما در مبارزه با این ویروس کنار شما ایستاده ایم.

صدور این بیانیه و مخابره پیام متخصصان غیر چینی، این امید را در دل مردم جهان به‌ویژه مردم چین ایجاد کرد که در مواقع بحرانی، هستند کسانی که با موقعیت سنجی و ارزیابی هشیارانه راه را به روی موج سواران و ماهی‌گیران می‌بندند آن هم در شرایطی که همه جهان در ترسی فزاینده فرو رفته است، آن‌ها با دعوت انسان‌ها به یکدلی و همکاری، تلاش می‌کنند تا از این بحران خیلی زود عبور کرده و با تلاش یکدیگر دوباره جهان را به زندگی عادی خود بازگردانند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *