00010 copy

تنها خاک خوراکی دنیا در ایران !

هرمز با سواحل رنگین کمانی و کوه‌های زرد، سفید و قرمز، جزیره زیبایی‌هاست. هر چه از عجایب جزیره هرمز بگوییم کم گفته‌ایم. این جزیره، مرکز شگفتی‌های زمین شناسی بوده و خاک خوراکی هرمز نمونه بارزی از این شگفتی‌هاست. در این مطلب از آذربلیط در مورد تنها خاک خوراکی دنیا صحبت خواهیم کرد که آن را فقط در ایران و در جزیره زیبای هرمز می‌توان یافت. خاک خوراکی دنیا
خاک خوراکی جزیره هرمز «گِلَک» نام دارد. مردم محلی هرمز این خاک قرمز را از کوه‌های سرخ استخراج کرده و از آن به عنوان ادویه استفاده می‌کنند. سالانه حدود دو هزار تن سنگ از معدن خاک سرخ جزیره هرمز استخراج می‌شود.

موارد استفاده از خاک خوراکی جزیره هرمز

علاوه بر کاربرد این خاک در پخت نام محلی به نام «تُمشی»، از آن در صنایعی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، کاشی و لعاب‌سازی، رنگ‌سازی و رنگ‌های ضد زنگ استفاده می‌شود.
مردم محلی نوعی سس از خاک جزیره هرمز تهیه می‌کنند. به این صورت که این خاک را در آب حل می‌کنند و پس از اینکه خاک ته‌نشین شد، آب سرخ را با نمک مخلوط می‌کنند. به این ترتیب نوعی سس محلی به دست می‌آید که طعم آن را در بیشتر غذاهای این جزیره می‌توان احساس کرد. غذای بسیار خوشمزه‌ای که با استفاده از این سس تهیه می‌شود، «سوراغ» نام دارد. مردم هرمز ماهی‌هایی مانند ساردین، مومَغ و کیلکا را در داخل دبه‌ای با پوست نارنج و این سس مخلوط کرده و زیر نور آفتاب قرار می‌دهند. پس از یک تا دو ماه این ماهی‌ها برای پخت غذای سوراغ آماده‌اند. این غذا همواره غذای مورد علاقه گردشگران جزیره است، پس پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به جزیره رنگین کمانی هرمز، از چشیدن طعم خوش آن غافل نشوید.
جزیره هرمز یک منطقه توریستی است که همین خاک خوراکی آن نیز موجب رونق گردشگری شده است. از جمله مواردی که توجه گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند، تابلوهای صنایع دستی تهیه شده از خاک جزیره هستند. خاک خوراکی دنیا

خاک خوراکی دنیا

زیبایی‌های بصری خاک جزیره هرمز

در سفر به جزیره هرمز کوه‌هایی را خواهید دید که همچون نقاشی طبیعت به نظر می‌رسند. طیف گسترده رنگ‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. خاک این کوه‌ها ترکیبی از رنگ‌های زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای، سبز، فیروزه‌ای روشن، طلایی و کرم است. همین ویژگی‌ها باعث شده که جزیره هرمز در سطح جهان شناخته شود.

 

فرش خاکی جزیره هرمز

سالانه فرشی از خاک‌های رنگی توسط هنرمندان نقاش جزیره اجرا شده و به نمایش عموم گذاشته می‌شود. در طراحی فرش خاکی هرمز از نقوش گیاهی و هندسی استفاده می‌شود که نشان دهنده افسانه‌های دریایی، روایت‌ها، قصه‌های قدیم و نوروز است. این فرش به حدی زیبا و جذاب است که دل کندن از دیدن آن و عکاسی از آن چندان آسان نیست.

جزیره هرمز کجاست؟

هرمز یک جزیره بیضی شکل است که در استان هرمزگان، در 16 کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و در میان آب‌های خلیج فارس قرار دارد. دسترسی به جزیره هرمز از اسکله بندرعباس با قایق موتوری امکان‌پذیر است. حدود 30 دقیقه زمان می‌برد تا با قایق به جزیره برسید. از صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر قایق‌ها هر 15 دقیقه یک بار به سمت جزیره حرکت می‌کنند. خاک خوراکی دنیا

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *