00010 copy

خسران فرهنگی نتیجه فقدان متخصصین در صحنه فرهنگ/ عاقل منش شناسنامه فرهنگی رشت

به گزارش نبض خبر، گیلان از دیرباز نگین سبز پیشانی بند فرهنگی ایران بوده و مدنیت و فرهنگ با نام مردمان گیل از قرن های دور عجین است و خیل نامداران این حوزه حجتی بر این ادعاست لیکن متاسفانه با وجود این غنای فرهنگی شاهد عقب ماندگی هایی در زمینه فرهنگی هستیم و مسائلی در حوزه فرهنگی مربوط به شهر رشت به عنوان مرکز فرهنگی ترین استان کشور گاها رخ میدهد که باعث نگرانی میباشد.

رشت به دلیل ظرفیت گردشگر پذیر خود یقینا نسبت به سایر مراکز استان ها در معرض تهاجم فرهنگ های بیگانه است و باید مسئولین و متولیان امر بیش از سایر نقاط کشور در این‌ حوزه حساسیت داشته باشند و برنامه ریزی ها به شکلی هدفمند و راهبردی در زمینه های فرهنگی صورت گیرد اما متاسفانه فقدان منابع و نیروی انسانی مستعد، صاحب نظر و دغدغه مند در کرسی های تصمیم ساز همواره یک پای سمند فرهنگ رشت را لنگان کرده است.

لیکن در این آشفته بازار در بین فعالین فرهنگی گاها چهره هایی کاریزما ظهور می کنند که بواسطه اشراف، تعلق خاطر و تدبر خود در خصوص مسایل فرهنگی شهر و شهروندان با اتکا به توان و ظرفیتی که ایجاد می کنند اتفاقات قابل توجه ای در این حوزه خطیر رقم میزنند و یادگار از خود میگذارند.

محمد حسن عاقل منش یکی از این استثناها محسوب میشود که سالهاست امضای او پای حوزه فرهنگ رشت تثبیت گردیده و میتوان گفت هر جا سخن از فرهنگ رشت است نام معلم دلسوز و محبوب شهر باران میدرخشد.
معلم دلسوزی که با نگاه پدرانه خود به بسیاری از فرزندان این شهر بالی برای شکوفایی استعدادهایشان داد و امروز بسیاری از نخبگان و مسئولین و مدیران این شهر پرورش یافته دستان مهربان سپید موی ادوار شورای شهر هستند.

این روزها همچون عاقل منش کمتر میتوان یافت که فارغ از دلبستگی های دنیایی و منافع شخصی لبخند کودک کاری او را تا عمق رضایتمندی از زندگی برده و حل مشکلی از یک سرای سالمندان و یا انجمن معلولین بینایی زیباترین تصویر در چشمان او محسوب شود آری همچون این پیر فرزانه و البته دانشمند حوزه فرهنگ کمتر کسی است که ضرورت و لزوم برنامه مندی را در حوزه فرهنگ درک کرده باشد و با درکی صحیح از فرصت ها و تهدیدها سیاست های استراتژیک در حوزه فرهنگ مطرح کند.

شاید بزرگترین وجه تمایز این انسان شریف با سایر مدیران شهری نگاه جامع وی به مسایل و موضوعات است.
عملکرد عاقل منش به وضوح نشانگر این است که حاج آقای دوست داشتنی شهر ما به هر ریسمانی برای اشاعه و حفظ فرهنگ غنی رشت و انتقال آن به نسل بعدی چنگ میزند و عدم دخالت دیدگاههای سیاسی و منفعت طلبانه در تصمیم گیری ها او را به مدیری موفق از بکارگیری همه ظرفیتها تبدیل کرده است.

متاسفانه پس از دو سال حضور موفق پدر فرهنگی مدیریت شهری بر کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی به هزار و یک دلیل آشکار و نهان کرسی ریاست این کمیسیون جای خالی معلم اخلاق را حس می کند و این امر باعث نگرانی اهالی فرهنگ گردیده است.

عاقل منش در دوره تصدی خود در ادوار شورای شهر در کمیسیون فرهنگی به دلیل حسن رفتار و نگاه فراجناحی و درک درست از حوزه فرهنگ همواره جزو چهره های محبوب در رشت محسوب میشد و بسیاری از مشکلاتی که تعامل بین دستگاهها را میطلبید با حسن خلق وی برطرف می گردید و نتیجه تلاشهای صورت گرفته از سوی وی همواره رضایت شهروندان علی الخصوص سمن های خیریه و نهادهای مرتبط با فرهنگ بود.

فقدان حضور عاقل منش قطعا خسرانی برای شهر و شهروندان و اغنای فرهنگ شهر اولین ها خواهد بود امید میرود با حفظ سرمایه هایی همچون او در حفظ پیشینه و تاریخ خود کوشا باشیم.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *