00010 copy

آیا دوچرخه می تواند راه حلی برای چالش های ایجاد شده از کرونا ویروس باشد؟

آیا دوچرخه می تواند راه حلی برای چالش های ایجاد شده از کرونا ویروس باشد؟

نبض خبر

دوچرخه بهترین وسیله نقلیه

در سازمان ملل به تازگی کارگروهی با هدف بررسی راههای افزایش تحرک در پسا کرونا و ایجاد محیط زیست سالم¬تر با نگاه پایداری در توسعه، توسط برخی از کشورهای اروپایی عضو سازمان ایجاد شده است. بررسی این کارگروه نشان داد در دوران اپیدمی کرونا ویروس ساکنان شهرها توانستند دوباره سکوت، آسمان آبی و هوای پاک را تجربه کنند. طبق گزارش های آماری از شهر بارسلونا آلودگی‌صوتی در این دوران ۶۲ درصد کاهش یافته و این شرایط در شهرهای مشابه دیگر در اروپا نظیر میلان، لندن و پاریس نیز مشاهده شده است.

در مقابل میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار کاهش یافته چرا که بسیاری از مردم برای توجه به توصیه های پزشکی از حضور در مراکز جمعیتی پرهیز می نمایند. اما در این میان عده قابل توجهی برای جابجایی و انجام سفر درون شهری،  پیاده روی و دوچرخه سواری را جایگزین سایر مدهای حمل و نقلی کرده‌اند.

برای مثال می توان به رشد ۲۰۰ درصدی تردد دوچرخه در شهر بازل سوئیس اشاره نمود. از این رو مدیران شهرها با آگاهی از نقش مهم و فواید استفاده از دوچرخه در حوزه ترافیک، نظیر ارزان بودن جابجایی با دوچرخه، عدم نیاز به سوخت، کاهش آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، اشغال کمتر فضا در خیابان و همچنین بهبود سلامت جسمی، تصمیم به سرمایه گذاری در خطوط دوچرخه گرفته اند. از طرف دیگر نهادهای تخصصی در راستای این موضوع بخشنامه ها و آیین نامه هایی با عنوان “ایجاد مسیرهای موقت پیاده روی و تردد با دوچرخه” را تدوین و منتشر کرده اند. در ایران نیز وزارت کشور با ابلاغ این دستورالعمل گام مهمی در این راه برداشت و حال باید دید کدام شهر می تواند پیش رو در این مسیر باشد.

در جمع بندی می توان گفت که در شرایط فعلی و محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا تامین نیازهای افرادی که پیاده روی می کنند و یا از دوچرخه استفاده می نمایند راه‌حل مناسبی جهت افزایش تحرک، بهبود کیفیت هوا و همچنین افزایش ضریب سلامت شهروندان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در انجام جابجایی های روزانه می باشد.

علیرضا عزیزی

کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و مهندسی ترافیک

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *