00010 copy

راه های ابتلا به بیماری ” فاسیولا ” – جدی بگیرید !

تخم این انگل از طریق سبزیجات محلی منتقل میشود

به گزارش نبض خبردکتر فریبرز منصورقناعی در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی و نهمین کنگره سراسری انگل‌شناسی و بیماری‌های انگلی ایران اظهار کرد: فاسیولا یک بیماری انگلی است که تخم این انگل از طریق سبزیجات محلی معطری که در شمال کشور وجود دارد، منتقل می‌شود.  ابتلا به فاسیولا

وی با بیان اینکه تخم این انگل به سبزیجات چسبیده و با شستشو، نمک سود کردن و حتی فریز کردن از بین نمی‌رود، گفت: وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه انگل فاسیولا می‌تواند بیش از 10 سال در کیسه صفرا و مجاری صفراوی باقی بماند، تصریح کرد: این انگل پس از تخریب سلول‌های کبد وارد مجاری صفراوی داخل کبد شده و از آنجا خود را به مجرای صفراوی اصلی بدن رسانده یا حتی وارد کیسه صفرا شود.

تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوع و استفراغ

وی با اشاره به مهم‌ترین علائم این بیماری، یادآور شد: در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حاد بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوع و استفراغ می‌شود اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود.

دکتر قناعی افزود: مهم‌ترین اشکالی که این انگل می تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد به کبد حمله‌ور شده و بافت کبد را به صورت وسیع تخریب کنند که نمونه این موارد را در دو اپیدمی بزرگ در گیلان شاهد بوده‌ایم. ابتلا به فاسیولا

وی همچنین دیگر انگل دستگاه گوارش در گیلان را استرانژیلوئیدوز ذکر کرد و افزود: این انگل یک کرم است که می‌تواند از طریق پوست وارد بدن شده و خود را از طریق خون به ریه رسانده و از طریق خلط، فرد کرم را می‌بلعد که این کرم بعد از خورده شدن وارد دستگاه گوارش و اثنی عشر شده و به مخاط حمله‌ور و موجب التهاب و زخم می شود و در فرد علائمی مثل زخم اثنی‌عشر و کولیت اولسروز (زخمی شونده) ایجاد می کند.

دکتر قناعی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری این کنگره در گیلان را فرصتی برای تبادل علمی و تجارب اساتید بنام کشور و خارج از کشور دانست.

وی با بیان اینکه این کنگره با بار علمی مطلوبی که دارد فرصتی مناسب برای تبادل تجربیات، تازه‌های علم انگل شناسی و راهکارهای مقابله و کنترل این بیماری است، گفت: این امر می‌تواند در ارتقای سطح علمی شرکت‌کنندگان به ویژه دانشجویان این رشته بسیار مؤثر باشد.

 

ابتلا به فاسیولا

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *