00010 copy

رعایت چند توصیه ساده بهداشتی موثرتر از استفاده ماسک است

به گزارش نبض خبر، دکتر محمدرضا نقی پور روز چهارشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی استان در رشت اظهار داشت : مهمترین کار شستن دست با آب و صابون به طور مرتب و رعایت فاصله با افراد دیگر است .

وی ماسک را برای افراد سالم بیشتر موجب آرامش توصیف و بیان کرد: مردم باید باهم کمتر در تماس باشند تا کسی که آلوده است فرصت کمتری داشته باشد تا آلودگی را به دیگران انتقال دهد و این اپیدمی کنترل و مهار شود.

وی تصریح کرد: هر علائمی نشاندهنده کرونا نیست بلکه این بیماری تعریف خود را دارد و  بنا نیست که هر کسی که نشانه هایی از سرماخوردگی و آنفولانزا را دارد ،نمونه از او گرفته شود بلکه نمونه بیشتر از کسانی گرفته می شود که بستری هستند و کسی که پزشک معالجش شک  بالینی دارد که وی کرونا ویروس دارد .

دکتر نقی پور گفت: گروه هدف را شدیدترین گروهی انتخاب کردیم که می تواند شانس مثبت بودن او زیاد باشد . ما خودمان عامدانه سراغ کسانی می رویم که شدید ترین  علائم را بروز می دهند  و در ویزیت بالینی ما مثبت هستند.

وی بیان کرد: وقتی اپیدمی اتفاق می افتد، هر چه فضای عمومی به وزارت بهداشت کمک کند تا بدون دغدغه خاطر ، وظیفه  خودش را انجام دهد، این کار به نحو مطلوب تری انجام خواهد شد.

وی اصل مهار اپیدمی را کمک در جهت پرهیز از  تماس مردم با همدیگر و برگزاری اجتماعات خواند و گفت:  فاصله ها باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری بیشتر رعایت شود.

دکتر نقی پور با بیان اینکه پزشک ها متاسفانه خیلی در معرض عفونت و ابتلا به این بیماری هستند، تصریح کرد: باید برای مقابله با این ویروس فضای عمومی را به سمتی ببریم که ارزش دقت دارد و  در همین ارتباط از شهروندان می خواهیم که توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و تا جایی که ممکن است با هم کمتر در تماس باشند که این ویروس قدرت چرخش در جامعه را پیدا نکند.

وی گفت: می گویند شاید این ویروس  با گرما کمتر شود  اما این موضوع قابل پیش بینی نیست و می تواند این اتفاق نیفتد چراکه، مواردی از عفونت ها بوده که در فصل بهار ادامه یافته و ما تجربه قبلی از این ویروس نداریم؛  بنابراین هر قدر که رفتارهایی داشته باشیم که این ویروس را کنترل کنیم، به نفع ماست .

دکتر نقی پورخاطرنشان کرد: اگر مردم توصیه های ساده را رعایت کنند در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر است که بهترین کار شستن دست با آب صابون است .

وی با اشاره به کمبود ماسک و برخی نیازهای بهداشتی مردم گفت: بعضی ها می خواهند بازار سیاه  برای ماسک و  اقلام بهداشتی  ایجاد کنند اما  شستن دست و صورت با آب و صابون به طور مستمر موثرتر از ماسک و الکل است و اگر ماسک بزنید و بهداشت و توصیه ها رعایت نشود  ، تاثیری ندارد.

تاکنون ۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر فوت کرده‌اند.

ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابند که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند. کرونا ویروس‌ها همچنین علائمی چون آنفولانزا ایجاد می‌کنند: بیماری ممکن است از تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ریه یا بدتر از آن برسد.

با شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، تزریق واکسن آنفولانزا، فاصله گرفتن از افراد بیمار و مشکوک و استراحت در صورت بیمار شدن، می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد. به علاوه به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های تنفسی تنها در صورتی موثر است که توسط افراد آلوده مورد استفاده قرار گیرد.

ویروس کرونا خیلی کشنده نیست اما  امکان شیوع این ویروس در بین افراد خیلی بیشتر از کرونا ویروس‌های عامل سارس و مرس است و اغلب افراد به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند، چراکه اغلب افراد سیستم ایمنی عادی دارند.
مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در افراد مبتلا بین ۲ تا ۳ درصد است. عفونت با این ویروس در افراد پرخطر معمولا شدیدتر است و این موضوع به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا ضعف شرایط بدنی افراد فوق می‌باشد و توصیه می‌شود این افراد در اماکن عمومی و پرازدحام حضور پیدا نکنند.

بررسی آمار افرادی که بر اثر این بیماری فوت کرده اند نشان می‌دهد که آنان عمدتا دارای بیماری زمینه‌ای اولیه بودند و با ابتلا به این بیماری تنفسی جدید، دچار مشکلات شدید شده و جان خود را از دست دادند.
بیماران قلبی و عروقی، ریوی مزمن و افراد مبتلا به دیابت و همچنین زنان باردار به عنوان گروه‌های پرخطر، در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند.

اکثرا کرونا ویروس، بخش فوقانی دستگاه تنفس و حتی در مواردی بخش تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن این افراد قوی باشد، بیماری کنترل خواهد شد.

اکثر کارشناسان بهداشت عمومی بر این باورند که کرونا از طریق قطرات تنفسی که در حین عطسه یا سرفه کردن با شدت از بدن فرد آلوده خارج می‌شوند، انتشار می‌یابد. این قطرات معمولا به اندازه کافی سنگین هستند تا بلافاصله روی زمین یا سطوح پیرامون بنشینند. اگر این قطرات از طریق دست‌های نشسته‌ای که با سطح آلوده تماس داشته‌اند به دهان، بینی یا چشم کسی که در آن نزدیکی است برسند، عفونت ایجاد می‌شود.

بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) افراد را به پرهیز از تماس نزدیک با هر کسی که تب، سرفه یا سایر علائم تنفسی دارد، توصیه می‌کند. این بدان معناست که باید دستکم یک متر از فرد بیماری که این علائم را دارد، فاصله گرفته و از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن این افراد خودداری کنید.

نوشیدن آب بهداشتی، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دستها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می شود.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از کانون های گردشگری شمال کشور است که با توجه به نزدیکی به تهران  هر ساله میلیون ها مسافر در تعطیلات رسمی به ویژه نوروز و تابستان به این استان سفر می کنند.

گیلان بعد از قم دومین کانون انتشار ویروس در کشور شناخته شد.بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکنون ۴ مورد ابتلای به کرونا در گیلان اثبات شده که دو نفر از آنها جان باخته  و دو نفر بهبود یافته اند. بیش از ۷۰ مورد مشکوک نیز آزمایش گرفته شده و نمونه برای تشخیص به تهران ارسال شده است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *