00010 copy

شهرداری ها همواره به ایجاد درآمدهای پایدار نیاز دارند

به گزارش نبض خبر، دکتر ناصر حاج محمدی در این نشست گفت: برای تخصیص مبالغ مربوط به ارزش افزوده بایستی فرمولی داشته باشیم که با جمعیت هر شهر تطابق داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در این زمینه یک فاصله ای احساس می شود که ملاک هر ۱۰ سال به ۱۰ سال است، در حالی که جمعیت شهرها دائماً در حال افزایش است.

دکتر ناصر حاج محمدی ادامه افزود: شهرداری ها هم اکنون به جمعیت ساکن در حریم خود نیز خدمات می دهند، در حالی که در تخصیص مبالغ ارزش افزوده جمعیت حریم شهرها ملاک واقع نمی شود. مثلاً جمعیت شهر رشت نسبت به سال ۹۰ حدود ۳۰۰ هزار اختلاف دارد که عدد قابل توجهی است و این مبالغ هر سال پرداخت نمی شود در حالی که اگر جمعیت بر اساس ماه محاسبه شود، قدری از مشکلات شهرداری ها در این زمینه کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در تمام دنیا رسم بر این است که شهرداری ها در میزان درآمد پروانه های تجاری که صادر می کنند شریک هستند. اگر شهرداری ها از ۱۰ سال پیش که قضیه کلانشهرها کلید خورده بود، درصدی در صدور پروانه های تجاری سهیم می شدند ظرف این مدت ۱۰ ساله در بخش عظیمی از سرمایه گذاری ها شریک می شدند یا مثلاً در همین تهران بخش عظیمی از مسکن خالی موجود دست افراد است که می توانست با برنامه ریزی منطقی دست شهرداری ها برای کسب درآمد می بود.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که قصد دارم استارت آن بخورد بحث پایداری درآمد شهرداری در ارتباط با تحقق شهر هوشمند است. برای نمونه ما از طریق اجرای فیبر نوری می توانیم برای شهرداری ایجاد درآمد کنیم و درصدی از درآمدهای این بخش در دستگاه های مختلف در اختیار شهرداری ها باشد. یا از طریق آنتن های تجمیعی بی تی اس بر اساس تراکنش، کنتور شماری هم برای شهرداری ها باشد و بر اساس تراکنش برای شهرداری درآمد ایجاد کند.

حاج محمدی افزود: متاسفانه ما دوست داریم پول هایی که می گیریم یک مرتبه و بزرگ به دست شهرداری ها برسد در حالی که از درآمدهای کوچک و قطره قطره می شود درآمد همیشگی و پایدار برای شهرداری ها ایجاد کرد.

شهردار رشت در پایان نیز با اشاره به اینکه شهرداری ها همواره گرفتار بدهی خود به دستگاه های دیگر هستند، تاکید کرد: چرا مثلاً تامین اجتماعی باید سر ماه پول از حساب شهرداری بردارد و اگر مبالغ مورد نیاز آنها تامین نشد، حساب شهرداری مسدود گردد. بنا بر این ما همواره به ایجاد درآمد پایدار نیاز داریم. 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *