00010 copy

شیرهای تولیدی در گیلان به سم آفلاتوکسین آلوده نیستند / مردم نگران نباشند

به گزارش نبض خبر، دکتر فیروز سرودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دنبال اخبار منتشر شده در خصوص خطر وجود آفلاتوکسین در شیر های تولیدی کارخانجات صنعتی کشور اظهار داشت : آفلاتوکسین ها متابولیت هایی هستند که توسط گروهی از کپک ها تولید می شوند و می توانند زمینه ساز خطرات جدی برای سلامت انسان باشند. 

 وی ادامه داد: وجود آفلاتوکسین در محصولات لبنی  در سراسر دنیا امری اجتناب ناپذیر می باشد، در کشور ما نیز میانگین وجود آفلاتوکسین در شیر و سایر فرآورده های لبنی در محدوده استاندارد بوده و حتی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در سطح پایین تری می باشد .

دکتر سرودی با بیان این که در خصوص  بررسی هر موضوعی، با توجه به تمام جوانب موجود می بایست به قضاوت نشست، تصریح کرد:  با توجه به سرانه مصرف پایین شیر و فرآورده های لبنی در ایران نسبت به حد نرمال استانداردهای جهانی و تاثیرات سوء ناشی از مصرف پایین این فرآورده ها، نظیر افزایش احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن در جامعه اکیدا” توصیه می شود مردم شیر را از سبد غذایی خانوار حذف نکنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با اشاره به تشدید نظارت بر واحد های لبنی از طریق کارشناسان تخصصی حوزه نظارت بر مواد غذایی در سراسر استان ، یاد آورشد : تشدید نظارت بر واحد های لبنی از طریق کارشناسان تخصصی حوزه نظارت بر مواد غذایی در سراسر استان به طور مستمر و براساس ضوابط فنی و بهداشتی سازمان غذا و دارو انجام می گیرد.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در پایان اظهار داشت : کارخانجات لبنی با وجود مسوولان فنی، آزمایشگاه مجهز و نظارت های مستمر معاونت های غذا و دارو و سایر سازمان های نظارتی در سراسر کشور به مراتب محصولات سالم تر و ایمن تری را نسبت به مراکز سنتی توزیع فرآورده های لبنی عرضه میکنند.

 وی در پایان یاد آور شد: در طرح کنترل PMS از شیرهای موجود در بازار، نمونه برداری و پس از انجام آزمایشات، موردی از افلاتوکسین مشاهده نشده است. شیرهای تولیدی در گیلان به سم آفلاتوکسین آلوده نیستند و مردم نگران نباشند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *