00010 copy

فرماندار رشت خبر داد: احیای ۳۰۰ هکتار از آب بندان‌های شهرستان رشت

به گزارش نبض خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت؛ مهندس علی فتح اللهی در نشست هفتگی بررسی مشکلات شهرستان رشت با محوریت بررسی مشکلات حوزه آب کشاورزی که با حضور سردار آقازاده نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه استان گیلان با توجه به برخورداری از شرایط معتدل جوی، منابع آب مناسب و دسترسی به دریا، دارای بستری مناسب جهت ایجاد اشتغال پایدار در زمینه کشاورزی است، اظهار داشت: حدود 62 هزار اراضی کشاورزی در سطح شهرستان وجود دارد که از نظر زیرساختی نیازمند توجه ویژه‌ای است.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به اینکه در جهت تجهیز و نوسازی این اراضی از سوی دولت اقدامات مفیدی انجام شده است، تصریح کرد: برکسی پوشیده نیست که تجهیز اراضی کشاورزی عامل افزایش تولید محصول در هکتار، کاهش سرانه هزینه تولید و همچنین بهینه و مکانیزه کردن فرآیند تولید محصولات کشاورزی است.

وی در ادامه افزود: حدود 23 درصد از اراضی شهرستان رشت تجهیز و نوسازی شده و حدود 5 هزار هکتار نیز در دست مطالعه و اقدام است و همچنین  ۱۲ میلیارد تومان در یک سال گذشته برای احیای ۳۰۰ هکتار از آب بندان های شهرستان رشت هزینه شده است.

مقام عالی دولت در مرکز استان با بیان اینکه لایروبی صحیح انهار، حجم نگهداری آب مناسب کشاورزی را بالا خواهد برد، اظهار داشت: باید مباحثی چون سردهنه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ، چاه‌های عمیق خاصِ انتقال آب کشاورزی، لایروبی انهار و تبدیل دیزل های مخصوص پمپاژ به برقی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گیرد.

مهندس فتح اللهی با اشاره بر ظرفیت آب بندان ها، شرایط آب و هوایی مختلف، میزان بارندگی و کیفیت آب خاطرنشان کرد: شرایط ما برای کشاورزی مناسب است و ضرورت دارد علیرغم کمبود اعتبارات موجود، برنامه‌هایی مدون را در این زمینه پیاده کنیم.

فرماندار شهرستان رشت در ادامه افزود: هدف ما در فصل زراعی جدید، افزایش امکانات و کاهش مشکلات سال گذشته بوده تا ضمن اولویت بندی امور بتوانیم دغدغه کشاورزان را به حداقل رسانده و به درآمد پایدار خانواده‌ها کمک کنیم.

وی در خصوص لزوم لایروبی مستمر برای تمامی انهار تاکید و تصریح کرد: با توجه به ته نشین شدن رسوب، اگر در زمان مناسب، با تخصیص اعتبارات ویژه و استفاده از ماشین آلات مناسب، لایروبی ها انجام نشود، می‌تواند مشکلات عدیده ای را سبب شود، زیرا اگر ظرفیت و حجم آب کاهش یابد، حتی با وجود حجم آب قابل قبول در پشت سد، انتقال آن با سختی مواجه خواهد شد.

فرماندار شهرستان رشت، بر مشکلاتی چون قیمت بالای کود و دستمزد کارگران جهت کار بر روی زمین، اشاره و تصریح کرد: این موارد باعث افزایش هزینه‌های تمام شده فرآیند کشاورزی می‌شود و از این رو هزینه فروش برنج برای کشاورز با توجه به مشقت و تلاش فراوان به صرفه نیست.

وی در ادامه افزود: با کاهش هزینه ها و افزایش تولید در هکتار، انگیزه فروش زمین و تغییر کاربری در بین کشاورزان کاهش می‌یابد و باید راهی را یافت تا با استفاده از قوانین موجود افزایش محصولات آنان تضمین شود و افزایش قیمت محصولات به گونه‌ای باشد که هم به نفع کشاورز بوده و هم برای مصرف کننده به صرفه باشد.

سردار علی آقازاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان داشت: برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در شهرستان رشت اقدامات خوبی انجام گرفته اما در ابتدای راه هستیم.

وی اظهار داشت: تولید برنج در هکتار را باید در اراضی شالیزاری گیلان و شهرستان رشت افزایش دهیم اکنون تولید برنج در یک هکتار کمتر از ۲ تن است که باید به سه تن برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید برای تولید برنج با کیفیت خوب تلاش کنند، خاطر نشان کرد: قیمت برنج با هزینه های کاشت، داشت و برداشت و معیشت کشاورزان متناسب نیست.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *