00010 copy

معافیت کارگران از مالیات حق مسکن و حق اولاد

معافیت کارگران از مالیات حق مسکن و حق اولاد

به گزارش نبض خبر

معافیت کارگران از مالیات

در سال ۹۹ با توجه به بودجه کل کشور، کارگران و کارمندانی که تا سقف ۳ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند، معاف از مالیات هستند. این مقدار حدود ۱۳ ماه برای کارگران و کارمندان در نظر گرفته می‌شود، چرا که علاوه بر ۱۲ ماه حقوق یک ماه به عنوان پاداش از مالیات معاف هستند کمااینکه برای افرادی که بیشتر از ۳ میلیون دستمزد دارند، دولت درصدی را به عنوان مالیات در نظر می‌گیرد.

محسن کی منش مدرس تخصصی قانون کار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درخصوص مالیات حق اولاد، بن مسکن و بن کارگری گفت: در این خصوص نیاز است که به بخشنامه 3253 مورخ 13/4/1387 اشاره کنم که سازمان امور مالیاتی وجوهی نقدی مانند مهد کودک، ایب ذهاب و بن کالا را مشمول مالیات دانست که دیوان عدالت اداری این بخشنامه را ابطال کرد. در سال 98 دیوان به شماره 73 رای داد که حقوق بگیران از جمله دولتی و غیر دولتی می توانند از این مزایا بدون پرداخت مالیات استفاده بکنند.

وی ادامه داد: طبق رای سال 87 فقط حقوق بگیران دولتی می توانستند از معافیت مالیاتی استفاده بکنند اما طبق اصلاح رای در سال 98 کلمه کارمندان دولت به حقوق بگیران تغییر پیدا کرد، بنابراین دیگر نیاز نیست به دلیل حق بن ها مالیاتی پرداخت شود.

این مدرس تخصصی قانون کار تصریح کرد: سازمان امرو مالیاتی نیز در بخشنامه شماره 2009880 مورخ 28/8/88 اشاره کرد که مواردی مثل مبلغ مهد کودک، یارانه غذا، بن کالا و… از شمول مالیات خارج است.

کی منش در پاسخ به این سوال که این مزایا مربوط به شاغل است و ربطی به شغل ندارد گفت: اگر به مزایای شغل و شاغل بخواهیم اشاره کنیم، مزایایی مانند بن کارگری، بن مسکن و حق اولاد جزو مزایای شاغل است و ارتباطی با شغل ندارد بنابراین اگر بخشنامه قبلی بخواهد درست اجرایی شود باید بگوییم که از تاریخ رای دیوان و بخشنامه ای که به تبع آن سازمان امور مالیاتی صادر کرد باید گفت که بن کارگری، بن مسکن و حق اولاد نباید مشمول مالیات باشد ولی در این بخشنامه به صراحت این موضوع ذکر نشده و خیلی از ممیزین مالیاتی این موارد را جزو موارد مشکوک به مالیات می دانند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *