00010 copy

منابع طبیعی گیلان توسط متصرفان به غیربومی‌ها فروخته می‌شود

به گزارش نبض خبر علی‌اوسط اکبری‌مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عرصه‌ها و اراضی متعلق به منابع ملی و طبیعی استان گیلان توسط افراد سودجو به تصرف در می‌آید سپس جهت ساخت انواع ویلاهای میلیاردی به مهاجران و غیرگیلانی‌ها فروخته می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه ساخت و سازهایی که در روستاهای استان در حال انجام است در دو بخش اتفاق می‌افتد عنوان کرد: بخشی از این ساخت و سازها در زمین‌های متعلق به روستائیان و بخشی نیز در اراضی منابع طبیعی گیلان به‌صورت غیرمجاز ساخته می‌شود.

اکبری‌مقدم از وجود 2 هزار و 20 روستای کد‌دار بالای 20 خانوار در گیلان خبر داد و تصریح کرد: در تمام این روستاها برای حفاظت از بافت اصیل محلات طرح‌های هادی تعریف و اراضی کشاورزی،‌ مسکونی، باغی و غیره در محدوده آن‌ها کاملاً مشخص شده است.

وی با تأکید بر اینکه برخلاف اراضی روستایی در عرصه‌های منابع طبیعی گیلان اتفاقات بسیار ناگواری در حال وقوع است افزود: بخش زیادی از زمین‌های منابع ملی و طبیعی گیلان که توسط افراد سودجو به تصرف درآمده است به غیربومیان خارج استان واگذار و فروخته می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان از انجام ساخت و سازهایی غیرمجاز در این اراضی فروخته شده که کاملاً با بافت روستاها در تضاد است خبر داد و بیان داشت: مطمئناً در آینده‌ای نه چندان دور این موضوع تبعات بسیار منفی و ناگواری را برای گیلان به‌دنبال دارد.

اکبری‌مقدم از تقسیم شدن اراضی شالیزاری به قطعات بسیار کوچک در گیلان سخن گفت و تصریح کرد: با تهیه و اجرای طرح‌های هادی و مشخص شدن حد و حدود اراضی در سال‌های اخیر به نحو قابل ملاحظه‌ای از تقسیم شدن و قطعه‌بندی کردن زمین‌های کشاورزی جلوگیری به عمل آمد.

وی به مهاجرت‌های بسیار زیادی که از جنوب کشورمان به علت شرایط اقلیمی خشک آن مناطق به گیلان انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: تبعات این مهاجرت‌های انجام شده در اکثر قریب به اتفاق مواقع به شکل ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت سنتی روستاهای گیلان نمود پیدا کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با تأکید بر اینکه مالکیت عرصه و اعیان خصوصی است و نمی‌شود در این مورد اقدامی در روستاها انجام داد عنوان کرد: در صورت افزایش سطح اقتصاد و معیشت روستائیان و ایجاد ارزش افزوده فروش زمین‌های روستایی به غیربومیان کاهش پیدا می‌کند.

اکبری‌مقدم به رعایت ضوابطی خاص برای انجام هرگونه ساخت و ساز در روستاها توسط دهیاری‌ها سخن گفت و عنوان کرد: بر اساس همین دستورالعمل‌های صادر شده تمام دهیاری‌های گیلان برای صدور مجوز ساخت و ساز تابع ضوابطی هستند که از طرف بنیاد مسکن برای روستاها تعریف شده است.

وی نظارت مستقیم بنیاد مسکن بر روی ساخت و سازهایی که در بافت روستاهای گیلان انجام می‌شود را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بسیاری از ویلاهای میلیاردی که بعضاً توسط غیربومی‌ها و مهاجران در روستاهای گیلان ساخته می‌شود غیرمجاز بوده و بدون اخذ مجوزات قانونی انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به دستور استاندار برای توقف هرچه سریع‌تر این‌گونه ساخت و سازهای غیرقانونی اشاره کرد و گفت:‌ در همین راستا از سوی استانداری برای تمام دهیاری‌ها و بخشداری‌های استان گیلان دستورالعمل و ابلاغیه‌ای ویژه صادر شده است.

اکبری‌مقدم جلوگیری از صدور هرگونه مجوز ساخت و سازی که برخلاف طرح‌های هادی روستاها و ضوابط بنیاد مسکن است را متذکر شد و تصریح کرد:‌ استانداری گیلان درصدد است هر طور شده جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت روستاها و عرصه‌های منابع طبیعی استان را بگیرد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *