00010 copy

به مناسبت روز جهانی “رفتن به سرکار با دوچرخه”

به گزارش نبض خبر: علی بهارمست سرپرست شهرداری رشت در حاشیه این مراسم با اشاره به روز جهانی رفتن به سرکار با دوچرخه اظهار کرد: امروز دور هم جمع شده ایم تا در پویش هم رکاب شو شرکت کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از دوچرخه برای کاهش آلودگی هوا گفت: می توان با فرهنگ سازی و استفاده از دوچرخه گامی بزرگ برای کاهش آلودگی هوا برداشت.

سرپرست شهرداری رشت خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه به صورت روزانه در دستور کار مسئولان و شهروندان قرار گیرد و تنها به ایام و مناسبت خاص بسنده نکنیم.

سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی رشت در این مراسم اظهار داشت: در یک روز بهاری دور هم جمع شده ایم تا با یک رویداد ملی همگام شویم.

وی با اشاره به اینکه ” پویش هم رکاب شو” در تداوم سه شنبه های بدون خودرو است بیان کرد: دوچرخه سواری تا محل کار اقدام خوب فرهنگ سازی برای افرادی است که خودرو جزو لاینفک زندگی آن ها است.

در ادامه رضا رسولی نائب رییس شورای اسلامی شهر رشت با تمجید از آغاز به کار پویش مردمی همرکاب شو آن را مکمل زیرساخت ۱۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شهر رشت دانست و افزود: در کنار ایجاد زیرساخت لازم می‌بایست فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه به عنوان یک مُد حمل و نقل صورت پذیرد و این فرهنگ‌سازی در اقشار مختلف جامعه متفاوت می‌باشد بعنوان مثال برای کودکان و نوجوانان آموزش و برای بزرگسالان برگزاری رویدادهایی مانند “روز رفتن به سر کار با دوچرخه” از جمله‌ روش‌های فرهنگ‌سازی بشمار می‌آیند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای مناسب برای کاهش حجم خودروهای شخصی جایگزینی آنها با وسایلی نظیر دوچرخه می باشد که شهروندان بتوانند امور روزمره خود را به وسیله آن انجام دهند و به این ترتیب معضلاتی نظیر اتلاف وقت، اتلاف انرژی و به ویژه آلودگی محیط زیست مدیریت خواهند شد و بهبود می‌یابند.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر، رشت را شهری بسیار مناسب برای ایجاد و توسعه مسیر دوچرخه سواری دانست و افزود: آب و هوای غالبا معتدل و مناسب، سطح معابر بدون شیب یا با شیب کم، مسیرهای عمدتاً با طول کمتر از ۵ کیلومتر، سابقه تاریخی استفاده از دوچرخه، بافت تاریخی و قدیمی مناسب برای عبور دوچرخه سواران و نه خودروها و… از عواملی هستند که می‌توانند در ایجاد زیرساخت به کمک مدیریت شهری بیایند و رشت را به عنوان شهر دوچرخه در کشور معرفی نمایند. البته در کنار این شرایط محیطی، در طراحی و اجرا می بایست به نقاط کلیدی، استاندارد و جذاب برای دوچرخه سواران و همچنین بررسی تقاضای سفرها و شناسایی شبکه مسیرهای دارای اولویت توجه نمود.

فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت با اشاره به اینکه حمل و نقل غیر موتوری بر کسی پوشیده نیست بیان داشت: سال ها است دنیا به سمت حمل و نقل غیر عمومی گام برداشته است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته بسیاری از شهرداری های کشور به فرهنگ سازی برای استفاده و تردد شهروندان با دوچرخه اقدام کرده اند و امروز مشاهده می کنیم خودرو محوری به مرور زمان در حال کاهش است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت ادامه داد: در شهر رشت به علت وجود بافت های میراثی در مرکز رشت محورهای اصلی تغییر نکرده و شاهد افزایش خودروها هستیم.

جمشیدپور استفاده از مدهای حمل و نقل غیر عمومی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری را برنامه امروز بسیاری از شهرداری های کشور عنوان کرد.

وی بیان داشت: فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه و پیاده روی باعث می شود مدهای حمل و نقل غیر عمومی در شهر افزایش یابد و شاهد کاهش آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی خواهیم بود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت با اشاره به پتانسیل معابر رشت برای دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: شهرداری رشت برای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری برنامه ریزی لازم را صورت داده است.

در ادامه سرپرست شهرداری، رئیس شورا، رییس پلیس راهور استان و شهرستان، مدیران شهرداری رشت با دوچرخه تا محل کار رکاب زنی کردند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *