00010 copy

نظام مراقبت از راه دور برای سالمندان راه اندازی می شود

نظام مراقبت از راه دور برای سالمندان راه اندازی می شود

به گزارش نبض خبر

دکتر آبتین حیدرزاده در نشستی که به منظور دسترسی به اهداف سند ملی سالمندان در جهت توسعه کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی سالمندان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، راه اندازی نظام مراقبت از راه دور و خدمات مبتنی بر جامعه در بستر فناوری اطلاعات برای سالمندان آسیب‌پذیر را امر ضروری و قابل توجه دانست.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور است، گفت: دلایل متعددی از قبیل مسائل فرهنگی، سواد سلامت، شرایط محیط زیست، نوع تغذیه باعث شده در گذر زمان استان گیلان بعنوان سالمند ترین استان کشور تبدیل شود.

حیدرزاده تصریح کرد: سالمندان ما گنجینه ای از تجربه و اندوخته های در زمینه های مختلفی  هستند که باید از پتانسیل نهفته این افراد در انتقال هنرها، فرهنگ و رسوم اقوامی که در این استان زندگی می کنند، استفاده شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای مربوط به سلامتی، خاطرنشان کرد: همه‌گیری ویروس کرونا یکی از مهمترین وقایع این روزها است که ترس از مبتلا شدن به این بیماری، نگرانی‌های زیادی را برای همه گروه‌های سنی از جمله گروه های پر خطر ما گروه سالمندان ما به همراه داشته است.

حیدرزاده سالمندان و گروه‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون و نقص ایمنی بدن، را از گروه‌های پرخطر در ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: مدیریت مصرف دارو در سالمندان به علت حساسیت بالاتر آنها، باید با دقت بیشتری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه گروه سالمندان نسبت به سایر گروه ها نیاز بیشتری به خدمات درمانی و سلامت دارند، خاطرنشان کرد: گروه سالمندان در همه جای دنیا نیازشان اغلب به دارو، خدمات بستری و … بیشتر است. از این رو، باید این گروه سنی را بیشتر مورد توجه قرار داد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: نیازهای جسمانی در سنین پیری از اهمیت فراوانی برخوردار است. مسایل روانی ناشی از سالمندی نیز، تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه بوجود می‌آورد. در این خصوص، آموزش بهداشت و شیوه زندگی سالم به سالمندان و افراد خانواده آنها امر مهمی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات پیری را کنترل و یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید.

حیدرزاده با تاکید بر خدمات نظام مراقبت از راه دور و خدمات مبتنی بر جامعه در بستر فناوری اطلاعات برای سالمندان گفت: مراقبت های مبتنی بر جامعه مجموعه ای از خدمات فردی، حمایتی و سلامتی را به افراد در خانه هایشان و در سطح جامعه ارائه می دهد تا ضمن اقامت آنها در خانه شخصی خود به ارتقای استقلال سالمند نیز کمک کنند.

وی ادامه داد: این نگرش با مشارکت و حضور فعال سالمندان در اجتماعشان که منجر به احساس رضایت از زندگی می شود و همچنین با توسعه خدمات مراقبت های جامع نگر سالمندی و ایجاد سیستم های حمل و نقل برای سالمندان با هر درجه از ناتوانی در سطح جامعه مشخص می شود.

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *