00010 copy

وضعیت مناطق آزاد کشور نگران‌کننده است

به گزارش نبض خبر : جبار کوچکی‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با احتساب فرودگاه امام خمینی(‌ره) در حال حاضر 7 منطقه آزاد تجاری و صنعتی در کشورمان وجود دارد که وضعیت درآمدی آنان به علت وجود شرایط خاص اقتصادی بسیار نگران‌کننده است.

نماینده مردم رشت در مجلس نگاه قانونگذار درباره توسعه مناطق آزاد در کشور را برشمرد و عنوان کرد: در سال 72 مجلس درباره استقرار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور مصوبه‌ای را به تصویب رساند سپس در برنامه‌های چهارم،‌ پنجم و ششم توسعه نیز به توسعه مناطق آزاد تأکید داشت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وجود چندین بند در ماده 65 تنظیم مالی دولت در باب اهمیت توسعه مناطق آزاد سخن گفت و افزود: قانونگذار جایگاه ویژه‌ای را برای مناطق آزاد در نظر گرفته است به‌طوری‌که مدیران عامل آن در حوزه خود دارای اختیارات بسیار گسترده‌ای هستند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در ماده 65 تنظیم مالی دولت،‌ مدیران عامل مناطق آزاد از طرف هیئت دولت جهت توسعه و مدیریت منطقه اختیارات تام دارند تصریح کرد: یقیناً با این اوصاف در استانی که منطقه آزاد وجود دارد اختیارات محوله به مدیران منطقه آزاد حتی از استاندار نیز فراتر است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر رشد اقتصادی کشور به دلیل وجود مؤلفه‌های مخرب نگران‌کننده است خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه مجلس رشد اقتصادی 8 درصدی را برای کشور پیش‌بینی کرده است اما انتظار داریم این رشد اقتصادی در مناطق آزاد فراتر از این‌ها باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس با تقدیر از مجموعه مدیریتی سازمان منطقه آزاد انزلی ابراز داشت: تلاش‌های بسیار زیادی توسط مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و با وجود تمامی مشکلات و موانع بازدارنده فعلی شاهد تحولات بسیار مثبتی در این منطقه هستیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اهدافی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است را برشمرد و گفت: استقرار فناوری‌های پیشرفته نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و تأمین نیازهای ضروری با استفاده از منابع داخلی و خارجی از جمله این اهداف هستند.

کوچکی‌نژاد راهبردهایی که در برنامه ششم برای مناطق آزاد مطرح شده را نیز متذکر شد و افزود: توسعه زیربنایی،‌ عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، افزایش درآمدهای عمومی، ایجاد اشتغال مولد،‌ تنظیم بازار کالا و حضور فعال در بازارهای جهانی از جمله این راهبردها هستند.

وی با تأکید براینکه بیشترین سهم واردات مناطق آزاد باید بر ورود مواد اولیه صنعت و تولید متمرکز باشد ابراز داشت: با استقرار کارخانجات در مناطق آزاد و با استفاده از مزیت‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی برای تولید و صادرات کالاها نیاز داخلی کشور نیز برطرف می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس از اقدامات مؤثر مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در به ثمر رساندن استقرار بندر کاسپین قدردانی کرد و بیان داشت: مجلس آمادگی دارد در صورت تهیه و ارسال طرح پیوستن ایران به معاهده اوراسیا با تصویب آن در صحن علنی شرایط لازم جهت عضویت کشورمان را فراهم کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه پیوستن به معاهده اوراسیا کمک بزرگی به منطقه آزاد انزلی می‌کند عنوان کرد: در مورد مسیر راه ابریشم نیز به علت کارشکنی‌های آمریکایی‌ها کشورمان دچار مشکلاتی شده که انتظار داریم وزارت امور خارجه در این باره اقدامی انجام دهد.

کوچکی‌نژاد کل درآمد منطقه آزاد انزلی در سال 97 را حدود 73 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در این میان منطقه آزاد کیش با 280 میلیارد تومان و منطقه چابهار با 200 میلیارد تومان درآمدزایی در صدر قرار دارند اما نام منطقه آزاد انزلی و ماکو در رتبه‌های پایین این جدول قرار گرفته است.

وی توسعه راه‌آهن از رشت به سمت انزلی و منطقه آزاد و سپس بندر آستارا را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: توسعه و ایجاد این زیرساخت‌های مهم تا منطقه آزاد انزلی با تمام مزیت‌ها و فوایدی که دارد با این منابع درآمدی پایین برای مجموعه مدیریتی سازمان منطقه آزاد بسیار سخت است.

کوچکی‌نژاد تسهیل در ورود گردشگران خارجی به گیلان را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت:‌ در حال حاضر گردشگران خارجی بلافاصله پس از ورود به کشور راهی شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز می‌شوند اما می‌‌توان با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی مسیر آن‌ها را به سمت گیلان تغییر داد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *