00010 copy

هنگام خرید فرش ماشینی و دستبافت، این نکات را بدانید

فرش دستبافت یکی از مدل های فرش ایرانی است که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و در سطح ایران و جهان طرفداران بی شماری را جذب خود کرده است. فرش دستبافت مناسب کسانی است که بحث هزینه مد نظر آن ها نبوده و می توانند هزینه های بالایی را برای چیدمان دکوراسیون خانه شان پرداخت کنند و در عوض کیفیت بالا و همچنین زیبایی و جذابیت برای آن ها مهم ترین فاکتور در‌ انتخاب فرش می باشد. فرش دستبافت نسبت به فرش ماشینی دارای طرح های قدیمی تر و سنتی تری می باشد و به همین دایل در داخل کشور طرفداران خاص خود را دارد.

بنابراین یکی از نکات راهنمای انتخاب فرش برای فرش دستبافت توجه به طرح آن و همچنین محیطی که میخواهید فرش را در آن بکار ببرید است. سلیقه افراد، یک عامل مهم و تعیین کننده در چیدمان است و به طبع انتخاب فرش نیز به صورت زیادی با سلیقه افراد در ارتباط است. اما نکته ای که وجود دارد این است که گاهی اوقات باید سلیقه را کنار گذاشت و به اصول دکوراسیون پایبند بود. یکی از اصل های دکوراسیون، استفاده از ملزومات متناسب با سبک دکوراسیون است. در مقالات قبلی سایت کاربرد فرش ایرانی را در دکوراسیون های مدرن به شما گفتیم اما لازم است بدانید از‌ فرش های دستبافت ایرانی در هر محیط مدرنی نمی توان استفاده نمود.

دکوراسیون های مدرن محل مناسبی برای انداختن فرش های دستبافت نیست بنابر این سعی کنید اگر دکوراسیون کلاسیک یا سنتی دارید از این فرش استفاده نمایید.

 

فرش دستبافت ایرانی، از نظر جنس و متریال به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. در این قسمت به معرفی برخی از این دسته ها پرداخته ایم.

فرش دستبافت پشمی

جنس ماده اولیه این فرش از پنبه است و بیشتر به دست عشایر ساخته می شود.

فرش دستبافت گل ابریشم

نقوش و حاشیه فرش های گل ابریشم از جنس نخ ابریشم است و چله آن ها از این متریال تشکیل شده است.

فرش دستبافت تمام ابریشم

فرش هایی که تمام آن از جنس نخ ابریشم است.

فرش دستبافت کف ابریشم

فرش های کف ابریشم فرش هایی هستند که در‌ زمینه آن ها به جای پرز پشمی از نخ ابریشم استفاده شده است.

هنگامی که قصد خرید فرش کرده و به بازار مراجعه می کنید، از فروشنده جنس فرش دستبافت را بپرسید. فرش های ابریشم قیمت و کیفیت بیشتری نسبت به فرش های دستبافت پشمی دارند. از این رو پیشنهاد می کنیم از این نوع فرش ها استفاده نمایید. حال اگر بودجه زیادی ندارید، فرش های گل ابریشم نیز پیشنهاد خوبی می باشد.

در زمینه راهنمای انتخاب‌ فرش دستبافت، چند نکته وجود دارد. رعایت این نکات به شما کمک می کند بهترین فرش را انتخاب‌ نمایید. برخی از این نکات عبارتند از:

هنگام خرید فرش از یک فروشگاه، مطمئن شوید فروشنده و مغازه از اعتبار بالایی برخوردار هستند. بسیاری از فروشگاه ها دارای فرش های بی کیفیت می باشند که فروشندگان آن ها از فرش هایی که عرضه می کنند اطلاعات زیادی در دست ندارند. یک فروشنده خوب تمام اطلاعات فرش را صادقانه در اختیار شما قرار می دهد.

فرش های ایرانی دستبافت، همگی از طرح های اصیل و سنتی تشکیل شده اند که نسل به نسل و سینه به سینه در میان مردمان ایرانی چرخیده اند. اگر توانستید نشانه نقش های ایرانی را پشت فرش های دستبافت پیدا کنید، آن موقع فرش شما کیفیت بسیار خوبی دارد.
گره های یک فرش دستبافت اصیل و خوب‌، نزدیک به هم بافته می ‌شود. به طوری که در هر یک متر‌ مربع بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ گره مشاهده می‌ شود. ریشه یک فرش دستبافت اصیل ایرانی‌ نیز از جنس ابریشم می‌ باشد و همین مورد باعث ماندگاری و طول عمر بالای این گونه فرش ها می شود.

تشخیص فرش ابریشم واقعی از مصنوعی

اگر واقعا خرید‌ خرید‌ یک فرش دستبافت را دارید، آن را تست کنید تا از اصالت و کیفیت آن مطمئن شوید. قبل از شروع این کار حتما از فروشنده مغازه فرش فروشی اجازه بگیرید و این موضوع را با وی در میان بگذارید. اگر با مقاومت وی در این کار مواجه شدید، بدانید مشکلی وجود دارد. ولی اگر به راحتی قبول کرده و حتی خودش این کار ها را انجام داد، به وی اعتماد کنید.

برای تشخیص فرش ابریشم واقعی از مصنوعی دو راهکار وجود دارد:

  • یکی اینکه روی فرش را با دست بمالید به طوری که اصطکاک ایجاد شود. اگر سطح روی قسمتی که اصطکاک ایجاد شده گرم شد، فرش از جنس ابریشم واقعی است. اما اگر گرم نشد و تغییری پیدا نکرد، فرش ابریشم مصنوعی بوده و کیفیت چندان خوبی ندارد.
  • راه دیگر برای برای تشخیص فرش ابریشم واقعی از مصنوعی استفاده از یک فندک و سوزاندن قسمتی از ریشه فرش است. اگر بویی که از سوختن ریشه فرش حاصل شد همانند بوی سوختن کاغذ است، فرش ابریشم مصنوعی و اگر این بو همانند بوی کز خوردن است، فرش از جنس ابریشم اصل می باشد.

راهنمای خرید فرش ماشینی

فرش ماشینی یک نوع دیگر از فرش است که بر خلاف فرش های دستبافت، با ماشین آلات و دستگاه های مخصوص ساخته می شوند. برای خرید فرش ماشینی نیز مواردی وجود دارد که رعایت آن ها به شما کمک می کند فرش بهتری را خریداری نمایید. در خرید فرش ماشینی، مانند هر فرش دیگر، باید به دو عامل شانه و تراکم توجه داشت. حال منظور از این دو اصطلاح چیست؟

فرض کنید به بازار رفته و از یک فرش ماشینی خوشتان آمده است. از فروشنده می پرسید شانه و تراکم این فرش چطور است می گوید فرش ۱۰۰۰ شانه است. منظور از شانه، تعداد گره های رنگی است که در هر متر از عرض فرش وجود دارد. بنابراین وقتی فروشنده می گوید این فرش ۱۰۰۰ شانه است، منظورش این است که در هر متر از عرض فرش، ۱۰۰۰ گره رنگ به کار رفته است. تعداد شانه در کیفیت فرش نقش مهمی داشته و هرچقد زیادتر باشد بهتر است. فرش های موجود در‌ بازار از ۲۲۰ تا ۱۰۰۰ شانه هستند.

تراکم فرش نیز، تعداد گره های رنگی است که در طول فرش به کار رفته است. مثلاً اگر فروشنده به شما بگوید که این فرش تراکم ۹۰۰ دارد، منظور این است که در هر متر از طول فرش ۹۰۰ گره رنگ به کار رفته است.

در بازار تراکم های مختلفی نیز وجود دارد که معمولا از ۳۰۰ شروع شده و تا ۳۲۰۰ ادامه پیدا می کند. قاعدتا هرچه تراکم بیشتر باشد، فرش ماشینی کیفیت بهتری خواهد داشت.

جلوگیری از فرسایش فرش
برای جلوگیری از فرسایش زودهنگام فرش، هر چند ماه یک بار آن را سر و ته بیاندازید. همچنین اگر فرش ماشینی را خریداری نمودید، شاید لیز‌ خوردن آن روی سرامیک باعث رنجش شما شود. برای جلوگیری از این اتفاق دو راهکار وجود دارد. یکی اینکه روی فرش مبلمان یا میز ناهارخوری یا هر وسیله سنگین دیگری قرار دهید. و یا اینکه از ترمز فرش استفاده نمایید. برای جا به جایی نیز همیشه فرش را لوله کنید‌چرا که تا کردن باعث از بین رفتن بافت های فرش می شود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *